dnes je 12.11.2024

Input:

Lekce 11: Státní a správní dozor ve stavebnictví

5.11.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1101
Lekce 11: Státní a správní dozor ve stavebnictví

Ing. Ludmila Zahradnická, CSc.

Cíl lekce

Jedenáctá Lekce podává základní informace o tzv. externím dozoru ve stavebnictví, což je dozor prováděný státními a správními instituty. Technický dozor stavebníka (TDS), v jeho možném postavení zástupce stavebníka, daném smluvním vztahem, může být přímým partnerem těchto orgánů v územním a stavebním řízení a při provádění jejich dozorové činnosti na realizované stavbě.

Státní a správní dozor

Pojmy "státní a správní dozor" jsou již stručně definovány v Lekci 1 Kurzu. Pro ucelený text této lekce jsou i zde uvedeny vybrané základní údaje:

Lze charakterizovat i pojmem "externí dozor". Státní dozor je dozor vykonávaný stavebními úřady a správní dozor je dozor vykonávaný dotčenými orgány. Oprávněnost k provádění státního dozoru a jeho základní postupy jsou stanoveny ve stavebním zákoně.

Dle § 171 SZ (stavebního zákona) vykonávají ministerstva, krajské úřady jako orgány územního plánování, úřady územního plánování a stavební úřady (SÚ). Dozírají nad dodržováním ustanovení SZ a jeho prováděcích předpisů, nad dodržováním dalších obecných opatření a rozhodnutí vydaných na základě SZ. Cílem prováděného dozoru je zajištění požadavků veřejného zájmu – viz § 13 SZ.

Vedle obecných stavebních úřadů vykonávají státní dozor:

Speciální stavební úřady pro stavby letecké, stavby drah a na dráze, včetně zařízení na dráze, stavby dálnic, silnic, místních a účelových komunikací a stavby vodních děl

Vojenské stavební úřady a jiné SÚ např. MPO ČR, MV ČR,

Správní dozor ve věcech územního plánování a stavebního řádu vykonávají dotčené orgány. Dle zákona č. 500/2004 Sb., Správní řád, dotčenými orgány jsou orgány, o kterých to stanoví zvláštní zákon, dále správní orgány a jiné orgány veřejné moci příslušné k vydání závazného stanoviska.

Poznámka: Opět se zdůrazňuje opatrné používání pojmu dozor ve stavebnictví. S pojmem "dozor" pracovat velice opatrně. Vždy si ověřit o jaký druh dozoru se jedná a dále v dokumentaci, komunikaci a záznamech dodržovat správný pojem v souladu s právními požadavky

Kap. 1 Státní dozor – kontrolní prohlídky stavby

"Kontrolní prohlídka stavby" je forma provádění státního dozoru nad rozestavěnou stavbou.

§ 132 – § 136 stavebního zákona (volný výtah):

Cílem kontrolních prohlídek při realizaci stavby je zajištění požadavků veřejného zájmu, aby stavba byla prováděna v souladu s rozhodnutím nebo jiným opatřením stavebního úřadu.

Stavební úřad provádí kontrolní prohlídky ve fázích uvedených v podmínkách stavebního povolení.

Návrh na konání kontrolních prohlídek stavby – ve vazbě na její postup realizace uvádí stavebník v žádosti o vydání stavebního povolení. Vydání kolaudačního souhlasu - § 122 stavebního zákona se váže na kladné ukončení závěrečné kontrolní prohlídky.

V průběhu realizace stavby se mohou podle potřeby konat i mimořádné kontrolní prohlídky stavby na příklad při projednání "změny stavby před jejím ukončením" - § 118 SZ, při projednání žádosti o "předčasné užívání stavby" - § 123 SZ, případně při řešení "mimořádných postupů" - § 177 SZ a další.

Povinnost k zabezpečení kontrolní prohlídky, v souladu s plánem kontrolních prohlídek, je na stavebníkovi – viz § 152 SZ. Spolupráce, vytváření podmínek jejího zabezpečení – stavbyvedoucí – viz § 153 SZ. Povinnost k účasti při kontrolní prohlídce stanoví stavební úřad – stavebník vždy, pokud tomu nebrání vážné důvody – projektant, nebo hlavní projektant, stavbyvedoucí a osoba vykonávající stavební dozor viz § 152 SZ.

Pozor: "stavební dozor" není TDS – viz Lekce 1 Kurzu.

Ke kontrolní prohlídce může SÚ přizvat další osoby – TDS, ADP, koordinátora BOZP, působí-li na staveništi, případně

Nahrávám...
Nahrávám...