1201
Lekce 12: Řízení dozoru v dopravních stavbách
Ing. Ludmila Zahradnická, CSc.
Cíl lekce
Dvanáctá Lekce je zaměřena na odlišnosti ve formě a způsobu prováděného dozoru v dopravních stavbách od prováděného dozoru na stavbách pozemních. Obsah Kurzu, který vychází především z právních a jiných požadavků v gesci MMR ČR je doplněn o základní informaci o specifickém přístupu MD ČR a Správy železnic k zajištění dozoru při realizaci dopravních staveb. Jsou uvedeny požadavky právních a technických přepisů v gesci MD ČR i požadavky dalších výchozích dokumentů a charakterizovány postupy jejich plnění.
NahoruKap. 1 Vstupní údaje
Přístup k postavení technického dozoru stavebníka v dopravních stavbách je dán celkovou specifičností řízení výstavby dopravních staveb. Výstavba dopravních staveb nesmí být v rozporu s požadavky stavebního zákona, ale současně musí být akceptovány její specifické podmínky, jejichž řešení se promítá do těchto specifických opatření:
-
nejvyšším řídicím orgánem v oboru výstavby dopravních staveb je MD ČR (ministerstvo dopravy)
-
právní požadavky – stanovení technických požadavků na výstavbu pozemních komunikací v zákoně č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, drážních komunikací v zákoně č. 266/1994 Sb., o drahách, vodních cest v zákoně č. 254/2001 Sb., o vodách a jejich prováděcí předpisy, samostatná vyhláška o dokumentaci dopravních staveb – vyhlášky č. 146/2008 Sb.
-
stavební řízení je zajišťované speciálními stavebními úřady, v oboru drážních komunikací je stavebním úřadem Drážní úřad, nejvyšší stavební úřad v oboru dopravních staveb je MD ČR
-
charakteristické pro dopravní stavby je jejich financování z veřejného rozpočtu, tedy plnění požadavků zákona o zadávání veřejných zakázek a dále stanovení specifických podmínek pro řízení přípravy a realizace staveb s cílem dosažení jejich požadované jakosti. Od roku 1994 je uplatňován "Resortní systém jakosti v oboru pozemních komunikací MD ČR" a obdobně i v oboru drážních komunikací.
-
uvedená specifika dopravních staveb jsou i jedním z příčin, že požadavek na odbornou způsobilost osoby provádějící dozor nad realizovanou stavbou pozemních komunikací byl již uveden v prvním znění MP "Výkon stavebního dozoru na stavbách pozemních komunikací", vydaný v roce 1995.
Pro výkon dozoru a zpracování příslušných předpisových dokumentů v oboru dopravních staveb jsou využity přístupy a dokumenty FIDIC ( Fédération Internationale des Ingénieurs-Conseils), Mezinárodní federace konzultačních inženýrů, konkrétně dokument "Smluvní podmínky pro výstavbu pozemních a inženýrských staveb projektovaných objednatelem – obecné podmínky" - tzv. Červená kniha FIDIC.
Dle ustanovení tohoto dokumentu je provádění dozoru nad realizovanou stavbou zabezpečeno definovanou pozicí "Správce stavby"
Kap. 3, čl. 3.1 Červená kniha FIDIC v úvodu stanoví: Objednatel je povinen jmenovat "Správce stavby", který musí vykonávat povinnosti jemu (rozumí se stavebníkovi) stanovené ve smlouvě (rozumí se smlouva o dílo/stavbu uzavřená mezi objednatelem/stavebníkem a zhotovitelem stavby). Správce stavby musí zaměstnat inženýry a další odborníky s vhodnou kvalifikací k výkonu těchto povinností. Správce stavby nemá žádnou pravomoc měnit smlouvu."
Pro vztah správce stavby a TDS je důležité ustanovení čl. 3.2 Červená kniha FIDIC: "Správce stavby může případně přenést pravomoc a pověřit plněním povinností asistenty a může též takové přenesení pravomoci nebo pověření odvolat. Mezi takové asistenty může patřit stálý technický dozor." (poznámka: tedy i technický dozor stavebníka – TDS)
Ve vazbě na Červená kniha FIDIC a v souladu s právními požadavky ČR je pro výkon "Správce stavby" zpracován a MD ČR schválen dokument: "Metodika pro tým správce stavby", prozatímní verze 2018. dále "Metodika"
Podstatné pro zpracování tohoto dokumentu bylo ustanovení řídicího výboru s účastí zástupců řídicích a zúčastněných orgánů v dopravním stavitelství…