2.6
Vyhláška o stanovení obecních stavebních úřadů
redakce StavebniKlub.cz
Vyhláška č. 130/2024 Sb., o stanovení obecních stavebních úřadů je prováděcím právním předpisem ke stavebnímu zákonu, který vycházel z dosud existujícího rozvržení stavebních úřadů v území. Vyhláška měla taktéž za cíl odstranění neskladebností, k jejichž nápravě bylo přistoupeno na základě podnětu Ministerstva vnitra. V rámci výsledků mezirezortního připomínkového řízení došlo k ponechání územních neskladebností, a to v důsledku nesouhlasu ze strany sdružení obcí s celostátní působností (Svaz měst a obcí České republiky a Sdružení místních samospráv České republiky, z. s.), krajských úřadů a zprostředkovaně ze strany jednotlivých obcí, které v naprosté většině odmítly změny ve správních obvodech stavebních úřadů. V rámci jednání s Ministerstvem vnitra bylo dohodnuto, že návrh vyhlášky bude vycházet ze stávajícího stavu (kromě těch stavebních úřadů, které na základě svého rozhodnutí již nebudou ode dne 1. 7. 2024 tuto působnost vykonávat), a to včetně případů, kdy ke změně ve správních obvodech mělo dojít ve vzájemné shodě všech zúčastněných subjektů.
V rámci mezirezortního připomínkového řízení k vyhlášce č. 130/2024 Sb. bylo dohodnuto, že Ministerstvo vnitra, jako ústřední orgán státní správy pro územní členění státu a koordinátor v oblasti organizace a výkonu veřejné správy, zahájí komunikaci s dotčenými obcemi a Ministerstvo pro místní rozvoj poskytne součinnost příslušných stavebních úřadů, přičemž jednotlivé komunikace budou uvedenými rezorty vzájemně koordinovány tak, aby mohla být připravena první novela vyhlášky o stanovení obecních stavebních úřadů s účinností ke dni 1. 1. 2025. To vše s vědomím, že vzhledem k celkovému počtu územních neskladebností je velmi pravděpodobné, že ke dni 1. 1. 2025 bude vyřešena pouze jejich dílčí část. Zásadní podmínkou vyřešení, resp. napravení každé jednotlivé územní neskladebnosti byla podmínka souhlasu obce, jejíž správní obvod má být pro účely stavebního zákona podřazen pod jiný stavební úřad, dále souhlasu stavebního úřadu, z jehož správního obvodu bude správní obvod takové obce odnímán, tak i souhlasu stavebního úřadu, do jehož správního obvodu bude správní obvod ve věcech stavebního zákona takové obce nově přiřazován. Od podmínky doložení souhlasu stavebního úřadu, z jehož správního obvodu bude správní obvod ve věcech stavebního zákona odnímán, bylo v průběhu přípravy první novelizace vyhlášky upuštěno, neboť se vyskytly případy, kdy původně příslušný stavební úřad trval na stávajícím stavu bez uvedení relevantních, resp. jakýchkoliv důvodů. Ve vazbě na to pak bylo vyhodnoceno, že tento souhlas není nezbytně nutný.
Podle nového stavebního zákona lze stanovení obecního stavebního úřadu nebo jeho zrušení, popřípadě změnu jeho správního obvodu, provést pouze k počátku kalendářního roku. Z tohoto důvodu byli osloveni starostové a tajemníci obcí, které vykonávají působnost obecních stavebních úřadů k poskytnutí podkladů k jejich návrhům na případné zrušení svého stavebního úřadu (netýká se obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, které jsou obecními stavebními úřady ze zákona) či k změnám jeho správních obvodů, a to nejpozději do 31. 8. 2024, a to včetně souhlasu všech zúčastněných subjektů.
Zároveň byli adresáti upozorněni, že v případě obecního úřadu či pověřeného obecního úřadu, který se rozhodne, že již nadále (od počátku následujícího kalendářního roku) nebude vykonávat působnost obecního stavebního úřadu, a nebude rozhodnuto všemi zúčastněnými subjekty jinak (viz dále), budou území obcí tvořících správní obvod rušeného stavebního úřadu začleněna do správního obvodu obecního úřadu příslušné obce s rozšířenou působností. K odlišnému řešení popsané situace, tj. kdy všechna či jen některá území obcí tvořících správní obvod rušeného stavebního úřadu mají být začleněna do správního obvodu stavebního úřadu obecního úřadu či stavebního úřadu pověřeného obecního úřadu, bylo třeba doložit souhlas dotčených subjektů, tj. obcí, jejichž území se taková změna týká, rušeného stavebního úřadu a stavebního úřadu, do jehož správního obvodu mají být území těchto obcí začleněna.
Adresáti byli rovněž upozorněni na to, že by měla být respektována skladebnost se správními obvody obcí s rozšířenou působností v souladu se zákonem o územně správním členění státu a v největší možné míře zajišťovat celistvost…