13.5.1
Požadavky norem a právních předpisů
NahoruVyhláška č. 268/2009 Sb.
Prováděcí vyhláška ke stavebnímu zákonu, vyhláška MMR č. 268/2009
Sb., Technické požadavky na stavby, stanoví ve svém § 47 Garáže právně závazné dodržení normových
hodnot a požadavků
-
u světlé výšky garáží a příjezdních ramp, rozměrů vnitřních
účelových komunikací a jednotlivých stání garáží;
-
na zřízení hygienického zařízení v garážích, kde se trvale
zdržují zaměstnanci;
-
u velikosti větracích otvorů připadajících na jedno vozidlo u
jednotlivých a řadových garáží při použití přirozeného větrání;
-
u větrání prostor stání a vnitřních komunikací hromadných
garáží, aby se zabránilo vzniku nepřípustných koncentrací škodlivých plynů a
par jak v garážích, tak i v přilehlých stavbách;
-
u způsobu instalace odběrného plynového zařízení pro vytápění
garáží, které musí být navrženo a provedeno s ohledem na možná rizika tak, aby
v důsledku jeho použití a způsobu provedení nedocházelo k ohrožení života a
zdraví osob nebo zvířat.
V hromadných garážích se zřizuje kanalizace jen v prostorech, kde
jsou umístěny výtoky vnitřního vodovodu a podlahové vpusti. Kanalizace musí být
provedena tak, aby bylo možné bezpečně zachytit případný havarijní únik
provozních kapalin, zejména olejů a pohonných hmot. V místnostech, kde jsou
instalovány spotřebiče paliv, musí být vždy zajištěn přívod venkovního vzduchu
rovný minimálně průtoku spalovacího vzduchu pro jmenovitý výkon a typ
spotřebiče. Umístění vjezdu do hromadných garáží musí umožňovat zajíždění
jízdou vpřed s maximálně jedním obloukem.
NahoruVyhláška č. 23/2008 Sb.
Není-li plocha požárního úseku rodinného domu nebo stavby pro
rodinnou rekreaci větší než 600 m2, je jednotlivá garáž nebo
přístřešek pro osobní, dodávková nebo jednostopá vozidla, podle vyhlášky č.
23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, v platném
znění, součástí tohoto požárního úseku. Při navrhování stavby garáže odkazuje
vyhláška na platnou českou normu.
Jednotlivá místa určená v garáži pro stání motorových vozidel
sloužících pro přepravu hořlavých kapalin a hořlavých plynů musí být oddělena
požárně dělicí konstrukcí s požární odolností nejméně 30 minut. Tato místa musí
být upravena tak, aby bylo zabráněno roztékání hořlavých kapalin z těchto
stání. Požární úsek garáže se zakladačovým systémem, který nesplňuje podmínky
pro rychlý a účinný zásah jednotky požární ochrany, musí být vybaven stabilním
hasicím zařízením alespoň s jednoduchým zásobováním vodou podle požadavků české
technické normy. Požární úsek hromadné podzemní garáže určené pro veřejnost
musí být vybaven domácím rozhlasem s nuceným poslechem. V řadové, hromadné nebo
vícepodlažní jednotlivé volně stojící a nebo přistavěné garáži nesmí být
umístěno motorové vozidlo pro přepravu hořlavých kapalin a hořlavých plynů. V
podzemní hromadné garáži určené pro veřejné užívání nelze parkovat vozidla s
pohonem na plynná paliva (upřesnění viz. HG dále). V garáži nesmí být ukládány
tlakové nádoby s hořlavými a hoření podporujícími plyny.
NahoruVyhláška č. 268/2011 Sb.
Vyhláška č. 268/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č.
23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, v § 2 nově ukládá povinnost: garáž, která
slouží i pro parkování vozidel s pohonem na plynná paliva, musí být vybavena
detektory úniku plynu a účinným větráním v souladu s českou technickou normou.
Tento požadavek platí i pro příjezdový a výjezdový prostor hromadné garáže
sloužící i pro parkování vozidel s pohonem na plynná paliva, pokud je tento
prostor delší než 30 m a je obestavěn stavebními konstrukcemi alespoň ze tří
stran. Posouzení garáže sloužící i pro parkování vozidel s pohonem na plynná
paliva a jejího vybavení elektrickým zařízením z hlediska rizika vzniku výbušné
atmosféry musí být provedeno v souladu s českými technickými normami uvedenými
v příloze normy.
ČSN 73 6058 Jednotlivé, řadové a hromadné garáže:
2011
Touto normou se nahrazují ČSN 73 6057 Jednotlivé a řadové garáže.
Základní ustanovení: 1987 a ČSN 73 6058 Hromadné garáže: 1987.
Jejich platnost byla ukončena 1. 10. 2011.
Norma platí pro navrhování nových staveb jednotlivých, řadových a
hromadných garáží, změny dokončených staveb garáží (např. rekonstrukce), změny
v užívání staveb s využitím na garážování vozidel (především pro osobní
vozidla, dále také pro nákladní vozidla, autobusy a případně motocykly). Při
navrhování garáží pro ostatní druhy vozidel (stavební stroje apod.) a
jednotlivé garáže k soukromému použití se parametry, které mají vliv na
bezpečnost silničního provozu a ochranu zdraví (rozhledové poměry na dopravním
připojení, protipožární ochrana apod.), navrhují podle této normy a prostorové
uspořádání garáže a příjezdové komunikace lze v odůvodněných případech
přizpůsobit uvažovaným kategoriím vozidel a místním podmínkám.
Podstatnou změnou v této normě je mj. stanovení podmínek, za kterých
lze umožnit v garážích parkování vozidel s pohonem na plynná paliva (CNG –
Compressed Natural Gas). Upřesněny jsou rovněž některé prostorové požadavky,
jako jsou velikosti stání (v návaznosti na ČSN 73 6056 Odstavné a parkovací
plochy silničních vozidel), bezpečnostní odstupy (např. i rozšíření stání v
blízkosti sloupů v garážích), světlá výška garáží apod.
Nově je podrobně řešena problematika ramp, zejména jejich šířkového
uspořádání a podélných sklonů včetně návrhu přechodových úseků ramp s různými
sklony. U větrání garáží jsou aplikovány aktuální zkušenosti a změny v dané
oblasti.
Norma se také zabývá bezbariérovým užíváním garáží, komunikacemi pro
chodce, hygienickými zařízeními, vjezdy a výjezdy do/z hromadné garáže,
stavebně technickými požadavky a veškerými souvisejícími technickými zařízeními
a provozem hromadných garáží. V normě je nově popsán automatický parkovací
systém (APS) včetně příkladů užití.
Termíny a jejich definice
Odstavování – dlouhodobé stání – umístění vozidla mimo jízdní
pruhy pozemní komunikace, zpravidla v místě bydliště, sídle provozovatele
vozidla, po dobu, kdy se vozidlo nepoužívá.
Parkování umístění vozidla mimo jízdní pruhy pozemní
komunikace zpravidla po dobu nákupu, návštěvy, zaměstnání, naložení nebo
vyložení nákladu.
Parkovací stání – plocha určená k odstavení nebo parkování
jednoho vozidla – technické řešení obou případů je stejné, proto se v normách
používá jen termín parkovací stání.
Jednotlivá garáž – objekt, popř. prostor, který slouží k
odstavování silničních vozidel. Má nejvíce tři stání a může mít jen jeden
společný vjezd.
Řadová garáž – objekt, popř. prostor, sloužící k odstavování
silničních vozidel, který má více než tři stání. Stání se řadí v jedné řadě
vedle sebe nebo ve dvou řadách za sebou. Každé stání v první řadě má samostatný
vjezd. V řadové garáži může být umožněno parkování i nad sebou.
Hromadná garáž – objekt popř. oddělený prostor, který slouží
pro odstavení nebo parkování vozidel a má více než tři stání se společným
vjezdem. Stání se řadí buď u vnitřní komunikace nebo ve více řadách za sebou na
celé ploše podlaží nebo ve více podlažích.
Automatický parkovací systém (APS) – zařízení, které umístí
vozidlo s vypnutou pohonnou jednotkou na volné parkovací stání v hromadné
garáži bez přítomnosti řidiče.
K+R – "Kiss and Ride“ – pruh nebo záliv určený k uvedení
vozidla do klidu na dobu nezbytně nutnou pro vystoupení či nastoupení
cestujících (krátkodobé stání na dobu nepřesahující 10 minut).
P+R – "Park and Ride“ – parkovací plocha určená pro osobní
vozidlo cestujících, kteří zároveň používají vozidla veřejné linkové dopravy
(stání na dobu kratší než 24 hodin).
Základní druhy garáží
NahoruSkupiny vozidel
Technické požadavky pro navrhování garáží se odlišují zejména podle
druhu vozidel, pro něž jsou určeny. Z toho hlediska rozlišujeme garáže pro
-
skupinu vozidel 1, která se pro potřeby prostorového
uspořádání dále dělí na
-
skupinu vozidel 2, která se pro potřeby prostorového
uspořádání dále dělí na
-
skupinu vozidel 3 – traktory a samopojízdné pracovní
stroje. Do garáží této skupiny se nezahrnují prostory pro zahradní stroje,
obslužná vozidla apod., sloužící k údržbě zahrad rodinných domů, sportovních
areálů apod., s celkovou hmotností do 1 000 kg.
NahoruDělení garáží
Podle stavebního uspořádání mohou být garáže jednotlivé, řadové nebo
hromadné (HG).
Podle výšky podlahy k okolnímu terénu rozeznáváme garáže
-
nadzemní – niveleta podlahy nejníže položeného podlaží není níže
než 1,5 m pod nejvyšším bodem přilehlého terénu;
-
podzemní – niveleta podlahy nejvýše položeného podlaží je více
než 1,5 m pod nejvyšším bodem přilehlého terénu;
-
kombinované – v garáži jsou podzemní i nadzemní podlaží.
Podle požárního odvětrání (posuzováno podle ČSN 73
0804 ) dělíme garáže na
-
otevřené;
-
částečně otevřené;
-
uzavřené.
Podle způsobu parkování mohou být garáže
-
s pohybem vozidel vlastní silou;
-
s automatickým parkovacím systémem;
-
kombinované (mezi jednotlivými podlažími jsou vozidla včetně
řidiče přepravována výtahem a po podlaží se pohybují vlastní silou.
Z hlediska obsluhy mohou být garáže samoobslužné nebo s
obsluhou.
Podle funkčního využití jsou garáže:
-
veřejné – garáž je určena pro nezpoplatněné nebo zpoplatněné
parkování vozidel zpravidla u obchodů, zábavních zařízení, úřadů, v přestupních
uzlech veřejné linkové dopravy;
-
neveřejné;
-
pro speciální účely (např. pro pohotovostní vozidla).
Umístění a účel garáží
Při návrhu garáže se vychází především z
-
účelu;
-
polohy v území (centrum města, okrajová část, ...);
-
poptávky po parkování v zájmové lokalitě;
-
provedených průzkumech dopravy v klidu s ohledem na plánovaný
rozvoj území.
NahoruGaráže pro skupinu vozidel 1
Garáže pro skupinu vozidel 1 se umísťují převážně v obytných částech
sídelních útvarů a mohou být vestavěny do obytných objektů. Pro skupiny vozidel
2 a 3 se musí umísťovat jen mimo obytné části měst, kromě garáží provozidla
městské linkové osobní dopravy, provozidla určená ke speciálnímu účelu, např.
policie, požární, sanitní, popř. obytná a v odůvodněných případech provozidla
zásobování, obsluhy a u významných kulturních a sportovních center i pro
autobusy.
Poloha garáží a jejich počet je závislý na skupině uživatelů, kterým
jsou určeny. Navrhují se tak, aby docházková vzdálenost k cíli cesty byla co
nejkratší. Doporučené vzdálenosti jsou uvedeny v ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací: 2006.
Požadované zásady:
-
vjezd a výjezd nesmí ohrožovat bezpečnost dopravy a významně
zhoršovat plynulost silničního provozu na pozemních komunikacích. Prostor
uspořádání vjezdu a výjezdu musí být v souladu s ČSN 73 6110 ;
-
dodržet základní požadavky na ochranu životního prostředí,
zejména před hlukem, vibracemi, znečištěním vzduchu a požadavky na ochranu
povrchových a podpovrchových vod;
-
požární a bezpečnostní vybavení navrhnout podle ČSN 73
0804 Požární bezpečnost staveb – Výrobní objekty: 2010, ČSN 73
0872 Požární bezpečnost staveb. Ochrana staveb proti šíření požáru
vzduchotechnickým zařízením: 1996 a vyhlášky č. 23/2008 Sb., o
technických podmínkách požární ochrany staveb;
-
bezbariérové užívání navrhnout podle ustanovení a vyhlášky č.
398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové
užívání staveb;
-
pokud je to účelné, rozdělit parkovací stání podle doby stání
vozidel na dlouhodobá stání P+R a v odůvodněných případech i K+R.
Projektová dokumentace
NahoruVyhláška č. 146/2008 Sb.
Jedním ze souvisejících právních předpisů je vyhláška
Ministerstva dopravy č. 146/2008 Sb., o rozsahu a obsahu projektové dokumentace
dopravních staveb. Podle této vyhlášky se projektová dokumentace objektů
"sloužících motoristům“ obecně a "podzemních garáží a parkovišť“ jmenovitě
vypracovává v rozsahu a obsahu podle vyhlášky č. 499/2006 Sb., o dokumentaci
staveb. Z praktického pohledu závisí na charakteru garáže a zhodnocení
schvalovacího orgánu při územním, resp. povolovacím řízení, do jaké konkrétní
hloubky budou naplněny požadavky vyhlášky č. 146/2008 Sb., týkající se
zejména vlivu stavby a jejího provozu na zdraví a životní prostředí, na
bezpečnost a užitné vlastnosti…