3.3.1
Obecné požadavky na výstavbu a technické požadavky na
stavby
NahoruOBECNÉ POŽADAVKY NA VÝSTAVBU
Obecné požadavky na výstavbu je pojem stavebního zákona [§ 2 odst. 2 písm. e)], který zasahuje do
široké oblasti projektové činnosti, provádění staveb, postupů podle stavebního
zákona a rovněž veřejného zájmu ve výstavbě. Na rozdíl od dřívější úpravy,
resp. podle dřívějšího stavebního zákona č. 50/1976 Sb., je tento pojem
upřesněn a rozšířen. Zpřesnění v platném zákoně č. 183/2006 Sb. bylo provedeno
z důvodu, že vedle územně technických a stavebně technických požadavků byl
pojem obecné požadavky na výstavbu doplněn o požadavky pro naplňování cílů
územního plánování.
Poslední rozsáhlá novela stavebního zákona č. 350/ 2012 Sb. s
účinností 1. 1. 2013 (dále jen NOVELA) ustanovení § 2 odst. 2 písm. e) o
obecných požadavcích na výstavbu nemění, text zůstává v původní dikci a
zní:
-
obecné požadavky na využívání území,
-
technické požadavky na stavby (stanovené prováděcími
právními předpisy),
-
bezbariérové užívání stavby, tj. obecné technické
požadavky zabezpečující užívání staveb osobami pokročilého věku, těhotnými
ženami, osobami doprovázejícími dítě v kočárku, dítě do tří let, popř. osobami
s mentálním postižením nebo osobami s omezenou schopností pohybu nebo
orientace, stanovené prováděcím právním předpisem.
V souladu s ústavními principy je v § 169 odst. 1 stavebního
zákona stanoven základní právní rámec pro uplatňování obecných
požadavků na výstavbu. Všem účastníkům investičního procesu, tj. právnickým a
fyzickým osobám a orgánům veřejné správy, je zde uložena povinnost, aby
při přípravě, povolování, realizaci, užívání a odstraňování staveb postupovali
v souladu se záměry územního plánování a s obecnými požadavky na
výstavbu. Vedle této obecné povinnosti stavební zákon obsahuje v dalších
ustanoveních výslovný odkaz na obecné požadavky na výstavbu jako povinný
podklad, který je nutné respektovat při uplatňování některých jeho ustanovení.
Jde především o ta ustanovení, jež se týkají územního a stavebního řízení,
ohlašování a povolování staveb, užívání staveb, kolaudačního souhlasu, podmínek
pro odstraňování staveb a dále ustanovení upravujících odpovědnost při výkonu
vybraných činností ve výstavbě, tj. projektové činnosti a vedení realizace
staveb.
NahoruVýjimky
K omezení tvrdosti některých ustanovení vyhlášek provádějících
obecné požadavky na výstavbu stavební zákon ve stejném ustanovení § 169 odstavcích 2 až 6 připouští
možnost povolení odchylek. Odchylku lze povolit pouze z těch ustanovení, která
jsou jako výjimková v příslušném prováděcím předpise jmenovitě uvedena. Zároveň
stanoví pravomoc orgánů pro jejich povolování, postup a podmínky, za nichž může
být povolení výjimky vydáno. Z dikce ustanovení vyplývá, že na povolení výjimky
není právní nárok, že ji lze povolit výjimečně, v jednotlivém případě za
předpokladu, že odchylným řešením nebude ohrožena bezpečnost, ochrana zdraví a
života osob a sousední pozemky nebo stavby a že bude dosaženo účelu sledovaného
obecnými požadavky na výstavbu. Další principiální podmínkou je souhlas
dotčeného orgánu, který hájí zájmy chráněné podle zvláštních předpisů a kterého
se odchylné řešení týká. I když dotčený orgán s výjimkou souhlasí, neznamená
to, že ji stavební úřad musí povolit. Stavební úřad v rámci stanovených
podmínek posuzuje odůvodněnost žádosti především z hledisek urbanistických,
architektonických, územně a stavebně technických a dalších. Posuzuje konkrétní
okolnosti případu, zohledňuje místní podmínky a vhodnost stavby v dané lokalitě
a typu zástavby. V rozhodnutí o výjimce stavební úřad specifikuje, ze kterého
ustanovení vyhlášky se výjimka povoluje, v jaké odchylce či úlevě věcně
spočívá. Povolení výjimky má v podstatě charakter rozhodnutí o předběžné otázce
a do značné míry tak předurčuje rozhodnutí ve věci samé (např. územní
rozhodnutí, stavební povolení). Možnost udělení výjimky však není neomezená.
Výjimka povolená stavebním úřadem nesmí popřít samotnou podstatu a smysl
ustanovení, z něhož byla udělena. (další podrobnosti viz kapitola Výjimky z obecných požadavků na výstavbu)
NOVELA se ustanovení o obecných požadavcích na
výstavbu dotýká pouze v jediném odstavci, který upravuje problematiku
povolování výjimek. V § 169 odstavci 3 vypouští
vyloučení možnosti udělení výjimky z obecných požadavků na využívání území v
případě, že by pro umisťovaný záměr postačil územní souhlas. Jestliže je
výjimka udělována před vydáním územního souhlasu formou samostatného
rozhodnutí, je splněn předpoklad, že požadovaný záměr je v souladu s obecnými
požadavky na využívání území a následně pak nic nebrání možnosti využití
územního souhlasu pro umístění záměru. Ostatní text citovaného ustanovení
zůstává beze změny, tzn. v původní dikci platného stavebního zákona č. 183/2006
Sb.
NahoruZmocnění
K vymezení podrobností obecných požadavků na výstavbu NOVELA doplňuje a upřesňuje zmocnění pro jednotlivé resorty následovně:
-
Ministerstvo pro místní rozvoj stanoví právním předpisem
obecné požadavky na výstavbu [podle § 2 odst. 2 písm.
e)].
-
Ministerstvo zemědělství stanoví právním předpisem
technické požadavky pro vodní díla a technické požadavky pro stavby pro plnění
funkcí lesa.
-
Ministerstvo dopravy stanoví právním předpisem technické
požadavky pro letecké stavby podle zákona o civilním letectví, pro stavby drah
a na dráze včetně zařízení
- -
na dráze, stavby dálnic, silnic, místních komunikací a
veřejně přístupných účelových komunikací a rozsah a obsah projektové
dokumentace k uvedeným stavbám.
-
Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví právním předpisem
technické požadavky pro stavby k účelům těžby, zpracování, transportu a
ukládání radioaktivních surovin na území vyhrazeném pro tyto účely a pro stavby
související s úložišti radioaktivních odpadů obsahující přírodní radionuklidy a
pro stavby náležející k provozním celkům, jejichž součástí je jaderné zařízení
a stavby k účelům přepravy a skladování ropy.
-
Hlavní město Praha stanoví nařízením vydaným v přenesené
působnosti obecné požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby
v hlavním městě Praze.
-
Český báňský úřad stanoví právním předpisem požadavky pro
stavby, které mají sloužit otvírce, přípravě a dobývání výhradních ložisek,
jakož i úpravě a zušlechťování nerostů prováděných v souvislosti s jejich
dobýváním, požadavky na stavby skladů výbušnin a požadavky na ochranná pásma
důlních děl.
-
Ministerstvo spravedlnosti stanoví právním předpisem
technické požadavky pro stavby pro účely Vězeňské služby a jejích organizačních
jednotek.
NOVELA zmocňuje Ministerstvo zemědělství k vydání právního
předpisu, kterým se stanoví technické požadavky pro plnění funkcí lesa. Důvodem
k této úpravě je skutečnost, že dřívější stavební zákon č. 50/1976 Sb. zmocnil
zmíněné ministerstvo k vydání právního předpisu, kterým se stanoví technické
požadavky pro plnění funkcí lesa. Na základě tohoto zmocnění vydalo
Ministerstvo zemědělství vyhlášku č. 433/2001 Sb. S ohledem na skutečnost, že
platný stavební zákon zmocnění neobsahoval a citovaná vyhláška platila i
nadále, bylo třeba tento stav napravit. Zmocnění pro Ministerstvo průmyslu a
obchodu bylo zpřesněno ve vazbě na úpravu jeho působnosti jako jiného
stavebního úřadu. Podle novely jsou jiným stavebním úřadem také obvodní báňské
úřady, které vykonávají působnost stavebních úřadů v dobývacích prostorech.
Účel těchto staveb (otvírka, příprava a dobývání výhradních ložisek, popř.
jejich úprava a zušlechťování) vyžaduje vydání prováděcího právního předpisu
upravujícího požadavky na tyto specifické stavby. Hlavnímu městu Praze se
zpřesnil rozsah zmocnění, který se v dřívějším textu problematicky
dovozoval.
NahoruPŘEHLED
NahoruPřehled platných pedpisů
současně platných předpisů provádějících obecné požadavky na
výstavbu podle zmocnění stavebního zákona:
-
Obecné požadavky na využívání území:
-
Technické požadavky na stavby stanovené prováděcími právními
předpisy:
- -
vyhláška MMR č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na
stavby, ve znění vyhlášky č. 20/2012 Sb. (platnost na území České republiky
s výjimkou území hl. m. Prahy)
- -
vyhláška hl. m. Prahy č. 26/1999 Sb. hl. m. Prahy, o
obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze, ve znění
nařízení hl. m. Prahy č. 7/2001 Sb. HMP, č. 26/2001 Sb. HMP, č. 7/2003 Sb. HMP,
č. 23/2004 Sb. HMP a č. 2/2007 Sb. HMP (platnost na území hl. m.
Prahy)
- -
vyhláška MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární
ochrany staveb ve znění vyhlášky č. 268/2011 Sb.
- -
vyhláška MZE č. 433/2001 Sb., kterou se stanoví technické
požadavky pro stavby pro plnění funkce lesa
- -
vyhláška MZE č. 590/2002 Sb., o technických požadavcích pro
vodní díla, ve znění vyhlášky č. 367/2005 Sb.
-
Bezbariérové užívání stavby:
vyhláška MMR č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích
zabezpečujících bezbariérové užívání staveb
NahoruTECHNICKÉ POŽADAVKY NA STAVBY
Technické požadavky na stavby stanovené prováděcími právními
předpisy jsou rozsáhlou částí souboru předpisů provádějících obecné požadavky
na výstavbu podle § 169 odst. 1 stavebního
zákona. S ohledem na NOVELU, která rozšířila zmocňující
ustanovení pro jednotlivé resorty, lze očekávat, že soubor prováděcích předpisů
pro problematiku technických požadavků na stavby bude postupně doplňován.
Přehled současně platných předpisů provádějících technické požadavky na stavby
je uveden výše a podrobnosti k jednotlivým předpisům jsou uvedeny následně.
-
Vyhláška MMR č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na
využívání území, ve znění vyhlášky č. 269/2009 Sb., vyhlášky č. 22/2010 Sb.
a vyhlášky č. 20/2011 Sb.
Podrobnosti k této vyhlášce jsou uvedeny v samostatné
kapitole Návrh novely vyhlášky o obecných požadavcích na využívání území
-
Vyhláška MMR č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na
stavby
Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby,
ve znění vyhlášky č. 20/2012 Sb. (dále jen TPS) rozpracovává a rozvádí úpravu,
která je obsažena ve stavebním zákoně a má vazbu zejména na zpracování
projektové dokumentace. TPS i nadále patří k základním dokumentům při
posuzování projektové dokumentace a při zajišťování dosažení požadované úrovně
ochrany bezpečnostních, zdravotních požadavků a dalších požadavků veřejného
zájmu jak pro státní, tak soukromou sféru působící v oblasti přípravy,
realizace a užívání staveb.
NahoruZásady právní úpravy
TPS, stejně jako dřívější vyhláška č. 137/1998 Sb., při formulaci
jednotlivých ustanovení reaguje na základní evropský právní dokument pro oblast
výstavby, tj. Směrnici Rady 89/106/EHS o stavebních výrobcích (od 1. 7. 2013 bude směrnice v této části nahrazena
nařízením Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví harmonizované
podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh). Jedná se o dokument, kde
vedle požadavků na vlastnosti stavebních výrobků jsou stanoveny základní
požadavky na vlastnosti staveb, které musí být zajištěny při jejich
navrhování a provádění. Jde o mechanickou odolnost a stabilitu, požární
bezpečnost, hygienu, ochranu zdraví a životního prostředí, bezpečnost při
užívání, včetně bezbariérového, ochrana proti hluku, úspora energie a ochrana
tepla (§ 8). Stanovené vlastnosti pak
stavba musí splňovat při běžné údržbě a působení běžně předvídatelných vlivů po
dobu své předpokládané existence. Uvedený soubor požadavků vyjadřuje oprávněný,
resp. veřejný zájem z pohledu nezbytné potřeby ochrany života a zdraví osob,
životního prostředí atd. ve vazbě na požadovanou výslednou kvalitu stavby.
Stejné požadavky na vlastnosti staveb jsou rovněž zavedeny ve vztahu k návrhu a
použití stavebních výrobků podle § 156 odst. 1 stavebního
zákona.
TPS stanoví pouze stavebně technické požadavky a neobsahuje již
žádné územně technické požadavky na stavby a jejich umisťování. Konečné
vymezení územně technických požadavků je řešeno novelizovanou vyhláškou č.
501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území. TPS již neobsahují
žádná ustanovení týkající se požární ochrany staveb. S ohledem na dřívější
duplicitu požadavků v obou předpisech byl tento problematický stav odstraněn.
Jde o reakci na právní úpravu Ministerstva vnitra, tj. vyhlášku MV č. 23/2008
Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve znění vyhlášky č.
268/2011 Sb., která řeší danou problematiku v plném rozsahu. TPS zrušila
vyhlášku č. 191/2002 Sb., o technických požadavcích na stavby pro zemědělství.
Z tohoto důvodu převzala některá ustanovení ze zrušené vyhlášky a rozšířila tak
okruh ustanovení týkající se zemědělské problematiky ve svém textu (§ 50 až § 53).
NahoruVztah k normám
Vztah právního předpisu, resp. TPS k nezávazným českým technickým
normám je řešen odkazem na pojem "normová hodnota“. Normovou hodnotou se rozumí
konkrétní technický požadavek (např. limitní hodnota, návrhová metoda, národně
stanovené parametry) obsažený v příslušné ČSN, jehož splnění se považuje za
dodržení konkrétního ustanovení TPS [§ 3
písm. k)]. Pojem normová hodnota zavádí právní domněnku v tom
smyslu, že pokud je splněn příslušný požadavek odpovídající normy tam, kde se
vyhláška na normu odkazuje, je splněn i požadavek právního předpisu. Na rozdíl
od dřívější právní úpravy TPS umožňuje zvolit řešení odchylné od příslušné
normy (§ 55 odst. 2) za
předpokladu, že navržené řešení bude odpovídat nejméně základním požadavkům na
stavby podle § 8 TPS (obsahuje výčet základních
požadavků). Jedná se o tzv. "indikativní odkaz“, kdy shoda s normou je
považována za jeden z možných způsobů splnění požadavků právního předpisu.
Vzhledem k tomu, že se jedná o obecný odkaz, je ke každému
ustanovení, které obsahuje odkaz na normovou hodnotu, konkretizována příslušná
česká technická norma (ČSN, ČSN EN atd.). Aktualizovaný seznam příslušných
českých technických norem (ČSN) vyjadřující konkrétní normové hodnoty je
dostupný jako pracovní pomůcka na webových stránkách Ministerstva pro místní
rozvoj – www.mmr.cz/ územní
plán a stavební řád/stanoviska, metodiky .
Na požadavek praxe NOVELA doplnila do zákona úpravu, která se
týká změny českých technických norem během výstavby, avšak v platném zákoně
chyběla. Stavební úřad posuzuje stavbu podle těch technických norem nebo jiných
technických předpisů, které platily v době zpracování dokumentace. Tzn.,
dojde-li během provádění stavby ke změně ČSN nebo jiných technických předpisů,
podle nichž byla zpracována dokumentace, posuzuje se stavba podle ČSN nebo
jiných technických předpisů, které platily v době, kdy byla dokumentace
zpracována (§ 119 odst. 3 SZ).
NahoruPřehled vyhlášky
TPS je členěna do sedmi částí, které upravují:
NahoruČást první – úvodní ustanovení (§ 1 až § 3)
Předmět TPS je vymezen pro stavby, které náleží do působnosti
obecných stavebních úřadů. Nevztahuje se na stavby, jejichž povolování je v
pravomoci speciálních stavebních úřadů (např. na stavby letecké, stavby drah a
na dráze, stavby pozemních komunikací a stavby vodních děl). Rozsah uplatňování
vyhlášky je stanoven v souladu s ustanovením § 169 odst. 1 stavebního
zákona, kde je uložena povinnost právnickým a fyzickým osobám a
orgánům státní správy postupovat podle obecných požadavků na výstavbu. U
zařízení, změn dokončených staveb, udržovacích prací, změn v užívání staveb, u
dočasných staveb zařízení staveniště a staveb kulturních památek nebo jsou v
památkových rezervacích nebo zónách je umožněna "úleva“. Vyhláška se v těchto
případech rovněž uplatňuje, pokud to závažné územně technické nebo stavebně
technické důvody nevylučují. Při uplatnění tohoto ustanovení je však třeba
prokázat, že řešením podle "úlevy“ bude dosaženo účelu sledovaného TPS, tzn.,
že nedojde k ohrožení bezpečnosti, zdraví, života a životního prostředí a
dalších požadavků stanovených TPS.
TPS vychází z principu, že pro všechny druhy staveb v režimu tohoto
předpisu platí veškeré požadavky chránící veřejné zájmy stanovené v její části
druhé až páté. V části šesté jsou pak uvedeny pouze ty případy, kdy z veřejného
zájmu jsou některé požadavky buď zpřísněny (např. stavby pro obchod, stavby
ubytovacích zařízení, stavby pro výrobu a skladování a další) zejména z důvodů
ochrany bezpečnosti a zdraví, nebo naopak zmírněny (např. rodinné domy), a nebo
mají některá specifika (např. zemědělské stavby).
V úvodních ustanoveních jsou vysvětleny vybrané pojmy, které jsou ve
vyhlášce používány (např. byt, obytná a pobytová místnost, sítě technického
vybavení, normová hodnota, stavba pro zemědělství a další). V této souvislosti
je třeba připomenout, že některé definice pojmů, které obsahovala dřívější
vyhláška (č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu)
převzala do svého textu výše uvedená vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných
požadavcích na využívání území (§ 2). Jedná
se o pojmy, které TPS užívá a jsou to bytové domy, rodinné domy, stavby pro
rodinnou rekreaci a stavby ubytovacích zařízení.
Část druhá – technické požadavky na stavby (§ 4
až § 7)
V této části jsou stanoveny technické požadavky pouze pro čtyři
druhy staveb a jde o reziduum ustanovení, které dřívější vyhláška č. 137/1998
Sb. řešila v části územně technických požadavků na stavby a jejich umisťování.
Jedná se o žumpy, rozptylové plochy a zařízení pro dopravu v klidu, připojení
na sítě technického vybavení a oplocení pozemků. Na rozdíl od dřívější úpravy
jsou ve formulaci těchto ustanovení uvedeny pouze stavebně technické požadavky
a veškeré požadavky územně technického charakteru jsou z TPS vypuštěny a
přesunuty do vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání
území.
NahoruZákladní požadavky
Část třetí – požadavky na bezpečnost a vlastnosti staveb
(§ 8 až § 17)
Požadavky na bezpečnost a vlastnosti staveb jsou formulovány na
základě šesti základních požadavků na vlastnosti staveb (§
8), které byly převzaty z evropského právního dokumentu, tj.
Směrnice Rady č. 89/106/EHS o stavebních výrobcích (od 1. 7.
2013 bude směrnice v této části nahrazena nařízením Evropského parlamentu a
Rady, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků
na trh).
Základní požadavky:
-
mechanická odolnost a stabilita
Požadavky pro navrhování a posuzování staveb a konstrukcí z
hlediska mechanické odolnosti a stability jsou formulovány obecně, vzhledem k
vysoké náročnosti této profese. Podrobná řešení, obsahující výpočtové a
návrhové metody, hodnotové údaje, zkušební postupy apod. jsou ponechány na
českých technických normách, zejména eurokódech (normativních dokumentech pro
navrhování stavebních konstrukcí).
-
požární bezpečnost
Jak je uvedeno výše, TPS problematiku požární ochrany staveb již
neřeší a v plném rozsahu respektování požadavku požární bezpečnosti se odkazuje
na vyhlášku Ministerstva vnitra č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách
požární ochrany staveb, ve znění vyhlášky č. 268/2011 Sb.
-
ochrana zdraví osob a zvířat, zdravých životních podmínek a
životního prostředí
Uvedený požadavek se vztahuje na stavby, kde se jedná o hygienu
nebo zdraví jejich obyvatelů, uživatelů nebo sousedů, přičemž povaha ohrožení
se liší podle druhu staveb. Tento požadavek v zásadě zahrnuje specifická
hlediska kvality vnitřního a vnějšího prostředí staveb. Je charakterizován mimo
jiné tepelnou pohodou prostředí, osvětlením, prosluněním, větráním, vlhkostí
prostředí, kvalitou ovzduší, půdy, vody, nakládání s odpady atd. Vliv staveb na
životní prostředí, jako jeden z dalších základních požadavků, se vztahuje na
ochranu osob a zamezení znečištění vzduchu, půdy a vody.
-
ochrana proti hluku a vibracím
Ochrana proti hluku a vibracím se týká těch staveb, ve kterých
nebo v jejichž blízkosti se nacházejí osoby nebo zvířata a jejich zdraví by
mohlo být ohroženo hladinou hluku, kterému jsou vystaveny. Přitom cílem
požadavku je, aby hluk vnímaný osobami zdržujícími se ve stavbě nebo na
sousedících pozemcích a stavbách byl na úrovni, která neohrozí jejich zdraví,
zaručí noční klid v uspokojivých podmínkách. Zahrnuje hlediska ochrany proti
hluku šířícímu se vzduchem z vnějšku i vnitřku stavby, proti kročejovému hluku,
hluku z technických zařízení apod.
-
bezpečnost při provádění a užívání staveb
Základní požadavek na bezpečnost při užívání staveb je
soustředěn na dimenze hlavních domovních komunikací v budovách s obytnými nebo
pobytovými místnostmi. Dále jsou stanoveny podmínky odolnosti technického
vybavení staveb v záplavových územích a požadavky na bezpečnost provozu na
pozemních komunikacích a drahách při provádění a užívání staveb.
-
úspora energie a tepelná ochrana
V souladu s celosvětovým trendem ochrany životního prostředí a
úspory energií TPS obsahuje požadavky pro navrhování a provádění budov, zejména
z hlediska spotřeby energií na jejich vytápění, větrání, umělé osvětlení, popř.
klimatizaci s cílem co nejmenších spotřeb. Pro budovy s požadovaným stavem
vnitřního prostředí jsou stanoveny dílčí požadavky na jejich tepelnou
ochranu.
Ve vazbě na národní právní úpravu týkající se technických
požadavků na stavební výrobky a pravidla volného obchodu na vnitřním trhu
Evropské unie (viz § 13b zákona č. 22/1997 Sb., o technických
požadavcích na výrobky), v ustanovení "základní požadavky“
(§ 8) je zařazen i požadavek pro návrh a
použití výrobků, materiálů a konstrukcí s ohledem na jejich vhodnost a kvalitu.
Tento požadavek je vázán na povinnost dodržení vyjmenovaných základních
požadavků na vlastnosti staveb.
V části třetí jsou připojeny podmínky pro odstraňování staveb, které
se soustřeďují na bezpečnost, ochranu života osob nebo zvířat, požární
bezpečnost, kontrolu stability odstraňované stavby. Dále se požaduje, aby při
odstraňování staveb byla zachována stabilita jiných staveb a provozuschopnost
sítí technického vybavení v dosahu stavby.
Část čtvrtá – požadavky na stavební konstrukce staveb
(§ 18 až 31)
Požadavky na stavební konstrukce jsou členěny podle jednotlivých
druhů stavebních konstrukcí, tj. základy, stěny a příčky, stropy, podlahy,
povrchy stěn a stropů, schodiště a šikmé rampy, komíny a kouřovody, střechy,
výplně otvorů, zábradlí, výtahy, výtahové a větrací šachty, shozy pro odpad,
předsazené části staveb a lodžie.
Část pátá – požadavky na technická zařízení staveb
(§ 32 až 38)
Požadavky na technická zařízení staveb jsou členěny rovněž podle
jednotlivých druhů zařízení, tj. vodovodní přípojky a vnitřní vodovody,
kanalizační přípojky a vnitřní kanalizace, připojení staveb k distribučním
sítím, vnitřní silnoproudé rozvody a vnitřní rozvody sítí elektronických
komunikací, plynovodní přípojky a odběrná plynová zařízení, ochrana před
bleskem, vzduchotechnická zařízení, vytápění.
V části čtvrté a páté TPS je obsaženo nejvíce konkrétních
technických ustanovení ve vazbě na obecnější formulace základních
bezpečnostních požadavků chránících veřejné zájmy, stanovených výše zmíněnou
evropskou směrnicí o stavebních výrobcích (viz část třetí). K jednotlivým
stavebním konstrukcím a technickým zařízením jsou podle jejich funkce a účelu
přiřazovány podrobnější požadavky z hlediska mechanické odolnosti a stability,
ochrany zdraví, bezpečnosti při užívání, ochrany tepla…