5.6
Vliv staveb na životní prostředí
Mluvit či psát o vlivu staveb a stavebnictví na
životní prostředí je nesmírně těžké, náročné. Důvod je jednoduchý, nejedná se o
neznalost dané problematiky, ale o značně složitou a celkově provázanou
problematiku v podstatě se všemi ostatními lidskými činnostmi. Hned na začátku
si musíme uvědomit, že stavební činnost zasahuje či se prolíná do všech
ostatních našich činností. Ať se již jedná o strojírenství, chemický průmysl,
dopravu, zemědělství, lesnictví, ale třeba i do školství, zdravotnictví atp. Ve
všech uvedených oborech se setkáváme se stavbami, větší či menší náročností
stavebních činností. A právě pro to by měla i v odvětví stavebnictví být
přijata pravidla, zásady, pokyny, legislativní předpisy, ale i technologické
návody na to, jak zde zmírňovat celkový negativní vliv lidských činností. Jedná
se o různé, již docela dobře zpracované a hlavně již fungující environmentální
postupy, návody, systémy, strategie. V dalším budou postupně popsány již
zmíněné a osvědčené programy, kterými lze úspěšně snižovat negativní vlivy
stavebnictví na životní prostředí.
NahoruČeská republika a Evropská unie
Česká republika je členem Evropské unie od roku 1992 a je
tak nutnČeská republika a Evropská unie v ochraně životního
prostředí
é nejenom plnit vzájemné dohody, ale i společně
rozvíjet všechny již rozpracované úkoly, problematiky. Mezi ty základní právě
patří oblast životního prostředí, což značí rychlé a účinné řešení všech
ekologických či přesněji řečeno environmentálních aktivit.
Úvodem je nutné upozornit na to, že základem
environmentální legislativy Evropského společenství (ES) jsou Právní
předpisy, které jsou celkem trojího druhu. Jedná se tak o:
-
Směrnice (Direktives), které jsou
závazné, pokud jde o konečný efekt. Formu transpozice do právního řádu si volí
každý stát sám. To značí, že příslušné požadavky dané směrnice mohou být
obsaženy i v několika zákonech členské země.
-
Nařízení (Regulations) jsou obecně
závazná legislativní opatření, a to ve všech svých částech a platí bez výjimky
pro všechny členské státy. Nelze je transformovat formou vlastních zákonů.
-
Rozhodnutí (Decisions) jsou závazná
opatření jako nařízení, ale jen pro toho, komu jsou jmenovitě určena. Nejsou
tak transponována do národních předpisů.
Evropská unie (dále jen EU) dosahuje v oblasti
životního prostředí svých cílů třemi základními způsoby. Jedná se tak o:
-
přijímání společné legislativy v oblastech
výlučné kompetence s harmonizací národních legislativ členských států,
-
formulace a následná realizace společných
politik,
-
rozvíjení a plnění společných programů a plánů,
případně i dalších společných akcí, jedná-li se o naléhavé potřeby.
NahoruAkční programy
V oblasti životního prostředí jsou, kromě již
zmíněných legislativních aktivit, velice významné tzv. "Akční programy“. Ty
jsou vždy přijímány na delší časové období. Pro léta 1992 až 1999 platil "Pátý
akční program“. Uvedený program byl nazvaný "Směrem k trvalé udržitelnosti“ a
jeho hlavním úkolem byla integrace zájmů životního prostředí do ostatních
politik. I přesto, že se po ukončení platnosti tohoto programu uznalo dosažení
určitých významných pokroků, řada problémů však přesto nebyla odstraněna.
Pokračování tohoto stavu by znamenalo výrazné zhoršování celkového stavu
životního prostředí. Je proto nutné vyvinout maximální úsilí tak, aby bylo
dosaženo výrazného zlepšení hlavně v následujících úkolech:
-
dosáhnout pokroku v implementaci environmentální
legislativy všech členských států,
-
zlepšovat a prohlubovat integraci zájmů životního
prostředí do ostatních politik, hlavně pak do ekonomické a sociální, které jsou
příčinou značných tlaků na oblast životního prostředí,
-
zasadit se o důraz na to, aby občané a oficiální
aktéři přijali problematiku životního prostředí za své.
Výše uvedené úkoly tak patří mezi hlavní náplně a
úkoly následného, již "Šestého akčního programu životního prostředí“, který je
určený na léta 2002 až 2012. Program má i svůj ambiciózní název "Naše
budoucnost, naše volba“ a kromě již uvedeného se zaměřuje na následující čtyři
hlavní priority:
-
Boj s klimatickými změnami. Zde je
hlavním cílem stabilizovat atmosférické koncentrace skleníkových plynů, a to na
úroveň, která nebude vyvolávat nepřirozené variace zemského klimatu.
Vědci se shodují na tom, že klimatické změny se
již odehrávají a že i současné lidské činnosti způsobují další nebezpečné
zvyšování koncentrací skleníkových plynů, které jsou pak příčinou těchto
problémů. Klíčovou prioritou "Šestého akčního programu životního prostředí“ je
tak snížení emisí skleníkových plynů o 8 %, a to již do konce roku 2012 a
dostat se tak na úroveň z roku 1990. Tato hodnota by tak měla být prvním krokem
k výslednému cíli, kterým je snížení emisí skleníkových plynů až o 70 %!
-
Příroda a biodiverzita – ochrana
jedinečného zdroje. Hlavním cílem je chránit a obnovovat funkčnost
přírodních systémů a zastavit ztrátu biodiverzity nejenom v EU, ale
pochopitelně v celosvětovém měřítku. Chránit půdu před erozemi a
znečisťováním.
Funkční a vyvážené přírodní systémy jsou nezbytně
důležité pro podporování zdravého života a ekonomickou působnost lidské
společnosti. Znečisťování a trvale neudržitelné využívání půdy a moře, zároveň
také ztráta biodiverzity musí být zastaveny. Hodnotné oblasti živé přírody a
hodnotné půdy musí být výrazně chráněny před erozemi, znečisťováním, před
likvidací. Rovněž tak přijatý program EU "Natura 2000“ musí být plně
respektován a funkčně implementován do všech projektů a plánů. Rozšiřování
ochrany na rozsáhlejší venkovské oblasti vyžaduje hlubokou a efektivní
integraci zájmů životního prostředí a biodiverzity jak do zemědělství, tak do
politik, zabývajících se ochranou krajiny, lesnictvím a vodohospodářstvím.
-
Životní prostředí a zdraví. Cílem je
dosáhnout takové kvality životního prostředí, kde úrovně znečisťujících látek
vyrobených člověkem, včetně různých druhů radiace, nevyvolávají signifikantní
dopady na lidské zdraví nebo nebudou lidské zdraví ohrožovat.
Stále přibývá důkazů, že lidské zdraví je
skutečně výrazně ovlivňováno environmentálními problémy, které se vztahují jak
ke znečistěnému ovzduší a vodě, tak k nebezpečným chemikáliím a ke hluku.
Jádrem této politiky musí být důkladně připravená předběžná opatrnost a
promyšlené předcházení všem rizikům. Zvýšená pozornost a ohledy musí být
věnovány i tzv. zranitelným skupinám, kam prvořadě patří děti a staří lidé.
-
Trvale udržitelné využívání přírodních zdrojů
a nakládání s odpady. Zde je cílem zajistit, aby spotřeba obnovitelných
i neobnovitelných zdrojů nepřesáhla únosnou kapacitu současného stavu životního
prostředí. Dosáhnout oddělení trendů využívání zdrojů od požadovaného
ekonomického růstu, a to zvýšenou efektivností využívání všech zdrojů a
připravenou prevencí vzniku dalších odpadů.
Zdroje naší modré planety, především pak
obnovitelné zdroje, jako jsou ovzduší, voda, půda a dřevo, jsou nadměrně
čerpány a znečisťovány. Množství odpadů má podle všech odhadů i nadále růst,
pokud ovšem nebude urychleně zahájena vědecky připravená činnost pro nápravu
této situace. Prevence vzniku dalších odpadů tak bude klíčovým prvkem
integrovaného přístupu výrobní politiky. Je zapotřebí mnoha dalších účinných
opatření na podporu recyklačních technologií ke smysluplnému zpracovávání všech
druhů odpadu.
Takové jsou nejenom představy, ale skutečné
projekty a plány EU. Z pohledu jednotlivých podniků a firem se jedná o zcela
zásadní změny, které ovšem s sebou přinesou mnohá úskalí, mnoho problémů a
těžkostí. Je proto nutné ocenit jeden ze strategických záměrů "Šestého akčního
programu“, kde se jasně poukazuje na to, že podniky by neměly být pouze
penalizovány za selhávání v ochraně životního prostředí, ale měly by být také
zavedeny nové systémy odměňování, vedoucí k motivaci environmentálně šetrného
chování podniků a firem.
NahoruDobrovolné nástroje
"Dobrovolné nástroje“ – cesta ke zlepšení stavu životního
prostředí
Účinným a dnes již i poměrně známým a hlavně
osvědčeným prostředkem k systematickému zlepšování stavu životního prostředí
jsou tak zvané "Dobrovolné nástroje“, užívané jak ve sféře výroby, tak ve sféře
spotřeby. Uplatňují se zde takové postupy a principy, které tak významně
přispívají k vyvolávání požadovaných změn chování a přístupu z hlediska
snižování negativních dopadů na životní prostředí, ke změnám vzorců spotřeby a
výroby.
Pojem "dobrovolný nástroj“ znamená, že používání
dotyčného nástroje není legislativně přikázáno, není povinné. Závisí zcela na
úvaze výrobce, na rozhodnutí podniku, zda se pro zavedení, či uplatnění zvolené
metody, nástroje dobrovolně rozhodne nebo ne. Dosavadní zkušenosti ukázaly, že
mnohem více výrobců i spotřebitelů dává přednost uvedené dobrovolnosti, před
striktním příkazem, či povinností, danou nutností respektovat přijatou
legislativu.
Nové aktivity musí stále více probíhat ve všech
sférách hospodářství, a to účinnějším způsobem z hlediska snižování
jednotlivých negativních dopadů na životní prostředí. To znamená, že při
produkci téhož nebo většího množství výrobků nebo služeb musí být používáno
méně vstupů a vznikat menší množství odpadů. V podnikatelské činnosti to pak
znamená nutnost používat nově zpracovávané a přijaté normy, předpisy a postupy.
To vše přináší stálé a systematické hledání nových cest ke spolupráci mezi
podnikovou a veřejnou sférou, vše nad rámec stávajících předpisů a limitů.
Využívají se tak činnosti, které přímo směřují k občanům, ke spotřebiteli a
výsledně pak vedou ke změně jejich chování ve prospěch nákupu a užívání
ekologicky šetrných výrobků a služeb či nových, environmentálně působících
technologií. V odkazu na "Dobrovolné nástroje“, které by měly být urychleně
zavedené a používané také ve stavebnictví, se tak jedná především o následující
nástroje:
-
Environmentální (ekologické) značení I., II.,
III. typu
-
Hodnocení životního cyklu – metoda LCA
-
EMAS – systémy environmentálního managementu
-
Čistší produkce
-
Ekodesign
-
Integrovaná výrobková politika
-
Dobrovolné přístupy a dohody
Hned úvodem je však nutné zdůraznit, že celý proces
ochrany životního prostředí patří, řečí ekonomů, mezi tzv. negativní tržní
externality, tj. mezi činnosti, které samotný trh nemůže řešit, neboť se
vymykají působení jeho mechanismů. Ochrana životního prostředí proto musí
spadat do hospodářské politiky státu, a tak pouze stát ji musí řešit, ten musí
jasně formulovat svou politiku péče o životní prostředí. Zároveň stát musí
vytvářet a podporovat vznik a funkčnost vhodných nástrojů pro její
realizaci.
NahoruTypy značení
NahoruEnvironmentální (ekologická) značení
-
Značení I. typu – ecolabelling
Tento výrazný nástroj environmentální politiky, často
nazývaný jako "ecolabelling“, se ve světě již poměrně hodně používá. Jedná se o
program, který výsledně označuje výrobky, celkově šetrnější k životní
prostředí. Je to odborně zpracovaný certifikační systém, řízený třetí
nezávislou stranou. To značí, že není řízený, určovaný ani výrobcem, ani
spotřebitelem, ale odborně fundovanou pracovní organizací. Mezi její hlavní
úkoly patří:
-
promyšlený výběr výrobkových kategorií, tj. těch
skupin výrobků, u nichž lze nějakým způsobem snížit jejich celkový negativní
vliv na životní prostředí,
-
sestavení souboru takových požadavků, jež musí
vzniklé výrobky dané výrobkové kategorie splňovat, aby mohly být oprávněně
považovány za ekologicky šetrnější,
-
přiznání a následné udělování samotné "ekoznačky“
těm výrobkům, které předem stanovené požadavky splnily,
-
sepsání tzv. licenční smlouvy mezi výrobcem a
odborným garantem programu ekoznačení či jím pověřenou organizací,
-
provádění náhodných kontrol shody vlastností jak
u označených výrobků s předem stanovenými požadavky, tak dodržování všech
podmínek výroby, skladování, expedice atd. u samotného výrobce. To vše je
uvedeno v licenční smlouvě.
Je nutné si uvědomit, že tento systém, tak jako řada
dalších vznikl v sedmdesátých létech minulého století. Tedy v době maximálně
extenzivního rozvoje současné civilizace, většinou bez sebemenších zábran, bez
omezení ve vztahu k ochraně krajiny a životního prostředí. Devastace životního
prostředí, stupňující se drancování všech zásob nerostného bohatství byla
každodenní realitou. Ve výhledu nebyla žádná omezující nařízení. Proto v
uvedené době vznikají různá omezení zpracovávaná a předkládaná vládám
jednotlivých států, a to hlavně ze stran dobrovolných ekologických iniciativ. K
tomu přistupovala i stále se zvyšující nespokojenost obyvatel, způsobená
zvyšující se nemocností, zvláště pak dětí, ale i zvýšení úrazovosti a rovněž
tak i předčasná úmrtnost.
Je nutné uvést, že prvním, funkčně správně
zpracovaným systémem ekoznačení se stal německý program (ukázka národního
programu) se značkou "Modrý anděl“, a to již v roce 1978. Jednalo se o
centrálně řízený certifikační program, jehož důvěryhodnost byla zajištěna
funkcí samotného státu, a to prostřednictvím Spolkového úřadu pro ochranu
životního prostředí. Mezi další, v té době vznikající významné světové programy
ekoznačení pak rozhodně patřil i program kanadský, stejně tak japonský a
skandinávský (ukázka nadnárodního programu). Značného rozmachu a důvěryhodnosti
posléze, od roku 1992, získal a nadále získává program Evropské unie se svoji
známou značkou "květina“ (Flower).
Výhody systému ekoznačení:
Realizace systému ekoznačení má řadu výhod, a to jak
z hlediska samotné ochrany životního prostředí, tak z hlediska výrobce, ale i z
hlediska státních orgánů. Bez nadsázky se tak dá říci, že výhody ekoznačení
nevyplývají jen z jeho preventivního působení, ale i z jeho tržního charakteru.
Výsledně se tak dá mluvit o společném pozitivním působení všech tří základních
společenských pilířů – ekologickém (snížený negativní vliv civilizačního
stupně), ekonomickém (rozvoj stávajících a nástup nových druhů výrob) a
sociálním (zvýšená zaměstnanost nastartováním nových druhů výrob).
Základní výhody ekoznačení
-
Široký rozsah možností snižování negativních
vlivů na životní prostředí
Při použití metody LCA (Lyfe Cycle Assessment) na
životní prostředí systémem ekoznačení se tak z původního snižování negativního
dopadu již hotového výrobku přechází na hledání možností, jak snížit tento vliv
v průběhu jeho celého životního cyklu. I přesto, že v systému ekoznačení jsou
hlavně hodnoceny finální vlastnosti hotového výrobku, hodnotí se i všechny
jednotlivé fáze jeho vzniku. A tak preventivní opatření, spočívající v
hodnocení kterékoliv fáze života vznikajícího výrobku, má tak snižující
negativní působení budoucího finálního výrobku. To se může např. týkat
použitých surovin (náhrada použití neobnovitelných surovin, surovinami
obnovitelnými, druhotnými). Rovněž tak je velice významné použití nových
výrobních technologií (dochází tak ke snížení emisí, odpadů, obsahu toxických
látek, úsporám energií, vody i způsobů závěrečného zneškodnění atd.).
-
Stálý a systematický tlak na vývoj a vznik
nových výrobků šetrných k životnímu prostředí
Systém ekoznačení vychází z technických
požadavků, kladených na výrobu ekologicky šetrných výrobků. Tyto požadavky jsou
časově omezeny (většinou na 3 roky) a jsou odvislé na platnosti samotného
základního dokumentu – "Technické směrnice“ (též jenom Směrnice) pro danou
výrobkovou kategorii. Tímto je možné jednotlivé hodnoty stále zpřísňovat a
výrobce je tak nucený stále pokračovat ve zlepšování vlastností svých výrobků
při posuzování jejich celkového vlivu na životní prostředí. Je však důležité,
aby takto nastavené a postupně zpřísňované hodnoty byly ovšem vždy pro výrobce
schůdné, akceptovatelné. Není možné a uvedený systém ekoznačení s tím vždy
počítá, aby navržené zpřísněné hodnoty byly technicky, ekonomicky i organizačně
nezvládnutelné.
-
Vliv ekologických výrobců na celý dodavatelský
řetězec
Ten výrobce, který se chce dostat mezi ekologické
výrobce a žádá o získání značky "Ekologicky šetrný výrobek“ (EŠV), vybírá pro
své výrobky takové vstupní suroviny a takovou technologii, aby vliv nově
vzniklého výrobku na životní prostředí byl vždy co nejmenší. To pokaždé musí
být doloženo příslušným certifikátem odborné laboratoře, autorizované
osoby.
-
Stálé zdůrazňování změn společenské povahy
Environmentálně orientovaná politika státu,
zaměřená na nutnost stále se rozšiřující oblasti ekologicky šetrných výrobků
dokládá, že k dosažení zdravého životního prostředí není nutné vyřešit pouze tu
část technicko-výrobní, ale také tu celospolečenskou. Tou se rozumí nutná změna
jak spotřebních vzorců, tak změna hodnot nákupní politiky, změna životního
stylu společnosti s důrazem, kladeným na sociální cítění občanů, s jejich
individuální zodpovědností ve vztahu ke zlepšování stavu životního
prostředí.
-
Využití velkého informačního potenciálu systému
ekoznačení při vzdělávání obyvatelstva
Četné textové a obrázkové informace se
zdůrazňováním vhodnosti až nutnosti stálého zvyšování množství nakupovaných
výrobků, označených značkou "EŠV“. Zveřejňováním důvodů výběru označených
produktů je možné nenásilně a poměrně rychle informovat spotřebitele, kupující
o škodlivých účincích různých látek i výrobních technologií na životní
prostředí. Zvyšovat tak ekologické znalosti a tím i pozitivní povědomí obyvatel
o prospěšnosti nákupu a užívání ekologicky šetrných výrobků. V tomto je právě
základní odlišnost systému ekoznačení od ostatních forem preventivní péče,
strategie ochrany životního prostředí. Poptávka a nabídka, vztahující se na
výrobky šetřící životní prostředí, více než na ostatní, alternativní, je
základem tržních mechanismů. Poptávku vytvářejí ti spotřebitelé, kteří jsou o
problémech životního prostředí informováni, jsou aktivní, zodpovědní, ale také
ochotni osobně životnímu prostředí pomoci. Rovněž tak samotnou nabídku nového,
ekologicky šetrného zboží vytvářejí stejně motivovaní výrobci, popřípadě
dovozci, kteří tak ještě navíc získávají možnost zvýšit svůj zisk, ale i lepší
konkurenceschopnost svého podniku.
- B) Značení II. typu – vlastní environmentální
tvrzení
Vlastní environmentální tvrzení je informační
nástroj, který mohou organizace používat k šíření informací, týkajících se
vybraných environmentálních aspektů jejich produktů, směrem k zainteresovaným
stranám, ke spotřebiteli.
Vlastní environmentální tvrzení musí splňovat
požadavky a být vytvořeno podle následujících mezinárodních norem:
-
ČSN EN ISO 14020 (Environmentální značky a
prohlášení – Obecné zásady),
-
ČSN ISO 14021 [Environmentální značky a
prohlášení – Vlastní environmentální tvrzení (typ II. environmentálního
značení)].
Pokud o to má organizace zájem, může být zapsána do
veřejné databáze vlastních environmentálních tvrzení, kterou vede Agentura (v
CENIA). Organizace musí v takovém případě požádat Agenturu o zápis a předložit
jí vzor vlastního environmentálního tvrzení, výsledky vyhodnocujících měření a
další informace, nezbytné pro ověření tohoto tvrzení. Na základě posouzení
Agentury a kladného stanoviska Rady Národního programu environmentáního značení
- NPEZ (dále jen "Rada“) může dojít k zápisu vlastního environmentálního
tvrzení organizace do příslušné databáze.
Tento typ ekoznačení je velice výhodný zvláště pak
pro stavební firmy jako jsou např. vápenky či cementárny (v ČR byl již úspěšně
realizovaný).
- C) Značení III. typu – environmentální
prohlášení o produktu – EPD
Environmentální prohlášení o produktu (Environmental
Produkt Declaration EPD) je informačním nástrojem, který mohou organizace
používat k šíření informací, týkajících se environmentálního profilu jejich
produktů (hlavně spotřební zboží pro domácnost) směrem ke svým zainteresovaným
stranám. Informace o environmentálním profilu jsou založeny na posouzení
životního cyklu produktu.
Environmentální prohlášení o produktu musí splňovat
předepsané požadavky a být vytvořeno podle mezinárodních norem:
-
ČSN EN ISO 14020 (Environmentální značky a
prohlášení – Obecné zásady),
-
ČSN ISO 14025 (Environmentální značky a
prohlášení – Environmentální prohlášení typu III.).
Posouzení životního cyklu, které je v rámci tvorby
environmentálního prohlášení o produktu prováděno, musí odpovídat a být
provedeno v souladu s mezinárodními normami
-
ČSN EN ISO 14040 (Environmentální management –
Posuzování životního cyklu – Zásady a osnova),
-
ČSN EN ISO 14044 (Environmentální management –
Posuzování životního cyklu – Požadavky a směrnice).
Organizace, která vytvoří environmentální prohlášení
o produktu, musí zajistit nezávislé ověření údajů v něm obsažených, a to buď
interně nebo externě.
NahoruZnačení v ČR
NahoruEnvironmentální značení v České republice
V České republice se environmentální značení I. typu
realizuje jako "Národní program označování ekologicky šetrných výrobků a
služeb“, podle normy ČSN EN 14 024.
V dalším pak je stručně pojednáno o základních
pravidlech tohoto českého programu.
Základní pravidla programu
Ministerstvo životního prostředí:
-
stanoví, že v České republice (dále jen ČR) bude
i nadále rozvíjen osvědčený a samostatný český Národní program označování
ekologicky šetrných výrobků a služeb (dále jen Program) souběžně se systémem
udělování ekoznačky Evropské unie (dále jen systém ekoznačení EU),
-
upravuje vybraná ustanovení Programu tak, aby
podmínky pro jeho další rozvoj, odpovídaly trendům rozvoje systému ekoznačení
EU, jak je uvádí Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1980/2000 o
revidovaném systému Společenství pro udělování ekoznačky (dále jen "Nařízení č.
1980/2000“) a Rozhodnutí Komise 2006/402/ES ze dne 9. 2. 2006, kterým se
zřizuje pracovní plán pro ekoznačku Společenství (dále jen "Rozhodnutí Komise
2006/402/ES“),
-
stanoví odpovědné orgány ČR pro systém ekoznačení
EU s kompetencemi vyplývajícími z Nařízení č. 1980/2000, v již funkčních
odpovědných orgánech Programu,
-
zajišťuje tak další rozvoj Programu v souladu s
usneseními vlády ČR č. 159/1993 o realizaci Programu a č. 720/2000 na podporu
rozvoje prodeje a užívání ekologicky šetrných výrobků a v souladu s příslušnými
mezinárodními normami, které se týkají environmentálních značek a prohlášení.
Jsou to:
-
ČSN ISO 14020 Environmentální značky a
prohlášení – Obecné zásady,
-
ČSN ISO 14024 Environmentální značky a
prohlášení – Environmentální značení typu I.
-
Zásady a postupy
-
ČSN ISO 14021 Environmentální značky a
prohlášení – Vlastní environmentální tvrzení (typ II environmentálního
značení),
-
ČSN ISO/TR 14025 Environmentální značky a
prohlášení – Environmentální prohlášení typu III.
Základní pojmy, termíny a definice
Program environmentálního značení I. typu je
certifikační systém, vedený třetí nezávislou stranou, založený na základě
uplatnění více kritérií, který uděluje licence, opravňující k používání
ekoznačky "Ekologicky šetrný výrobek“ a "Ekologicky šetrná
služba“ (dále jen ekoznačka). Ekoznačka, v rámci určité skupiny výrobků
nebo služeb, označuje výrobek / službu s menším dopadem na životní prostředí
během jejich celého životního cyklu.
Tato Pravidla Ministerstva životního prostředí (dále
jen MŽP) stanovují zásady a postupy pro:
-
výběr kategorií, tzn. skupin výrobků /
služeb,
-
stanovení požadavků, které musí výrobky / služby
dané kategorie splnit, aby mohly být oprávněně považovány za ekologicky
šetrné,
-
posuzování a prokazování splnění požadavků,
-
udělení licence k používání ekoznačky,
-
provádění kontrol shody vlastností označených
výrobků / služeb se stanovenými požadavky na hodnocení a dodržování podmínek
licencí opravňujících držitele k užívání ekoznačky.
Používané výrazy značí:
Výrobková kategorie / kategorie služeb –
skupina výrobků / služeb používaných pro stejné účely a rovnocenných v užití,
které jsou jako rovnocenné chápány spotřebitelem.
Odpovědné orgány – Ministerstvo životního
prostředí (garant Programu) a CENIA, česká informační agentura životního
prostředí (dále jen CENIA), pracoviště Agentura pro ekologicky šetrné výrobky a
služby (výkonný orgán) (dále jen Agentura), která je v ČR pověřena příslušnými
kompetencemi a výkonnými činnostmi. Agentura je orgán nezávislý na stranách
zainteresovaných v systému ekoznačení.
Licence – právo užívat ochrannou známku, které
je poskytováno na základě uzavřené licenční smlouvy mezi vlastníkem ochranné
známky (odpovědným orgánem) a nabyvatelem.
Licenční smlouva – smlouva, kterou uzavírá
vlastník ochranné známky (odpovědný orgán) s fyzickou či právnickou osobou
(nabyvatel, popř. držitel licence) a na jejímž základě je poskytováno právo
užívat ji podle pravidel certifikačního systému.
Držitel licence – fyzická nebo právnická
osoba, pověřená odpovědným orgánem k používání ekoznačky.
Zainteresované strany – všechny strany
ovlivněné systémem ekoznačení, tj. výrobci, dovozci, provozovatelé služeb,
řemesel, živností (včetně mikro, malých a středních podniků), profesní a
obchodní organizace, nevládní a spotřebitelské organizace.
Zásady a cíle Programu
Základní cíle a zásady dobrovolného a výběrového
Programu, zavedeného v ČR na základě usnesení vlády č. 159/1993, zůstávají v
platnosti. Jedná se o následující zásady společné všem světovým systémům
ekoznačení:
-
zásada dobrovolnosti, jež napomáhá nevytvářet
bariéry v obchodování,
-
zásada srozumitelnosti, týká se kritérií,
hodnocení a kontrolování pro všechny zainteresované,
-
zásada věrohodnosti, týká se nestranného řízení
programu a hodnocení výrobků/služeb nezávislou autoritou,
-
zásada otevřenosti, týkající se volného přístupu
žadatelů bez ohledu na hranice států,
-
zásada časového omezení propůjčení ekoznačky, v
souladu s platností kritérií pro hodnocení,
-
zásada finálnosti výrobku, týká se udělení
ekoznačky výrobku jako celku a nikoli jeho částem,
-
zásada vyloučení výrobků, pro něž platí jiné
specifické předpisy, viz čl. 2 bod 4 a 5,
-
zásada práce s multikriteriálním přístupem, kdy
celý životní cyklus výrobku/služby je zkoumán ohledně všech jeho případných
vlivů na životní prostředí,
-
zásada orientace především na výrobky spotřebního
charakteru.
Rozsah
-
Ekoznačka může být udělena výrobkům / službám,
které splňují základní užitné a environmentální požadavky a navíc specifická
environmentální kritéria. Tyto požadavky a kritéria musí být stanoveny pro
výrobkové kategorie / kategorie služeb.
-
Výrobková kategorie / kategorie služeb musí pro
účast v Programu splňovat následující podmínky:
-
musí představovat významný objem prodeje a
obchodu na trhu,
-
musí mít, v jednom nebo více stadiích
životního cyklu, významný environmentální dopad v globálním nebo regionálním
měřítku a/nebo obecné povahy,
-
musí představovat významný potenciál pro
zlepšení životního prostředí prostřednictvím výběru spotřebitelů a také podnět
pro výrobce nebo provozovatele služeb, aby zvyšovali konkurenci nabídkou
výrobků / služeb, které splňují podmínky ekoznačky,
-
významná část objemu prodeje výrobků musí
být prodávána pro konečnou spotřebu.
-
Výrobková kategorie / kategorie služeb může být
rozdělena do podskupin s odpovídající úpravou specifických environmentálních
kritérií tam, kde to povaha výrobků / služeb vyžaduje s ohledem na zajištění
optimálního potenciálu ekoznačky, na ovlivnění zlepšení životního
prostředí.
-
Ekoznačka nesmí být udělena látkám nebo
přípravkům, které české právní předpisy nebo právní předpisy EU klasifikují
jako velmi toxické, toxické či nebezpečné. Nesmí být udělena ani zboží
vyráběnému technologií, která je pravděpodobně významně škodlivá lidskému
zdraví a/nebo životnímu prostředí nebo zboží, které by při normálním užívání
mohlo být spotřebitelům škodlivé.
-
Tato Pravidla se nevztahují na výrobky, pro něž
platí jiné specifické předpisy (např. potraviny, nápoje, farmaceutické výrobky
a lékařská zařízení, zbraně a výbušniny).
Základní užitné a environmentální požadavky
-
Účelem základních požadavků je zajistit, aby
výrobek/služba byl svými užitnými a technickými parametry plně srovnatelný s
konkurenčními výrobky / službami, sloužícími stejnému účelu a byl vyráběn v
souladu se zákony a předpisy, které se vztahují k ochraně životního
prostředí.
-
Ekoznačka může být udělena jen výrobku/službě s
vlastnostmi, které umožňují významně ovlivňovat klíčové environmentální
aspekty, identifikované podle matice hodnotící životní cyklus
výrobků/služeb.
Specifická environmentální kritéria a postup pro jejich
stanovení
-
Specifická environmentální kritéria jsou
požadavky na tzv. ekologické vlastnosti výrobku/služby, stanovené podle
příslušných kategorií a s ohledem na každý z klíčových environmentálních
aspektů identifikovaných podle matice hodnotící životní cyklus. Splněním
kritérií se označený výrobek/služba odlišuje od ostatní produkce.
-
Specifická environmentální kritéria a základní
užitné a environmentální požadavky, včetně těch, které mohou být ve vztahu k
podskupinám jednotlivé kategorie, jsou uváděny a zveřejňovány v příslušné
Technické směrnici MŽP s požadavky pro propůjčení ekoznačky (dále jen
Směrnice). Doba platnosti Směrnice jsou tři roky. Prodloužení, ukončení či
přepracování kritérií je oznamováno Agenturou v dostatečném časovém předstihu
před koncem platnosti kritérií všem zainteresovaným stranám. Směrnice je
zveřejňována na webových stránkách odpovědných orgánů.
Odpovědné orgány
-
Orgány odpovědnými za provádění úkolů
stanovených v těchto Pravidlech jsou MŽP jako garant a odpovědný orgán Programu
a CENIA, Agentura jako odpovědný a výkonný orgán Programu.
-
Kompetence a povinnosti odpovědných orgánů a
pravidla pro jejich koordinaci:
Ministr životního prostředí
-
schvaluje a podepisuje Pravidla MŽP a jednotlivé
Technické směrnice s požadavky pro propůjčení ekoznačky,
-
schvaluje a podepisuje certifikát, udělující
ekoznačku konkrétnímu výrobku / službě,
-
vyjadřuje se ke všem základním a určujícím
otázkám rozvoje Programu.
Ministerstvo životního prostředí, odbor nástrojů
politiky životního prostředí, je garantem Programu a jeho odpovědným
orgánem, jehož úkolem je zejména:
-
zveřejňování schválených příslušných Technických
směrnic,
-
zajišťování informací a propagace systémů
ekoznačení,
-
zveřejňování dosažených výsledků,
-
zajišťování veřejného a pokud možno i
slavnostního předávání ekoznaček (certifikátů) příslušným držitelům,
-
vydávání podrobnějších informací, metodik a
následných dokumentů k provádění těchto Pravidel.
MŽP je spolu s Agenturou rovněž odpovědným orgánem ve
smyslu realizace systému ekoznačení EU v ČR.
Agentura, jako součást CENIA, české informační
agentury životního prostředí
-
je odpovědným a výkonným orgánem Programu,
současně vykonává funkci sekretariátu Rady pro ekologicky šetrné výrobky (dále
jen Rada),
-
je odpovědným výkonným orgánem systému ekoznačení
EU v ČR.
- 3.
Ve vztahu k systému ekoznačení Společenství plní
odpovědné orgány povinnosti, vyplývající z Nařízení č. 1980/2000 a Rozhodnutí
Komise 2006/402/ES.
Ostatní orgány a strany zúčastněné v Programu
Rada pro ekologicky šetrné výrobky (dále jen
"Rada“)
Rada je zřízena jako poradní a odborný orgán ministra
pro Program. V Radě jsou zastoupeni představitelé zainteresovaných stran,
státní správy, průmyslových svazů, nevládních organizací, vysokých škol a
příslušných organizací, reprezentujících zájmy ochrany spotřebitelů, program
jakosti apod.
Česká obchodní inspekce
Česká obchodní inspekce je kontrolním orgánem ve
smyslu § 23 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění
pozdějších předpisů (dále "zákon o ochraně spotřebitele“), zabezpečujícím
dodržování ustanovení § 18b zákona o ochraně spotřebitele, podle kterého nesmí
nikdo neoprávněně užívat ekoznačku Společenství.
Přihlášení výrobku / služby o poskytnutí práva k užívání
ekoznačky
-
Přihlášky k výběrovému řízení mohou předkládat
výrobci, dovozci, provozovatelé služeb, velkoobchodníci i maloobchodníci.
Přihláška, vybavená příslušnými doklady o splnění požadavků, se předkládá
Agentuře.
-
Na základě přihlášky a ověření, že výrobek /
služba splňuje veškeré požadavky stanovené pro kategorii výrobků / služeb
příslušnou Směrnicí, vypracuje Agentura souhrnnou zprávu o splnění požadavků s
návrhem, aby ministr životního prostředí svým podpisem příslušného certifikátu
poskytl výrobci právo k užívání ekoznačky.
-
Agentura ověřuje splnění požadavků a kritérií
převážně prostřednictvím akreditovaných a autorizovaných orgánů, na základě
příslušných norem a předpisů nebo s využitím odpovídající dokumentace
předložené přihlašovatelem. Způsoby a metody ověřování jsou pro danou
výrobkovou kategorii / kategorii služeb vždy stanoveny v příslušné
Směrnici.
-
Agentura spolupracuje s ostatními odpovědnými
orgány členských států EU s cílem zajistit přesnou a důslednou implementaci
hodnotících a ověřovacích procedur.
Ekoznačka
V případě užívání ekoznaček pro konkrétní výrobek /
službu je vzor navíc doplněn o číselné identifikační znaky, stanovené Agenturou
ve smlouvě o poskytnutí práva k užívání ekoznačky. Číselný identifikační znak
má přímou vazbu na Směrnici a zprostředkovaně tak informuje o klíčových
environmentálních aspektech, které jsou při hodnocení výrobku posuzovány v
rámci dané kategorie.
Vzory ekoznačky České republiky "Ekologicky šetrný
výrobek“ a ekoznačky Evropského společenství "Květina“ (Flower) jsou uvedeny v
Příloze.
Podmínky užívání ekoznačky
-
Časové a další podmínky užívání ekoznačky, práva
a povinnosti smluvních stran, včetně sankcí a ustanovení pro odnětí oprávnění k
jejímu užívání stanovuje smlouva uzavřená mezi Agenturou a držitelem ekoznačky.
Oprávnění k užívání ekoznačky je posuzováno a smlouva revidována či ukončena po
jakékoli změně kritérií. Do doby uzavření smlouvy a po jejím ukončení je
zakázáno používat ekoznačku i odkazy na ni.
-
Zakázána je jakákoli falešná nebo jinak
zavádějící reklama či užívání jiných značek a symbolů, které by mohly vést k
záměně s ekoznačkou podle těchto Pravidel.
-
V souvislosti s užíváním ekoznačky Společenství
nesmí podle § 18b zákona o ochraně spotřebitele nikdo neoprávněně tuto
ekoznačku užívat. Kontrola dodržování tohoto ustanovení je v kompetenci České
obchodní inspekce.
Propagace ekoznačky a ekoznačení
Vzhledem k tomu, že je nezbytné soustavně
spotřebitelům vysvětlovat význam ekoznačky a ekoznačení a účinně tak ovlivňovat
rozhodování zákazníků při výběru výrobků nebo služeb, vytyčují tato Pravidla
mezi prioritní cíle činnosti zainteresovaných stran vhodným a účinným způsobem
propagovat ekoznačení a podporovat tak rozšíření užívání ekologicky šetrných
výrobků / služeb.
Příslušné odbory MŽP ve spolupráci s Agenturou
(součást CENIA), koordinují propagaci ekoznačení a ekoznačky v souvislosti s
dalšími aktivitami MŽP, zejména jako:
-
veřejné a slavnostní předání ekoznačky do třech
měsíců od udělení, podepsání certifikátu ekoznačky ministrem životního
prostředí,
-
průběžnou podporu rozvoje Programu propagačními
aktivitami, informačními kampaněmi pro spotřebitele, výrobce, dovozce,
obchodníky a širokou veřejnost.
Program ČR a ostatní systémy ekoznačení v zahraničí
Odpovědné orgány Programu zajistí nezbytnou
koordinaci mezi českým Programem a systémem ekoznačení EU a dalšími
zahraničními národními systémy ekoznačení zapojenými v organizaci Global
Ecolabelling Network (GEN), a to zejména při výběru výrobkových kategorií /
kategorií služeb, při vývoji a změnách environmentálních kritérií a změnách
způsobů jejich ověřování jak na národní úrovni, tak i na úrovni EU.
V případě, že výrobek / služba ponese spolu s českou
ekoznačkou i ekoznačku EU nebo ekoznačku jiného národního systému, budou tyto
ekoznačky zobrazeny nebo uváděny vždy společně.
Poplatky
Přihláška k výběrovému řízení pro uzavření smlouvy,
opravňující k užívání české ekoznačky, podléhá platbě přihlašovacího
(registračního) poplatku a k úhradě nákladů, spojených s vyřízením žádosti.
Prodloužení smlouvy podléhá platbě poplatku k úhradě nákladů spojených s
vyřízením žádosti. Přihláška k výběrovému řízení pro uzavření smlouvy
opravňující k užívání ekoznačky EU podléhá platbě přihlašovacího
(registračního) poplatku k úhradě nákladů spojených s vyřízením žádosti.
Užívání ekoznačky EU podléhá rovněž platbě pravidelného ročního poplatku,
stanoveného v souladu s ustanoveními příslušných předpisů EU.
Sankce
V případě zneužití ekoznačky (např. ve spojitosti s
jiným výrobkem / službou, než kterému byla udělena) bude Agentura postupovat v
souladu s příslušným článkem smlouvy podle těchto Pravidel.
Dozor nad správným a oprávněným užíváním ekoznačky
Společenství, provádí Česká obchodní inspekce. V případě protiprávního jednání
ukládá Česká obchodní inspekce pokutu podle § 24 odst. 1 zákona č. 634/1992
Sb., o ochraně spotřebitele.
NahoruLCA
NahoruHodnocení životního cyklu – metoda LCA
Jak již bylo uvedeno v kapitole o systému ekoznačení,
tak výraznou metodou při posuzování problematiky ochrany životního prostředí je
metoda LCA (Lyfe Cycle Assessment) čili hodnocení životního cyklu. Stručně je
možné tuto metodu (podle normy ČSN EN ISO) definovat jako shromažďování a
vyhodnocování vstupů, výstupů a možných dopadů na životní prostředí výrobkového
systému, během celého životního cyklu.
Metoda se používá k určení negativních vlivů
libovolného systému na životní prostředí. Výsledné informace, které metoda LCA
poskytuje, tak pomáhají odborným pracovníkům nejenom v problematice ekodesignu,
případně v podnikové sféře, v marketingu, ale také pracovníkům ve státní sféře
a samozřejmě při samotném zpracovávání systému ekoznačení. Velmi důležitou roli
pak metoda LCA má při technickém rozvoji všech odvětví a samozřejmě ve vědeckém
rozvoji, v bádání.
Je nutné upozornit na to, že v poslední době se také
konečně začíná tato metoda uplatňovat i ve stavebnictví. To má zcela zásadní
význam, protože je to právě stavebnictví, které při nepromyšlených, odborně
nezvážených činnostech pak způsobuje nedozírné škody na životním prostředí.
Metoda LCA vychází z následujících technických
norem:
-
ČSN EN ISO 14040 "Environmentální managment –
Posuzování životního cyklu – Základy a osnova“,
-
ČSN EN ISO 14041 "Environmentální managment –
Posuzování životního cyklu – Stanovení cíle a rozsahu a inventarizační
analýza“,
-
ČSN EN ISO 14042 "Environmentální managment –
Posuzování životního cyklu – Hodnocení dopadů“,
-
ČSN EN ISO 14043 "Environmentální managment –
Posuzování životního cyklu – Vyhodnocení životního cyklu“.
Z uvedeného přehledu technických norem je zřetelně
vidět, že naprosto nedílnou součástí všech uvedených technických prací a analýz
je vždy technická normalizace v daném oboru.
Za základ metody LCA je možné považovat metodu
"Zdroje a profilová analýza z hlediska životního prostředí“, uváděnou pod
zkratkou REPA. Metoda vznikla v USA v šedesátých letech minulého století. Vznik
metody nastal v době probíhající ropné krize, která následně zvýšila zájem o
náročnost energetických a surovinových zdrojů. Vliv výrobku na životní
prostředí, na lidské zdraví a na přírodní ekosystémy v uvedené metodě ještě
nebyl posuzován. Výsledné hodnocení bylo založeno pouze na analýze nákladů a
užitků.
Současná metoda LCA je založena na skutečnosti, že
stav životního prostředí je ovlivňován charakterem a množstvím látek a energií,
jež jsou do životního prostředí vnášeny, popřípadě z něj odebírány. To
prakticky znamená, že v případě, kdy stanovíme charakter a množství těchto
látek a energií, pak za předpokladu, že známe i řetězce příčin a následků,
které v životním prostředí jejich vstup, popřípadě výstup nastartuje, lze
určit, jaké změny v životním prostředí způsobí existence zkoumaného výrobkového
systému.
Základní používané pojmy a definice v metodě LCA:
-
Životní cyklus výrobku – po sobě jdoucí
provázená stadia výrobkového systému od získání surovin nebo tvorby přírodních
zdrojů až ke konečnému zneškodnění.
-
Životnost výrobku – doba, po kterou lze
výrobek používat ve funkci, pro níž byl vyroben, zhotoven. To značí, že tvoří
jen malou část životního cyklu.
-
Pojem celkové nároky znamená, že při
výpočtu spotřeby surovin a energií byl již uvažován celý výrobní proces
konkrétního výrobku. To znamená získávání surovin z přírodních zdrojů, samotná
výroba potřebného materiálu na daný produkt, ale i výroba konečného obalu
(doklad skutečnosti, že vedle nároků na energetické a surovinové zdroje začala
být posuzována i vhodnost zamýšleného typu obalu. To hlavně z hlediska působení
na lidské zdraví).
-
Pojem výrobkový systém – ten definuje
norma ČSN EN ISO 14040 jako soubor materiálově a energeticky propojených
jednotkových procesů, které vykonávají jednu nebo více definovaných funkcí.
-
Pojem produkt – výrobek, v řadě zemí,
hlavně však ve Skandinávii byly vypracovány studie, které pod pojmem "produkt“
rozumí nejenom samotný výrobek či službu, ale i používané technologie, popř.
celé obslužné nebo výrobní systémy (jako příklad je možné použít výrobu
elektrického proudu).
-
Pod pojmem environmentální profil výrobku rozumíme určení všech významných faktorů, kterými výrobek působí na životní
prostředí po dobu celého svého životního cyklu.
-
Pojem funkční jednotka, což je podle normy
ČSN EN ISO 14040 kvalifikovaný výkon výrobkového systému, který slouží jako
referenční jednotka ve studii posuzování životního cyklu. V podstatě se pod
tímto pojmem rozumí základ, ke kterému se bude vztahovat určení negativního
vlivu na životní prostředí.
Provádění metody LCA:
Postup při provádění metody LCA je možné rozdělit do
čtyř etap či fází. Jedná se o:
-
Stanovení cílů a vymezení rozsahu.
-
Provedení inventarizační analýzy.
-
Stanovení celkového negativního dopadu na životní
prostředí.
-
Vyhodnocení výsledného návrhu na snížení
negativního dopadu na životní prostředí.
Nyní k uvedeným heslům podrobněji
-
První fáze LCA – stanovení cílů a vymezení
rozsahu zkoumání
Základním krokem při použití metody LCA je
stanovení cíle, což v podstatě znamená přesné vymezení důvodů k provádění dané
metody. Zde je nutné si nejdřív ujasnit odpovědi na následující otázky:
-
proč se studie LCA vypracovává,
-
pro koho se studie vypracovává,
-
k čemu budou získané výsledky studie
použity.
-
Druhá fáze LCA – inventarizační analýza
Úkolem uvedené analýzy je zjištění všech
elementárních toků, kterými sledovaný systém působí negativně na životní
prostředí. V zásadě jde o kvalitativní a kvantitativní soupis všech vstupů a
výstupů, spojujících sledovaný systém se životním prostředím, neboli o sběr
všech potřebných základních dat a posouzení jejich celkové kvality, tzn.
věrohodnosti, reprodukovatelnosti, transparentnosti, ale i důvěrnosti. Při
posuzování vstupů jde o spotřebu přírodních zdrojů, surovin, materiálů a
energií. Z hlediska výstupů pak jde o vnášení látek a energií do ovzduší, vody
a půdy, včetně ukládání všech tuhých odpadů.
K hlavním způsobům, jak potřebná data získat
patří: