13.5.2
Požadavky na vlastnosti konstrukčních částí garáží
NahoruStavební řešení
Konstrukce stropu a stěn musí splňovat základní bezpečnostní
předpisy. Při navrhování se vychází z nahodilého zatížení tlakovými silami kol
vozidel podle ČSN EN 1991-1, část 7 Eurokód 1: Zatížení konstrukcí – Část
1-7: Obecná zatížení – Mimořádná zatížení.
NahoruPodlahy
Podlahy musí být trvanlivé, mechanicky odolné proti působení
minerálních olejů, pohonných hmot a nesmí umožnit vnikání vlhkosti do ostatních
konstrukcí nebo pronikání do nižších podlaží. Vodotěsná vrstva musí být
vytažena na všechny prostupující konstrukce do výšky alespoň 100 mm nad
niveletu podlahy. Napojení podlahy na tyto konstrukce musí být vodotěsné.
Povrchy podlahových konstrukcí musí být ošetřeny takovým způsobem, aby nemohlo
dojít provozem ke zhoršení jejich vlastností. Nátěry do tloušťky 2 mm se
nehodnotí. Vyrovnání podlah musí odpovídat ČSN 74 4505 Podlahy – Společná ustanovení: 2012. Podlahové konstrukce musí být z
výrobků třídy reakce na oheň A1 nebo A2 (vč. podlahových krytin) podle ČSN EN
13501-1+A1 (730860) Požární klasifikace stavebních výrobků a konstrukcí
staveb – Část 1: Klasifikace podle výsledků zkoušek reakce na oheň:
2010.
Voda vnesená vozidly v zimě se odstraňuje buď odvodňovacím systémem
nebo vysátím při úklidu. V případě odvodnění musí být podlaha ve spádu
minimálně 1 % směrem k odvodňovacím vpustím.
NahoruLapáky pohonných hmot a olejů
Pro umývárny nebo vymezené plochy, kde se skladují minerální oleje
nebo benzin, se zřizuje samostatná kanalizace opatřená lapákem pohonných hmot a
olejů příslušné velikosti.
Obr. č. 1: Příklad řešení odlučovače benzinu a olejů
Lapač pohonných hmot a olejů se běžně zhotovoval z betonového zdiva,
lze využít též svařované, resp. lepené konstrukce z vhodných desek z umělých
hmot. Má pouze sběrnou kalovou jímku s nornou přepážkou před vtokem. Vtokové
koleno tvoří zároveň zápachovou uzávěrku.
Ochrana životního prostředí
Garáže vestavěné nebo přistavěné k objektu sloužícímu k jinému účelu
(např. bydlení) musí být odděleny od obytných a pobytových místností objektu
tak, aby v nich nedocházelo k překročení stanovené přípustné hladiny hluku
( ČSN 73
0532 ) a pronikání škodlivin z výfukových plynů vozidel.
NahoruAkustické požadavky
V následující tabulce uvádíme nejnižší požadované hodnoty vážené
stavební vzduchové neprůzvučnosti R´w mezi místnostmi bytu v bytovém
domě a garáží.
Tab. č. 1: Požadavky ČSN
73 0532 na zvukovou izolaci
NahoruOsvtlení garáží
Osvětlení v garáži se navrhuje podle ČSN EN 12464-1 (360450) Světlo a osvětlení - Osvětlení pracovních prostorů – Část 1: Vnitřní
pracovní prostory: 2012. Z hlediska ekonomiky i pohody prostředí se
doporučuje zřizovat v garážích okna nebo otvory bez výplně.
NahoruVytápění
Vytápění garáží se navrhuje zpravidla jen v garážích pro automobily
určené ke speciálnímu účelu (požární, sanitní). V garážích, kde se trvale
zdržují zaměstnanci, musí být hygienické zařízení pro zaměstnance navrženo
podle ČSN 73
4108 Hygienická zařízení a šatny: 2013 a podle NV č. 361/2007 Sb.,
kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, v platném znění.
NahoruTZB
V garážích mohou být vedena a instalována technická zařízení budov,
mezi která mimo jiné patří:
-
vodovod, navrhuje se pouze v nejnutnějším rozsahu;
-
vnitřní kanalizace;
-
vytápění, vzduchotechnika jiných systémů než vlastního prostoru
garáže;
-
plynovod;
-
ochrana před bleskem;
-
zařízení pro zásobování požární vodou;
-
zařízení elektroinstalací a telekomunikací.
Větrání garáží
NahoruZpůsoby větrání
V prostoru garáží se všeobecně navrhují tři způsoby větrání
-
provozní větrání, které zajišťuje nepřekročení přípustných
koncentrací škodlivin v ovzduší garáže;
-
havarijní větrání, které zajišťuje ředění hořlavých látek s
nebezpečím výbuchu v garáži tak, aby nebylo dosaženo dolní meze výbušnosti;
-
požární větrání, které odvádí teplo a kouř při požáru z prostoru
garáže. Navrhuje se podle ČSN 73
0804 , požární bezpečnost VZT systémů podle ČSN EN
15423 a ČSN 73
0872 .
Provozní a požární větrání může být přirozené nebo nucené. Havarijní
větrání se navrhuje jako nucené. Doporučuje se propojení větrání všech tří
systémů.
Provozní větrání se navrhuje provozidla se všemi druhy provozu podle normativní přílohy A ČSN
73 6058 :2011. Z rozsáhlé přílohy uvádíme požadavek na přirozené
větrání jednotlivé a řadové garáže – nadzemní samoobslužné s pohybem vozidel
vlastní silou. Celková volná plocha větracích otvorů pro jedno stání musí být
minimálně
Pro vyhrazená parkovací stání provozidla na plynná paliva se
navrhuje systém havarijního větrání s výjimkou jednotlivých garáží s výjezdem
přímo na volné prostranství.
Parkování vozidel s pohonem na plynná a ostatní alternativní
paliva a energie
Parkování těchto vozidel v garáži je možné za splnění podmínek:
-
jsou splněny bezpečnostní a technické požadavky ČSN 73
0804 :2010 a vyhlášky č. 23/2008 Sb., ve znění změny č.
268/2011 Sb;
-
provozní větrání provozidla na plynná paliva je navrženo podle vyhlášky č. 23/2008 Sb., ve znění změny č. 268/2011 Sb. a ČSN 73
6058 (obdobně jako provozidla na uhlíkovodíková kapalná paliva;
-
havarijní větrání je navrženo podle ČSN 73
6058 .
Při detekci úniku plynného paliva musí být zajištěno:
-
do 10 % dolní meze výbušnosti aktivace provozního větrání (pokud
je instalováno);
-
při 20 % dolní meze výbušnosti aktivace havarijního větrání;
-
při 50 % dolní meze výbušnosti vyhlášení požárního poplachu a
zákaz vjezdu dalších vozidel do garáže.
V novostavbách hromadných garáží s počtem více než 27 parkovacích
stání musí být nejméně 10 % parkovacích stání navrženo tak, aby umožňovala
parkování vozidel s pohonem na plynná paliva. Pro parkování vozidel na plynná
paliva je možné určit pouze vyhrazený prostor hromadné garáže a ten vybavit
podle požadavků. Tento prostor musí být stavebně oddělen pro zabezpečení
větrání a současně musí tvořit samostatný požární úsek.
Technická a technologická zařízení
NahoruProstupy konstrukcemi
Technická a technologická zařízení, rozvody a instalace (např.
vodovody, kanalizace, plynovody), elektrické rozvody (kabely, vodiče) apod.
uvnitř stavebních objektů mají být navrženy tak, aby co nejméně prostupovaly
požárně dělicími konstrukcemi. Konstrukce, ve kterých se vyskytují tyto
prostupy, musí být dotaženy až k vnějším povrchům prostupujících zařízení, a to
ve stejné skladbě se stejnou požární odolností, jakou má požárně dělící
konstrukce. Prostupy požárně dělicími konstrukcemi musí být utěsněny podle ČSN 73
0810 Požární bezpečnost staveb - Společná ustanovení: 2009. Utěsněný
prostup musí vykazovat požární odolnost shodnou s požární odolností konstrukce,
kterou prostupuje. U prostupů mezi skupinami výrob a provozů 1 až 4 postačuje
požární odolnost do 60 minut.
NahoruPoužité výrobky
Potrubní rozvody a jejich příslušenství sloužící k rozvodu hořlavých
látek (včetně konstrukcí nesoucích tyto rozvody) musí být z výrobků třídy
reakce na oheň A1…