6.1
Návrh novely nařízení vlády, kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Úprava technických požadavků na stavební výrobky při jejich uvádění na trh je v rámci EU částečně harmonizována prostřednictvím nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011 , kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh a kterým se zrušuje směrnice Rady 89/106/EHS. Toto nařízení se vztahuje pouze na ty stavební výrobky, pro které existují harmonizované normy, nebo pro které bylo vydáno Evropské technické posouzení (harmonizované stavební výrobky). Neharmonizované stavební výrobky se řídí národní právní úpravou, kterou v ČR představuje nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky, ve znění pozdějších předpisů, jež je prováděcím předpisem k zákonu č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Nařízení (EU) č. 305/2011 ukládá výrobci stavebního výrobku před jeho uvedením na trh vypracovat tzv. prohlášení o vlastnostech. Součástí prohlášení o vlastnostech jsou kromě jiného též vlastnosti stavebního výrobku vyjádřené úrovní, třídou nebo popisem, v případě potřeby na základě výpočtu, ve vztahu k jeho základním charakteristikám, v rozsahu se zamýšleným použitím výrobku ve stavbě (čl. 6 nařízení). Výrobce dále k výrobku připojuje označení CE, čímž dává na vědomí, kromě jiného, že nese odpovědnost za shodu stavebního výrobku s vlastnostmi uvedenými v prohlášení.
Oba zmíněné instituty jsou velmi významné pro zajištění kvality staveb, jak ve stádiu návrhu, tak provádění. Projektant má k dispozici deklarované vlastnosti výrobku, na základě kterých může stanovit, zda předmětný výrobek je vhodný do navrhované stavební konstrukce / stavby nebo její části. Označení CE připojené na výrobku nebo průvodní dokumentaci poskytuje zhotoviteli rychlou informaci, že na výrobek bylo vydání prohlášení o vlastnostech s uvedením jeho referenčního čísla.
Podle platného stavebního zákona (183/2006 Sb.) má mít projektant i zhotovitel k dispozici věrohodné doklady o vlastnostech výrobku k tomu, aby mohl zajistit splnění požadavků na stavby podle § 156 stavebního zákona, který stanoví v odst. 1, že pro stavbu mohou být navrženy a použity jen takové výrobky, materiály a konstrukce, jejichž vlastnosti z hlediska způsobilosti stavby pro navržený účel zaručují, že stavba při správném provedení a běžné údržbě po dobu předpokládané existence splní základní požadavky na stavby.
Nařízení vlády č. 163/2002 Sb. ukládá výrobci nebo dovozci stavebních výrobků provést nebo zajistit provedení posuzování shody jejich vlastností se základními požadavky z hlediska jejich vhodnosti k určenému použití, a to v nařízení stanovenými postupy. Na základě posuzování shody vydává výrobce nebo dovozce prohlášení o shodě, jehož obsah upravuje § 13 nařízení. Platné znění nařízení však neukládá výrobci nebo dovozci povinnost uvést v prohlášení o shodě deklarované vlastnosti, ani opatřit výrobek Českou značky shody (obdoba evropského označení CE pro neharmonizované stavební výrobky).
Je zřejmé, že u neharmonizovaných stavebních výrobků podle současné právní úpravy projektant ani zhotovitel nemá k dispozici věrohodné doklady o vlastnostech výrobku k tomu, aby mohl zajistit splnění požadavků na stavby podle § 156 SZ ve výše uvedeném smyslu.
Následkem nepřijetí zákona o stavebních výrobcích trvá stav, kdy projektant ani zhotovitel nemá u neharmonizovaných stavebních výrobků k dispozici závazně deklarované vlastnosti stavebního výrobku potřebné jak pro návrh, tak pro výběr vhodných výrobků pro provedení stavby.
Z tohoto důvodu je navrhována novela nařízení vlády č. 163/2002 Sb., která spočívá v doplnění ustanovení ukládající výrobci nebo dovozci uvádět v prohlášení o shodě deklarované vlastnosti v rozsahu provedené počáteční zkoušky typu ve smyslu § 1 odst. 1 písm. g) nařízení, které stanoví, že počáteční zkouškou typu se rozumí "úplný soubor zkoušek nebo jiných technických zjištění prováděných při posouzení shody vzorků výrobků reprezentativních pro typ výrobku podle českých technických norem, dalších technických norem nebo technických dokumentů mezinárodních, popřípadě zahraničních organizací nebo jiných technických dokumentů obsahujících podrobnějších technické požadavky, určených k tomuto nařízení podle § 4 odst. 1 nebo stavebního technického osvědčení" a podle nařízení vlády č. 179/1997 Sb. označovat vybrané stavební výrobky českou značkou shody.
Na jeden a tentýž stavební výrobek podle jeho určeného použití ve stavbě se může vztahovat více než jedna určená technická norma popř. evropská harmonizovaná norma. Je-li tomu tak, pak výrobce nebo dovozce vydá v návaznosti na jednotlivá určená použití více než jedno prohlášení o shodě, popř. prohlášení o vlastnostech a v návaznosti na to umístí na výrobek příslušná označení. Jinými slovy, pokud stavební výrobek může mít více určených použití, tak pro každé toto použití tento stavební výrobek musí mít samostatné prohlášení o shodě nebo případně pokud se na něj vztahuje i harmonizovaná norma, tak i prohlášení o vlastnostech; v návaznosti na to je pak na stavební výrobek umístěno příslušné označení.
Navrhovanou úpravou budou zajištěny podmínky pro identifikaci všech stavebních výrobků řádně uvedených na trh, jednotné podmínky pro návrh a použití výrobků, které mohou pozitivně ovlivnit výslednou kvalitu stavby.
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne ... 2023,
kterým se mění nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky, ve znění pozdějších předpisů
Vláda nařizuje podle § 22 odst. 1 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. 205/2002 Sb., zákona č. 34/2011 Sb. a zákona č. 526/2020 Sb., (dále jen "zákon") k provedení § 11a odst. 2, § 12 a § 13 zákona:
Čl. I
Nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky, ve znění nařízení vlády č. 312/2005 Sb. a nařízení…