13.5.3
Hromadné garáže – konstrukční řešení
Ing. Bohumír Číhal
Obecné požadavky předpisů na hromadné garáže uvádíme v předchozích
kapitolách. Zde se zaměříme především na jejich konstrukční provedení, které se
navrhuje podle
-
typu provozu
-
stavebního řešení
-
jednopodlažní;
-
vícepodlažní;
-
vztahu k terénu
-
nadzemní;
-
podzemní;
-
kombinované.
NahoruVýkonnost garáží
Výkonnost garáží je limitována odbavováním vozidel, tj. provozní
kapacitou vjezdu/výjezdu. Podle ručního nebo automatizovaného způsobu
odbavování je maximální průjezd vozidel 200 až 400 za hodinu. Provoz se
navrhuje na denní (týdenní) provozní špičku. Na každých 1 000 vozidel v garáži
musí být alespoň jedna jednopruhová rampa pro každý směr jízdy.
NahoruGarážové parkovací stání
NahoruRozměry
Současně platná norma ČSN 73 6058 Jednotlivé, řadové a hromadné garáže: 2011 uvádí rozměry garážových stání
pro skupinu vozidel 1. Pro skupiny vozidel 2 a 3 lze postupovat obdobně jako
pro skupinu 1 s tím, že použijeme předpokládané skutečné rozměry vozidel a
normové odstupy a vlečné křivky. U garáže určené pro skupinu vozidel 1a je
možné i v části navrhnout parkování provozidla skupiny1b.
Prostorové uspořádání je odvozeno z normy ČSN 73 6056 Odstavné a parkovací plochy silničních vozidel: 2011, která uvádí rozměry
parkovacích stání a šířky komunikací znázorněné na následujícím obrázku.
Legenda k obrázku:
a – základní šířka parkovacího stání
b – základní délka parkovacího stání
b 2 – délka krajního parkovacího stání, před/za
parkovacím stáním je pevná překážka
c – šířka jízdního pásu
d – odstup parkovacího stání od pevné překážky
a+d – skutečná šířka parkovacího stání v případě, že v úrovni
předních dveří je pevná překážka (stěna, sloup apod.)¨
BO – bezpečnostní odstup vozidla od sloupu
Obr. č. 1: Základní rozměry prostorového uspořádání
Navrhují se především stání s kolmým řazením vozidel, u šikmých
nejsou vhodné úhly menší 45° (nevyužité plochy). Řazení ve dvou a více řadách
za sebou lze využít jen v garážích s obsluhou.
NahoruŠikmé parkovací stání
Přepracovaná ČSN 73 6056 Odstavné a parkovací plochy silničních vozidel řeší problematiku v
některých případech odlišně od ČSN 73
6058 . Jedním z nich je šikmé parkování. Záleží na úhlu stání, ale také
na jeho šířce (při větší šířce stání se může zúžit komunikace). Při umožnění
přesahu nad zeleň nebo jinou volnou plochu (není to případ základní šířky
chodníku) a při výšce obrubníku max. 100 mm je možno odečíst z délky stání 0,50
m.
Tab. č. 1: Rozměry parkovacích stání pro osobní vozidla a šířka
přilehlého jízdního pásu
Tab. č. 2: Rozměry parkovacích stání při podélném řazení a šířka
přilehlého jízdního pruhu
NahoruRampy
K vertikální dopravě vozidel vlastní silou mohou sloužit různé typy
ramp. Jejich řešení ovlivňuje podstatně provozní a dispoziční uspořádání
objektu, jeho bezpečnost a uživatelskou přívětivost. Svou roli zde mají
dispoziční možnosti a urbanistické požadavky stavebního pozemku i ekonomické
rozvahy.
Povrch vstupních ramp se doporučuje provést s protismykovou úpravou,
vhodné je zastřešení venkovních ramp. Kde není zastřešení a sklon ramp je větší
než 5 %, je třeba zřídit zařízení pro ochranu vozovky před namrzáním.
Rampy mohou být navrženy jako jednopruhové nebo dvoupruhové s různou
vzájemnou polohou ramen.
Obr. č. 2: Vzájemná poloha ramen a směru jízdy na ramenech
umístěných nad sebou
Podle umístění ramp mohou být rampy vnitřní nebo vnější, podle
půdorysného tvaru přímé nebo zakřivené. Podle způsobu překonávání výšky podlaží
mohou být rampy řešeny jako
-
celé (patrové) – rampy překonávají nepřerušeně celou
výšku podlaží, nebo i více podlaží, mohou být vnitřní i vnější (u nadzemních
garáží). Nejčastěji se používají pro podzemní garáže. Celé přímé a šroubovité
rampy jsou prostorově náročné, a proto se zpravidla navrhují u velkých
hromadných garáží. Rampy mohou být jednosměrné nebo obousměrné. U celých ramp
je obvykle většina vnitřních komunikací obousměrná, což může ovlivnit plynulost
dopravy. Šroubovité rampy umožňují připojení jednotlivých podlaží v krátké
vzdálenosti a krátkém čase;
Obr. č. 3: Ukázka použití přímé jednosměrné patrové rampy
Obr. č. 4: Ukázka řešení šroubovité patrové rampy
-
polorampy (semi-ramps), tzv. D‘Humyho rampy – vytvářejí o
půl podlaží posunutý parking. Rampy překonávají nepřerušeně polovinu výšky
podlaží. Polorampy předpokládají umístění jednosměrných ramp při okraji HG,
obousměrných uprostřed. Jedna polovina objektu pak slouží ke stoupání a druhá
pro klesání vozidel. Výhoda tohoto řešení spočívá v možnosti užších komunikací
v prostoru garáže;
Obr. č. 5: Ukázka použití přímé jednosměrné polorampy