9.3
Postavení a úkoly osob pověřených technickým dozorem a cenovou
kontrolou
Ing. Josef Ladra
Mimo vlastní realizace stavby stavební firmou a jejím vedením (manažer
stavby, stavbyvedoucí) se na stavbě obvykle vyskytují i osoby, k výkonu jejichž
činnosti není třeba autorizace ani žádné jiné odborné způsobilosti (ačkoliv je
autorizace v případě technického dozoru žádoucí a rozumný investor ji bude
vyžadovat). Jedná se o činnosti cenového dozoru investora a technického dozoru
investora.
Ke vzniku kvalitního stavebního díla patří i správně organizovaná a
řízená investice. Subjekty provádějící činnost technického a cenového dozoru by
měly optimalizovat investorem vynaložené finanční prostředky a průběžně
kontrolovat dodržování plánovaných nákladů, času a kvality.
Kdo chce řídit, musí kontrolovat. To platí nejen pro stavebnictví, ale
pro všechny lidské činnosti. Lidově řečeno: "Důvěřuj, ale prověřuj“. Kontrola
vynaložených finančních prostředků a dodržení jejich stanovené výše (při
určeném standardu kvality a množství) určuje dosažení jejich plánované
rentability.
NahoruKontrolní činnost
Kontrola představuje porovnání skutečnosti s plánem. Tuto kontrolu
můžeme rozdělit na kontrolu technického provedení stavby a na nákladový,
cenový a časový controlling. U velkých investičních akcí jsou tyto kontroly
oddělené a řídí ho po technické stránce technický dozor investora (TDI) a po
stránce kontroly nákladů cenový dozor. Tito kontroloři spolu úzce spolupracují
a reportují investorovi v pravidelných intervalech o čerpání nákladů, kvalitě a
časovém plnění termínů. U cca 80 % staveb – investičních akcí menšího
charakteru – jsou všechny tyto kontroly sloučeny do rukou jediné osoby, kterou
je právě TDI.
NahoruTECHNICKÝ DOZOR INVESTORA
Pracovní náplň funkce technického dozoru investora (TDI) je
vždy ovlivněna druhem výstavby, pro kterou je funkce TDI zřizována. Proto je
nutné vypracovat nebo upřesnit pracovní náplň technického dozoru stavby, která
se stane nedílnou částí uzavíraných smluvních vztahů.
Povinnosti stavebně technického dozoru stavby nebo komplexu stavebně
montážních prací (při opravách nebo rekonstrukcích) jsou zpravidla
následující:
Při přípravě stavby (stavebních prací):
-
seznámit se s dispozičně provozními vazbami určenými projektovou
dokumentací a seznámit se s připravovanou smlouvou o dílo,
-
seznámit se s časovým předpokladem průběhu výstavby a pokud je to
žádoucí, zúčastnit se zpracování časového plánu výstavby,
-
konzultovat průběh zpracování projektové dokumentace pro územní
řízení a stavební povolení,
-
ovlivňovat navrhované technologické postupy z hlediska
proveditelnosti a finančních nákladů,
-
přebírat vytyčovací výkresy a pevné body pro vytyčení stavby
(směrové i výškové) a zajistit je proti poškození stavebním provozem,
-
připravit předání staveniště zhotoviteli stavebního díla v souladu
s uzavřenými smluvními vztahy na výstavbu.
Při předání a převzetí staveniště:
-
provést kontrolu vlastnických vztahů k předávaným pozemkům podle
výpisu z katastru nemovitostí,
-
předání staveniště zdokumentovat zápisem z jednání zúčastněných
stran a zápisem do stavebního deníku,
-
zajistit předání pevných výškových a směrových bodů, nutných pro
vytyčení stavby,
-
zajistit předání napojovacích míst na určené stávající inženýrské
sítě a na dopravní infrastrukturu,
-
vymezit zhotoviteli prostor pro zařízení staveniště,
-
prověřit vliv stavby na okolí a jeho životní prostředí, zejména
při některých technologických postupech, kde lze očekávat překročení povolených
imisních mezí stanovených normami nebo platnými právními předpisy.
Při průběhu realizace výstavby:
-
kontrolovat technologické postupy provádění jednotlivých
konstrukcí stavby zejména z těchto hledisek:
-
mechanická odolnost konstrukčních prvků,
-
požární bezpečnost zabudovávaných prvků,
-
plnění požadavků na nešíření hluku ve zhotovované
konstrukci,
-
plnění požadavků na tepelnou izolaci zhotovovaného stavebního
díla,
-
dodržení podmínek pro zachování požadovaných parametrů
životního prostředí,
-
zajištění bezpečnosti provozu zhotoveného stavebního díla,
-
přebírat provedené práce, které dalším postupem výstavby budou
zakryty. Zejména se zaměřit na kontrolu:
-
základové spáry,
-
drenážního systému, který je součástí založení stavby,
-
izolace proti vodě a zemní vlhkosti,
-
výztuž železobetonových konstrukcí,
-
a dalších, vždy podle konkrétního návrhu stavebního
řešení.
-
kontrolovat směrové a výškové umístění stavby a porovnávat je s
projektovou dokumentací; v případě nesouladu musí neodkladně upozornit na tento
nedostatek zhotovitele zápisem do stavebního deníku a projednat nápravné
opatření za přizvání autorského dozoru zpracovatele projektové dokumentace,
-
důsledně vyžadovat provádění předepsaných zkoušek,
-
dohlížet na správné dokumentování průběhu výstavby, kontrolovat
vedení stavebního deníku zhotovitelem, zápisy pořízené ve stavebním deníku
oprávněnými osobami a zajistit v případě nutnosti zjednání nápravných opatření
u zhotovitele stavby,
-
kontrolovat dodržování smluvních podmínek daných smlouvou na
zhotovení stavebního díla, plnění podmínek daných územním rozhodnutím a
stavebním povolením a plnění dalších podmínek uložených orgány státní správy
nebo podmínek jiných oprávněných orgánů,
-
sledovat průběh výstavby z hlediska schváleného časového plánu
výstavby, který musí být součástí smlouvy o dílo na provedení stavby, kde
provádí funkci technického dozoru,
-
organizovat kontrolní dny, jejichž četnost musí být uvedena ve
smlouvě na zhotovení stavebního díla.
Při dokumentování průběhu výstavby:
-
dohlížet na řádné vedení stavebního deníku a pravidelně svým
podpisem odsouhlasovat veškeré záznamy provedené zhotovitelem nebo orgány
oprávněnými provádět zápisy do stavebního deníku,
-
odsouhlasovat provedené práce, které nejsou obsaženy v projektové
dokumentaci a převážně představují:
-
vícepráce, tj. práce, které nebyly obsaženy v projektové
dokumentaci z důvodů nedořešení některých detailů stavby v úrovni zpracování
projektové dokumentace,
-
změny oproti projektovému řešení, které byly navrženy v
průběhu výstavby,
-
dohlížet na řádné provedení předepsaných zkoušek a revizí a
zúčastnit se jejich průběhu a pořízení zápisu o provedené zkoušce či
revizi,
-
kontrolovat u zhotovitele předepsané doklady (prohlášení o shodě,
atesty) o použitých materiálech a zabudovaných výrobcích, které je nutné
předložit při kolaudačním řízení k povolení stavby k užívání (při konečné
přejímce),
-
zajišťovat zapracování změn do projektové dokumentace podle
skutečného provedení.
V oblasti finančního hospodaření stavby:
-
seznámit se se splátkovým systémem stavby, který je upřesněn ve
smlouvě o dílo prováděné stavby,
-
kontrolovat věcnou a finanční správnost fakturovaných položek
oproti nabídkovému rozpočtu stavby, který byl podkladem pro stanovení smluvní
ceny,
-
kontrolovat proplácení jednotlivých splátek a faktur z hlediska
čerpání finančních částek vzhledem k dohodnutému splátkovému kalendáři stavby a
disponibilním zdrojům investora (vlastní prostředky, úvěry atp.),
-
zúčastnit se konečného vyúčtování provedení stavby.
Při předání a převzetí stavby a při kolaudaci:
Na základě výzvy zhotovitele se TDI účastní přejímky provedených
stavebních prací na stavbě, kde byl pověřen funkcí technického dozoru:
-
provede podrobnou kontrolu provedených prací a sestaví seznam
zjištěných vad a nedodělků s uvedením termínu jejich odstranění,
-
zkontroluje předepsané dokumenty, které je nutné při přejímce
předložit. Obvykle se jedná o tyto dokumenty:
-
stavební deník,
-
projektová dokumentace se zakreslenými změnami dle skutečného
provedení,
-
prohlášení o shodě (atesty) zabudovaných materiálů a
výrobků,
-
doklady o provedených předepsaných zkouškách a revizí,
-
vyjádření zainteresovaných orgánů státní a veřejné správy,
-
provede zápis z jednání o přejímce stavby a zajistí, aby jej
obdrželi všichni účastníci jednání,
-
provede se zhotovitelem dohodu o likvidaci zařízení staveniště s
termínem jeho odstranění,
-
požádá stavební úřad místně příslušný o vypsání termínu kolaudace
na provedenou stavbu; zajistí předložení všech potřebných dokladů pro toto
jednání, zejména těch, které získal při přejímce mezi zhotovitelem stavby a
jejím investorem včetně zápisu z této přejímky,
-
předloží seznam vad a nedodělků, které byly zjištěny při přejímce
se zhotovitelem, a uvede termíny jejich odstranění,
-
po uplynutí lhůty na odstranění vad a nedodělků provede kontrolu
jejich odstranění. O tom sepíše zápis z jednání. V případě nedodržení termínu
odstranění vad a nedodělků podává návrh na uložení penále zhotoviteli,
-
provede konečné vyúčtování realizované stavby nebo se vyúčtování
aktivně účastní.
NahoruFormy výkonu funkce TDI
Také způsob, jakým je kontrolní a dozorová činnost ve výstavbě
prováděna, závisí plně na rozhodnutí toho, komu jsou výsledky kontroly určeny.
V pracovní smlouvě musí být stanoven nejenom soupis požadovaných činností, ale
také způsob výkonu svěřených funkcí. V zásadě rozlišujeme při výstavbě dva
způsoby provádění kontroly a dozoru. Při trvalém dozoru je pracovník
TDI denně přítomen na staveništi, zpravidla po celou pracovní dobu. Zejména u
velkých investičních akcí je trvalý dozor zárukou nerušeného průběhu výstavby,
protože na požadavky zhotovitele může TDI reagovat bezprostředně a také všechny
věcné nedostatky jsou zjišťovány okamžitě, přičemž k nápravě dochází
neprodleně.
Na menších stavbách jsou zpravidla kontrolní činnosti TDI vykonávány v
režimu občasného dozoru. Pracovníci dozoru jsou na staveništi přítomni v
čase jim určeném uzavřenou smlouvou. Při občasném dozoru je zejména nutné
stanovit:
-
způsoby rychlého předání zjištěných skutečností (závad) dalším
partnerům,
-
postup při mimořádných událostech, k jejichž řešení je zapotřebí
kratšího času než je standardní doba určená smlouvou zhotovitele s
objednatelem.
TDI doplňuje pravidelnou kontrolu také nepravidelnou
kontrolou, namátkovým dozorem. Pravidelná kontrola se zejména osvědčuje v
oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. Při takové kontrole jsou nacházeny a
odstraňovány chyby, jež na pracovištích nastaly od poslední kontroly.
Pravidelnou kontrolu vyžaduje plnění časového plánu i čerpání finančních
prostředků.
NahoruCENOVÝ A NÁKLADOVÝ DOZOR
NahoruStanovení rozpočtového rámce
V průběhu stavební investice dochází nejprve k negociaci o ceně a výši
rozpočtu mezi investorem a projektantem ve fázi plánování investice, až se
postupně dohodne rozpočtová cena ve smlouvě o dílo. V průběhu realizace však
dochází ke vzniku vícenákladů (neplánované výdaje peněz) a tak se opět
otvírají cenové nůžky mezi představami investora a skutečností. A právě oblast
kontroly nákladů a snaha, aby cena stavby nebyla větší než byla cena
rozpočtová, je doménou cenového dozoru.
Kvalifikace požadovaná na činnost pracovníka cenového
dozoru
Činnost pracovníka cenového (nákladového) dozoru je náročná a
odpovědná činnost a tomu odpovídají i požadavky na něj kladené. Obecně se
požaduje deset let zkušeností v realizaci, rozpočtování a částečně v
projektování staveb. K tomu by měla přistupovat znalost účetnictví a daňové
problematiky. Měl by být schopen používat počítačové programy na podporu jeho
činnosti (rozpočtové, účetní, plánovací, statistické), měl by být schopen
rychle a jasně sestavovat postupy řízení výstavby (včetně harmonogramu prací a
plateb a nabídkového rozpočtu), měl by se orientovat v právní oblasti spojené
se stavebnictvím včetně uzavírání smluv o dílo (měl by postupovat podle
smlouvy, která je pro něj finančním plánem) a konečně by měl mít i znalosti
technického rázu (technologie staveb, specifikace, výkresy, tabulky,
technologické postupy a zkoušky). Dále by se měl orientovat ve změnovém řízení
a sledovat a hodnotit změny, k nimž dochází v průběhu stavby. Pochopitelným
požadavkem je i nutná znalost finančního výkaznictví – cenový dozor sestavuje
finanční rozpočet stavby, měl by mít i připraveno, jak se dotkne financování
investora – tj. vypracovat přehled o finančních tocích Cash-flow).
Pracovník cenového dozoru komunikuje se zúčastněnými subjekty
podle způsobu organizace přípravy a realizace stavby (podle počtu příslušných
smluv) takto:
-
v přípravných fázích zejména s projektanty a s investorem,
-
při výběru dodavatele s dodavateli a s investorem,
-
v průběhu realizace stavby především s technickým dozorem
(nejsou-li tyto činnosti sloučeny v jedné osobě), s projektanty a s
dodavateli,
-
při ukončení akce s investorem a dodavateli (reklamace vad).
NahoruPřípravná fáze investice
V přípravné fázi se cenový dozor zúčastňuje výběru projektanta, a
provádí kontrolu odhadu rozpočtových nákladů předloženého projektantem.
Stanovuje očekávané náklady stavby podle rozpočtových ukazatelů a zpracovaných
hrubých objemů stavby.
NahoruZáměr a plánování investice
Činnost cenového dozoru začíná posouzením ceny stavby na základě
dokumentace zpracované projektanty. Spolupráce s projektantem představuje
průběžné poradenství v oblasti stavebních nákladů. Směřuje k optimalizaci
těchto nákladů prostřednictvím hledání nejvýhodnějšího technického řešení
(výběr nejlepší varianty z možných řešení). Nákladový management posuzuje a
vyhodnocuje cenu a časový plán záměru a vypracovává ekonomickou analýzu záměru
projektu (tyto finanční a ekonomické analýzy jsou součástí feasibility study /
studie proveditelnosti). Dále cenový dozor navrhuje spolehlivý model
financování investice a vytváří a schvaluje procedury pro kontrolu nákladů.
Cenový dozor vytváří harmonogram kontroly nákladů a celkový odhad
nákladů (na základě studie stavby a na základě rozpočtového rámce). Potvrzuje
také věcnou správnost faktur jednotlivých účastníků a předkládá je investorovi
k proplacení. Dohlíží nad stanovením a dodržením rozpočtového rámce
investičního záměru a prosazení nezbytných opatření u projektanta k jeho
dodržení.
NahoruVýběr zhotovitele v zadávací fázi
V období výběru dodavatele stavby cenový dozor spolupracuje s
investorem při analýze nabídkových cen a provádí:
-
kontrolu, rozbor a analýzu nabídek a doporučuje investorovi
dodavatele,
-
vytváří plán kontrol a financování na fázi realizace.
NahoruPosuzování nabídek
V zadávací fázi posuzuje nákladový management došlé nabídky z hlediska
z hlediska kvality, ceny (včetně podrobné analýzy položkových rozpočtů) a
reálnosti harmonogramu a kompatibility s harmonogramem přípravy a realizace
stavby. Vyhodnocuje a doporučuje nejvýhodnější nabídku. Jedná li-se o veřejné
zakázky, pak pomáhá s realizací a vyhodnocením veřejné soutěže. U soukromých
staveb vyhodnocuje dodavatele podle podobných kritérií, většinou však mnohem
přísněji dohlíží na dobu návratnosti investice.
NahoruPlán kontrol
Nákladový management vytváří v této fázi plán kontrol a
stanovuje procedury pro měsíční vyhodnocení prostavěnosti s dodavatelem a
sestavuje plán peněžních toků (CashFlow) pro období realizace stavby.
Aktualizuje též propočet celkových nákladů stavby (v souladu s postupem
přípravy) a kontroluje obsahovou správnost vystavovaných faktur.
Hlavní činnosti cenového dozoru ve fázi realizace:
-
kontroluje a aktualizuje ceny stávajících rozpočtů na novou
cenovou úroveň (smluvní rozpočet za zhotovení stavby je nedílnou součástí
smlouvy o dílo spolu s harmonogramem),
-
kontroluje výkazy výměr a schvaluje finanční částky k
fakturaci,
-
kontroluje oceňování změn (méně nebo víceprací), které projednává
s investorem – kontrola návrhů ohodnocení změn (změnová řízení),
-
kontrolní rozpočet a jeho vyhodnocení,
-
průběžně kontroluje rozsah a platnosti pojištění subjektů
zúčastněných na realizaci stavby,
-
vypracovává průběžné zprávy a hlášení (reporting) ve kterých
informuje investora o prostavěnosti a čerpání smluvních rozpočtů ve vztahu k
harmonogramu,
-
průběžně vyhodnocuje příčiny a důsledky nedodržení cen za účelem
uplatnění sankcí vůči dodavatelům,
-
provádí průběžnou přípravu podkladů pro závěrečné vyúčtování
stavby.
NahoruHlavní partneři cenového dozoru
Hlavními partnery při realizování stavby jsou pro cenový dozor TDI,
…