JUDr.
Martin Maisner
NahoruŘEŠENÍ SPORŮ
Řešení sporů
Jedním ze základních pilířů vymahatelnosti práva a tudíž efektivních
obchodněprávních vztahů je rychlé a spravedlivé řešení sporů. Termín
spravedlivý v tomto kontextu užíváme jako ekvivalent pro rozhodování
nezávislými subjekty podle kritérií a norem, které jsou rovné pro všechny.
Klasický způsob řešení sporů je rozhodování sporů soudní soustavou, tedy
orgány, které stát zřídil a udržuje k tomu, aby řešil vznikající spory mezi
jednotlivými subjekty práva. S postupující stále vyšší organizací společnosti,
jež je dána na jedné straně moderními prostředky předávání informací, na druhé
straně se vzrůstající zájmem státu o utváření a ovlivňování vztahů mezi
jednotlivými subjekty, vyúsťuje logicky v tom, že většina sporů je řešena
státní mocí, což ovšem na druhou stranu celý systém a způsob řešení sporů
významně zpomaluje a limituje co do jeho kvality.
NahoruAlternativní řešení sporů
Alternativní řešení sporů (v anglosaských zemích ADR proAlternative
Dispute Resolution nebo také Amicable Dispute Resolution) vzniklo jako
alternativa ke státnímu systému rozhodovacích orgánů – soudů, a to proto, aby
odstranilo základní problémy klasického soudního řízení, a to především jeho
délku, někdy až zbytečně přebujelý přezkumný aparát a v neposlední řadě také
nedostatečnou odbornost soudců z oblasti praktického života a aktuálních
aspektů hmotného práva.
V oblasti stavebního práva volba rozhodčího řízení umožňuje zapojit
jako rozhodce odborníky přímo z oblasti stavebnictví, a to dokonce i
neprávníky. Doporučuje se jen, aby alespoň jeden z rozhodců měl právnické
vzdělání, a to především proto, aby vypracovaný rozhodčí nález měl náležitou
formu.
NahoruTEORETICKÉ ZÁKLADY ROZHODČÍHO ŘÍZENÍ
Mezinárodní právní teorie a jurisprudence se v otázce rozhodčího
(arbitrážního) řízení stále vyvíjí, a to zejména proto, že charakter rozhodčího
řízení jako způsob ochrany práv a oprávněných zájmů může být rozhodně chápán
velmi odlišně s ohledem na ústavní strukturu, principy a historické základy
právního systému jednotlivého státu.
NahoruZákladní teorie principu arbitrážního řízení
V České republice můžeme dnes rozlišit v podstatě čtyři základní
teorie principu arbitrážního řízení, které mají svou oporu, a to ve větší nebo
menší míře i u mezinárodních právních teoretiků.
NahoruSmluvní teorie
První teorií je teorie smluvní: ta vychází z toho, že jediným základem
pravomoci rozhodců k projednání a rozhodnutí sporu je výlučně smlouva mezi
stranami (eventuálně mezi stranami a rozhodci). Rozhodce takto vystupuje jako
zástupce zjišťující obsah dohody mezi stranami, tato teorie dále graduje v tom
smyslu, že rozhodci vlastně právo nenalézají, ale jen vyjasňují obsah dohody
mezi stranami a narovnávají vztahy mezi spornými stranami jako jejich zástupci
"sui generis“. Tato teorie je považována za kontroverzní, a to vzhledem k tomu,
že nepokrývá všechny aspekty rozhodčího řízení, zejména tu část rozhodovací
pravomoci, která je dána samotnou právní úpravou (například rozhodování o
absolutní neplatnosti smlouvy zakládající vztah mezi stranami). Na druhé straně
je však na místě podotknout, že tato teorie jako jediná má svou podporu v
existující v judikatuře Nejvyššího soudu ČR, vyjádřenou usnesením ústavního
soudu III. ÚS 174/2002 ze dne 15. 7. 2002. Tento judikát je ostatně ojedinělým
přínosem vrcholných soudních institucí České republiky k této problematice.
NahoruJurisdikční teorie
Druhou teorií je teorie jurisdikční: tato teorie vychází z toho, že
rozhodčí řízení je zásadně řízení sporné, které je vykonáváno v pravomoci
delegované státem, a to v tomto případě rozhodcům. Na základě této teorie
rozhodci nalézají právo na základě pravomoci, která jim byla delegována státem,
nikoliv tedy primárně dohodou stran. Ani tato teorie není zcela vyhovující, a
to zejména proto, že výrazně potlačuje smluvní prvek, který je pro rozhodčí
řízení rovněž velmi charakteristický. Stát umožňuje delegaci své jurisdikční
pravomoci pouze prostřednictvím dohody stran (rozhodčí smlouvou).
NahoruSmíšená teorie
Třetí teorie je teorie smíšená, která nevychází z pravomoci rozhodců
založené smlouvou, ale z autonomie rozhodců jako subjektů pověřených nalézáním
práva.
NahoruAutonomní teorie
Čtvrtá, tzv. autonomní teorie, pak odmítá všechny teorie předchozí a
snaží se pochopit rozhodčí řízení jako celek, jako řízení "sui generis“,
přičemž pomíjí faktory jak delegační, tak smluvní.
Pokud se podíváme na vývoj mezinárodních právních názorů na tuto
problematiku, lze jednoznačně říci, že převažují zastánci teorie jurisdikční, a
to zejména ve sporech s mezinárodním prvkem, kde bez ohledu na vůli stran je
nutné aplikovat částečně procesní právo místa, v němž se rozhodčí řízení koná
(lex fori), byť se ve svých důsledcích stále posilují smluvní prvky, a to i v
rámci teorie jurisdikční.
NahoruPRÁVNÍ RÁMEC ROZHODČÍHO ŘÍZENÍ
Jakkoliv je rozhodčí řízení nepochybně vývojově starší než rozhodování
sporů soudní soustavou, lze sledovat jeho legislativní zakotvení v moderním
právním řádu teprve ve třetím desetiletí minulého století (Protokol o doložkách
o rozsudím – Ženeva 1923 a Úmluva o vykonatelnosti cizích rozhodčích výroků –
Ženeva 1927). Tyto přelomové úmluvy jistě učinily solidní základ pro rozvoj
rozhodčího řízení zejména v mezinárodní oblasti, jako absolutní základ sou
časné právní úpravy je však třeba považovat tzv. Newyorskou úmluvu (Úmluva o
uznání a výkonu cizích rozhodčích nálezů – New York 1958) a Evropskou úmluvu o
mezinárodní obchodní arbitráži – Ženeva 1961. Česká republika je oběmi těmito
mezinárodními smlouvami právně vázána. Aktuální právní úprava v českém právním
řádu je koncentrována do zákona č. 216/1994 Sb., ze dne 1. 11. 1994 jako zákon o rozhodčím řízení a výkonu rozhodčích nálezů (dále jen ZRoŘ).
NahoruROZSAH PLATNÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY V ČR
Zákon č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a výkonu rozhodčích
nálezů
Zákon č. 216/1994 Sb., upravuje rozhodování majetkových sporů
nezávislými a nestrannými rozhodci, jakož i výkon rozhodčích nálezů. Strany se
o řešení majetkových sporů rozhodcem nebo více rozhodci nebo stálým rozhodčím
soudem mohou rozhodnout tzv. rozhodčí smlouvou nebo smlouvou o rozhodci, mohou
tak však učinit pouze tehdy, pokud by se o podstatě sporu mohli dohodnout,
respektive uzavřít smír. Rozhodčí smlouva musí být písemná, rozhodcem může být
občan České republiky, zletilý a způsobilý k právním úkonům; může jím však být
i cizinec, je-li podle práva svého státu způsobilý k právním úkonům. Rozhodce
není povinen přijmout tuto funkci, pokud ji však přijme, musí ji přijmout
písemně a je povinen vykonávat funkci rozhodce v souladu s platnými právními
předpisy. Rozhodce musí zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se
dozvěděl v souvislosti s výkonem funkce rozhodce, může však býti této
povinnosti zproštěn.
NahoruOBSAH ROZHODČÍ SMLOUVY
NahoruRozhodčí smlouva
Rozhodčí smlouva má dvě základní podoby, je to jednak tzv. smlouva o
rozhodci podle § 2 odst. 3 písm. a) ZRoŘ, a to je smlouva týkající se
jednotlivého již vzniklého sporu, a nebo smlouva o rozhodování všech sporů,
které by v budoucnu vznikly z určitého právní vztahu nebo z vymezeného okruhu
právních vztahů jako tzv. rozhodčí doložka. Rozhodčí smlouva má určit počet i
osoby rozhodců nebo stanovit způsob, jak počet i osoby rozhodců mají být
určeny, konečný počet rozhodců musí být vždy lichý. Obvyklé je, že každá strana
jmenuje jednoho rozhodce a tito dva jmenovaní rozhodci zvolí rozhodce
předsedajícího. Je praktické, pokud se pro případ nečinnosti některé ze stran
(které může být samozřejmě i účelové) dohodne i způsob, jakým bude rozhodce
jmenován, a to i přesné určení, kdo takového rozhodce jmenuje, a to i pro
případ, že by v důsledku nečinnosti druhé strany nebylo možno konstituovat
rozhodčí forum. Rozhodčí smlouva dále musí obsahovat minimální obsah žaloby,
kam je rozhodčí žaloba podávána, jakým způsobem je rozhodčí řízení zahájeno,
eventuálně podle jakých předpisů a postupů budou rozhodci postupovat. Je tedy
zjevné, že obsah rozhodčí smlouvy, pokud má obsahovat vše potřebné, je poměrně
rozsáhlý. V praxi to však zdaleka není nutné, neboť lze uzavřít dohodu, že se
bude rozhodčí řízení konat buď u stálé rozhodčí instituce, nebo podle již
zpracovaných a uznávaných rozhodčích pravidel. Pouze v případě, že se jedná o
případ, který je velmi specifický a strany skutečně zamýšlí vytvořit rozhodčí
systém či rozhodčí pravidla, která by se od běžných rozhodčích pravidel výrazně
odlišovala ať již počtem rozhodců, způsobem jejich jmenování, rychlostí sporu,
lhůtami, nebo samotným způsobem řízení, pak je samozřejmě na místě vypracovat
či nechat vypracovat tato odlišná pravidla a zakotvit je v rozhodčí
smlouvě.
NahoruROZHODČÍ ŘÍZENÍ PŘED STÁLÝM ROZHODČÍM SOUDEM
NahoruStálý rozhodčí soud
Stálé rozhodčí soudy mohou být podle ustanovení § 13 odst. 1
ZRoŘ zřízeny pouze na základě zákona. Již sama dikce tohoto ustanovení
vytváří určité interpretační problémy. Existují totiž názory na straně jedné,
že stálé rozhodčí soudy, pokud mají být zřizovány na základě zákona, znamená
to, že mohou být zřizovány jen výslovně zákonem, tedy že jen zákon je může
zřídit; na straně druhé existuje i legitimní výklad, že stálý rozhodčí soud
může zřídit kdokoliv a stále to bude na základě zákona, neboť zřízení stálého
rozhodčího soudu zákon (konkrétně ZRoŘ) toto zřízení výslovně připouští. V
současné době převažuje výklad, že stálé rozhodčí soudy jsou ty, které byly
zřízeny přímo zákonem, konkrétně se jedná o čtyři instituce, kterým nepochybně
vévodí nejstarší a nejprestižnější rozhodčí soud v ČR, a to Rozhodčí soud při
Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky.
NahoruVýhody a nevýhody řízení u stálých rozhodčích soudů
Výhodou řízení u stálých rozhodčích soudů je, že mají svůj vlastní
aparát, vlastní řád a pravidla pro stanovení nákladů rozhodčího řízení. Každá
ze stran si proto může nejen spočítat, kolik ji na poplatku za rozhodčí řízení
bude příslušný spor stát, má však i jasno, pokud se týče procesních pravidel a
vzhledem k tomu, že stálý rozhodčí soud zpravidla vede listinu rozhodců, může
si vybrat důvěryhodnou osobu jako rozhodce, přičemž bude mít do značné míry
jistotu, že tento jmenovaný rozhodce bude mít zkušenosti s vedením rozhodčího
řízení. Na druhé straně však u stálých rozhodčích soudů není příslušná strana
sporu vázána pouze listinou rozhodců, ba je zcela běžné, že je…