13.4.1
Právní úprava vodoprávního řízení
JUDr. Alena Kliková
NahoruZákon o vodách
Zákon č. 254/2001 Sb., o
vodách, ve znění pozdějších změn a novel, definuje stavby
vodních děl. Tyto stavby jsou vyjmenovány v ustanovení § 55
vodního zákona:
"Vodní díla jsou stavby, které slouží ke vzdouvání a zadržování vod,
umělému usměrňování odtokového režimu povrchových vod, k ochraně a užívání vod,
k nakládání s vodami, ochraně před škodlivými účinky vod, k úpravě vodních
poměrů nebo k jiným účelům sledovaným tímto zákonem, a to zejména:
-
přehrady, hráze, vodní nádrže, jezy a zdrže,
-
stavby, jimiž se upravují, mění nebo zřizují koryta vodních
toků,
-
stavby vodovodních řadů a vodárenských objektů včetně úpraven
vody, kanalizačních stok a kanalizačních objektů včetně čistíren odpadních vod,
jakož i stavby k čištění odpadních vod před jejich vypouštěním do
kanalizací,
-
stavby na ochranu předpovodněmi,
-
stavby k vodohospodářským melioracím, zavlažování a odvodňování
pozemků,
-
stavby, které se k plavebním účelům zřizují v korytech vodních
toků nebo na jejich březích,
-
stavby k využití vodní energie a energetického potenciálu,
-
stavby odkališť,
-
stavby sloužící k pozorování stavu povrchových nebo podzemních
vod,
-
studny,
-
stavby k hrazení bystřin a strží, pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak,
-
jiné stavby potřebné k nakládání s vodami povolovanému podle § 8 vodního zákona.
Vodoprávní úřad v případě povolování staveb vodních děl rozhoduje
podle zákona o vodách č. 254/2001
Sb., a dále subsidiárně podle správního řádu a taktéž podle stavebního zákona.
NahoruPovolení na vodní dílo
Povolení vztahující se ke stavbám vodních děl jsou povolení k
provedení vodních děl, k jejich změnám, povolení užívání, změnám jejich
užívání, jakož i k jejich odstranění. V případě, pokud slouží vodní dílo k
nakládání s vodami a je-li třeba vydání tohoto povolení k nakládání s vodami ,
lze povolit stavbu vodního díla pouze za předpokladu, bylo-li povoleno
odpovídající nakládání s vodami nejpozději současně s povolením stavby vodního
díla. V průběhu vodoprávního řízení o povolení stavby vodního díla je tedy
nezbytné, aby bylo vedeno také řízení o povolení k nakládání s vodami. Je nutné
zdůraznit, že se jedná o dvě rozdílná řízení, avšak nelze vydat povolení k
realizaci vodního díla bez povolení k nakládání s vodami.
NahoruSTAVEBNÍ POVOLENÍ STAVBY VODNÍHO DÍLA
Vydání povolení ke stavbě vodního díla vyžaduje, pokud zákon
nestanoví jinak, každá stavba vodního díla a její změna či změna užívání stavby
vodního díla. Za změnu stavby vodního díla můžeme považovat přístavbu, nástavbu
či přestavbu konkrétního vodního díla. Při zamýšlené realizaci vodních děl se
vždy přihlíží k zajištění zájmů ochrany přírody a krajiny, zohledňují se
hydrologické a klimatické údaje apod.
NahoruSpeciální stavební úřad
Příslušný k povolení stavby vodního díla je tzv. speciální stavební
úřad dle ustanovení § 15 stavebního
zákona. Tímto speciální stavebním úřadem je vodoprávní úřad, viz
výše. Obecný stavební úřad rozhoduje o povolení umístění takovýchto staveb, ale
o samotné realizaci (povolení realizace) rozhoduje již speciální stavební úřad
(vodoprávní úřad).
Řízení o povolení stavby vodního díla se vždy zahajuje na žádost.
Touto žádostí se rozumí žádost o vydání stavebního povolení na stavbu
konkrétního vodního díla. Žádost na zahájení řízení podává stavebník. Zahájení
řízení je vždy pouze v dispozici žadatele a je ovládáno dispoziční zásadou,
která umožňuje stavebníkovi určitou dispozici s návrhem, a to minimálně
umožňuje jeho zpětvzetí. Žádost o vydání stavebního povolení má zákonem a prováděcí vyhláškou č. 432/2001 Sb., přesně stanovené náležitosti,
včetně dokumentů k tomu potřebných. Konkrétní náležitosti žádosti jsou odlišné
podle typu konkrétního vodního díla, o jehož stavbu se žádá.
NahoruÚčastník řízení
Účastníkem vodoprávního řízení je ten, o kom to stanoví vodní zákon, a dále každý, o jehož
právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech má být v řízení jednáno,
jehož práva, právem chráněné zájmy nebo povinnosti mohou být rozhodnutím přímo
dotčeny, dále ten, kdo tvrdí, že může být ve svých právech, právem chráněných
zájmech nebo povinnostech přímo dotčen, a to do doby, než se prokáže opak.
Účastníkem vodoprávního řízení jsou osoby uvedené v ustanovení § 115 odst. 4, 5 a 7 vodního
zákona a dále účastníci uvedené v ustanovení § 109 stavebního zákona. Účastníci jsou:
-
obce (mají postavení účastníka pouze za předpokladu, že v jejím
územním obvodu může dojít rozhodnutím vodoprávního úřadu k ovlivnění vodních
poměrů nebo životního prostředí, výjimky stanoví vodní zákon),
-
občanská sdružení, jejichž cílem je podle jejich stanov ochrana
životního prostředí a jestliže o to písemně požádá do 8 dnů ode dne sdělení
informace o zahájeném řízení,
-
správce vodního toku (má postavení účastníka vodoprávního řízení
za předpokladu, že se řízení dotýká vodního toku, jehož správu správce
vykonává),
-
stavebník,
-
vlastník stavby, na níž má být provedena změna či udržovací
práce, není-li stavebníkem, nejde-li o případ uvedený v § 109 odst. 1 písmenu g) stavebního
zákona,
-
vlastník pozemku, na kterém má být stavba prováděna, není-li
stavebníkem,
-
vlastník stavby na pozemku, na kterém má být stavba prováděna, a
ten, kdo má k tomuto pozemku nebo stavbě právo odpovídající věcnému břemenu,
mohou-li být jejich práva navrhovanou stavbou přímo dotčena,
-
vlastník sousedního pozemku nebo stavby na něm, může-li být jeho
vlastnické právo navrhovanou stavbou přímo dotčeno,
-
ten, kdo má k sousednímu pozemku právo odpovídající věcnému
břemenu, může-li být toto právo navrhovanou stavbou přímo dotčeno,
-
společenství vlastníků jednotek podle zvláštního právního
předpisu ve stavebním řízení, které se týká domu nebo společných částí domu
anebo pozemku; v případě, že společenství vlastníků jednotek podle zvláštního
právního předpisu nemá právní subjektivitu, vlastník, jehož spoluvlastnický
podíl na společných částech domu činí více než jednu polovinu.
Každý účastník řízení má právo uplatňovat námitky směřující proti
zamýšlené stavbě vodního díla, musí uvést skutečnosti, které zakládají jeho
postavení jako účastníka řízení a své námitky musí odůvodnit, jinak k nim
vodoprávní úřad nepřihlédne. V této souvislosti je nutné rozlišovat námitku od
pouhého nesouhlasu.
NahoruRozhodnutí
Výsledkem vodoprávního řízení je vždy vydání konstitutivního
rozhodnutí, kterým se zakládají, nezakládají, mění nebo ruší práva stavebníka
vodního díla. Vždy se jedná o rozhodnutí, které buďto nepovolí stavbu vodního
díla, nebo rozhodnutí, kterým se stavba povoluje, tj. stavební povolení.
Stavební povolení, neboli povolení stavby vodního díla, je konstitutivní
rozhodnutí zakládající právo konkrétního stavebníka uskutečnit konkrétní
stavbu. Rozhodnutí musí samozřejmě obsahovat základní náležitost dle správního řádu, a to výrokovou část,
odůvodnění a poučení o možnosti odvolání. Příslušné stavební povolení může také
obsahovat podmínky, za kterých může stavebník uskutečnit stavbu. Některé
podmínky mohou vyplývat ze závazného či jiného stanoviska dotčených orgánů
státní správy, které jsou oprávněny se vyjadřovat v daném řízení. Dále
vodoprávní úřad ve stavebním povolení stanoví povinnosti, popřípadě…