6.16.12
Jednotlivé případy soudních rozhodnutí XI.
JUDr. Petr Tégl, Ph.D.
NahoruI.
Změny v užívání stavby podle stavebního zákona
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 4. 10. 2012, sp. zn. 28 Cdo
1589/2012
Výrok:
NahoruZměny v užívání stavby
Změny v užívání stavby se ve smyslu § 85 zákona č. 50/1970 Sb.,
týkají změn ve způsobu užívání stavby, v jejím provozním zařízení, ve způsobu
nebo podstatném rozšíření výroby, popř. činností, které by mohly ohrozit
zdraví, život osob nebo životní prostředí. Při posuzování otázky, zda v
konkrétním případě dochází, či naopak nedochází, ke změně v užívání stavby, je
třeba vycházet z požadavků zvláštních předpisů chránících veřejné zájmy. Není
tedy nutné, aby schválení stavebního úřadu podléhala každá, byť sebemenší změna
v užívání stavby, při níž prakticky nedochází k žádným stavebním zásahům (změna
hračkářství na květinářství, změna knihkupectví na galanterii apod.). Naproti
tomu však změny v užívání stavby, k nimž z povahy věci nemůže dojít bez
provedení zásadních stavebních úprav, schválení stavebního úřadu podléhají. Je
přitom nepochybné, že změna klenotnictví na provozovnu s prodejem masa, uzenin
a občerstvení, tedy provoz, při němž navíc (na rozdíl od provozování
klenotnictví) může reálně dojít k ohrožení zdraví zákazníků, náleží do posledně
uvedené skupiny. Tento závěr by pak platil tím spíše, pokud by předmětné
prostory byly zkolaudovány jako prodejna již v 19. století. Je totiž zcela
zřejmé, že bez podstatných stavebních úprav by v těchto prostorách o více než
sto let později nemohlo být provozováno řeznictví a uzenářství. Konečně,
existuje evidentní a velmi silný veřejný zájem na tom, aby byly užívány jen
zkolaudované stavby (tedy např. nikoliv stavby postavené bez stavebního
povolení a ohrožující své okolí). Odporovalo by proto smyslu celého
kolaudačního řízení, pokud by kolaudační rozhodnutí bylo možno takříkajíc
"vydržet“. Jinak řečeno, protiprávní stav spočívající v užívání předmětných
prostor bez náležitého kolaudačního rozhodnutí nemohl být zhojen ani tím, že k
němu (protiprávnímu užívání) docházelo po dobu dvaceti let.
Skutkový stav:
NahoruUkončení užívání
Žalobce se žalobou domáhal náhrady škody s příslušenstvím, jež mu
měla vzniknout v důsledku výzvy, kterou ho Stavební úřad v K. H. vyzval, aby
ukončil užívání provozovny s prodejem masa, uzenin a občerstvení (dále jen
"předmětné prostory"). OS pro Prahu 1 rozsudkem nárok žalobce zamítl. Soud
prvního stupně vycházel z následujících skutkových zjištění. Žalobce je osobou
samostatně výdělečně činnou, podnikající v oborech řeznictví a uzenářství a
hostinská činnost, přičemž za účelem výkonu své podnikatelské činnosti má
pronajaty předmětné prostory. Předmětné prostory byly v minulosti užívány jako
klenotnictví a jako prodejna občerstvení. dne 26. 4. 2001 podal hygienik
Okresního úřadu K. H. Stavebnímu úřadu podnět k provedení stavebního dohledu s
tím, že předmětné prostory jsou užívány v rozporu se stavebním zákonem. Dne 15. 5. 2001
proběhlo v předmětných prostorách místní šetření, přičemž s ohledem na zjištěné
nedostatky bylo dohodnuto, že v termínu do 31. 8. 2001 bude stavebnímu úřadu
podána žádost o stavební povolení. Dne 27. 9. 2001 vyzval stavební úřad
žalobce, aby do 31. 10. 2001 podal žádost o stavební povolení, na základě
kterého by předmětné prostory byly uvedeny do souladu s hygienickými, požárními
a provozními předpisy. Dne 1. 11. 2001 vlastníci domu, v němž se nacházejí
předmětné prostory (dále jen "předmětný dům“), podali žádost o vydání
stavebního povolení; dne 27. 3. 2002 bylo vydáno stavební povolení na stavbu
stavební úpravy přízemí domu – prodejna masa a uzenin, občerstvení, přípravna
hotových teplých pokrmů, prodejna zeleniny, provozní zázemí a zázemí pro
zaměstnance provozovny. Dne 8. 9. 2003 vyzval Stavební úřad vlastníky
předmětného domu, aby neprodleně požádali o kolaudaci stavby. Dne 8. 10. 2003
požádali vlastníci předmětného domu o kolaudaci stavby, kolaudační rozhodnutí
však nebylo vydáno, neboť při místním šetření konaném dne 30. 10. 2003 bylo
zjištěno, že žádné stavební úpravy nebyly provedeny. Dne 28. 1. 2004 vydal
stavební úřad výzvu, kterou vyzval žalobce a vlastníky předmětného domu, aby s
ohledem na skutečnost, že v předmětných prostorách nebyly provedeny stavební
úpravy dle vydaného stavebního povolení, užívání těchto prostor ukončili. Úkon
správního orgánu je dle soudu prvního stupně třeba posuzovat podle jeho obsahu,
pročež je nutno výzvu ze dne 28. 1. 2004 považovat nikoliv za výzvu vydanou dle § 102 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., stavební
zákon (dále jen "stavební zákon“), ale za rozhodnutí dle § 96 odst. 1 stavebního zákona; žalobce měl právo se proti uložené povinnosti bránit odvoláním. Pokud žalobci
vznikla škoda, pak nikoliv nesprávným úředním postupem, ale nezákonným
rozhodnutím, přičemž však podmínkou odpovědnosti státu za škodu způsobenou
nezákonným rozhodnutím je zrušení tohoto nezákonného rozhodnutí. K odvolání
žalobce Městský soud v P. rozsudkem potvrdil rozsudek soudu prvního stupně.
NahoruDovolání proti rozsudku
Proti rozsudku odvolacího soudu podal žalobce (dále také
"dovolatel") dovolání, jehož přípustnost spatřuje dovolatel v § 237 odst. 1
písm. c) o. s. ř. Jako dovolací důvod uvádí, že rozhodnutí spočívá na
nesprávném právním posouzení věci dle § 241a odst. 2 písm. b) o. s. ř. Dovolatel ve svém dovolání především polemizuje se závěrem odvolacího soudu,
dle kterého stavební úřad byl oprávněn vydat výzvu dle § 102 odst. 1 stavebního zákona. Odůvodnění tohoto závěru navíc považuje za "značně nepřezkoumatelné". Další
právně významnou otázkou je dle dovolatele to, zda lze výzvou podle § 102 odst. 1 stavebního zákona nařídit okamžité ukončení užívání prodejny, která je kolaudovaná jako prodejna
od 19. století, i když nikoliv ke konkrétnímu účelu, a která je ke stejnému
účelu užívána 20 let. Dovolatel dále uvedl, že odvolací soud nepoučil účastníky
řízení podle § 118a o. s. ř., pročež je jeho rozhodnutí překvapivé.
Výběr z odůvodnění rozhodnutí:
Jelikož napadený rozsudek odvolacího soudu není rozhodnutím měnícím
[§ 237 odst. 1 písm. a) o. s. ř.], ani potvrzujícím, poté, co předchozí
rozsudek soudu prvního stupně byl odvolacím soudem zrušen [§ 237 odst. 1
písm. b) o. s. ř.], přichází v úvahu přípustnost dovolání jen na základě § 237 odst. 1 písm. c) o. s. ř. Pro dovození přípustnosti dovolání ve
smyslu tohoto ustanovení by dovolací soud musel dospět k závěru, že napadené
rozhodnutí je ve věci samé po právní stránce zásadně významné. Jelikož se
dovolací soud doposud nezabýval právní otázkou, zda je stavební úřad oprávněn
vydat výzvu podle § 102 odst. 1
stavebního zákona, jakož ani právní otázkou, zda lze výzvou
podle § 102 odst. 1 stavebního
zákona nařídit okamžité ukončení užívání prodejny, která je
kolaudovaná jako prodejna od 19. století, i když nikoliv ke konkrétnímu účelu,
a která je ke stejnému účelu užívána 20 let, je dovolání přípustné.
Podle § 98 stavebního
zákona ve znění zákona č. 83/1998 Sb. (dále jen "stavební zákon
v rozhodném znění") státní stavební dohled zajišťuje ochranu veřejných zájmů,
jakož i práv a právem chráněných zájmů právnických a fyzických osob,
vyplývajících z tohoto zákona, z předpisů vydaných k jeho provedení, ze
zvláštních předpisů, z územně plánovací dokumentace, z územních rozhodnutí, z
provádění stavby nebo její změny, z vlastností stavby při jejím užívání, z
odstranění stavby a z provádění terénních úprav, prací a zařízení podle tohoto
zákona.
Podle § 99 stavebního
zákona v rozhodném znění orgány státního stavebního dohledu jsou
pověření pracovníci: a) stavebního úřadu, b) obcí, které nejsou stavebními
úřady, při výkonu působnosti podle § 122 a 124, a jiných orgánů státní správy oprávněných
zvláštními předpisy dozírat na provádění, užívání a odstraňování staveb v
mezích těchto předpisů.
NahoruPravomoci stavebního úřadu
Podle § 102
stavebního zákona v rozhodném znění zjistí-li orgán státního
stavebního dohledu na stavbě závadu, vyzve podle povahy věci stavebníka,
oprávněnou osobu nebo právnickou osobu nebo fyzickou osobu (podnikající podle
zvláštních předpisů) provádějící stavbu, aby zjednali nápravu, nebo upozorní
jiný odpovědný orgán, aby učinil potřebná opatření. Nedbá-li osoba výzvy orgánu
státního stavebního dohledu, vydá stavební úřad rozhodnutí, kterým nařídí
zjednání nápravy; při provádění stavby může stavební úřad práce na stavbě
zastavit. Odvolání proti rozhodnutí o zastavení prací nemá odkladný účinek. Po
zjednání nápravy lze v pracích na stavbě pokračovat jen na základě nového
rozhodnutí stavebního úřadu.
NahoruVýzva orgánu státního stavebního dohledu
Podle vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj č. 132/1998
Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona (dále jen "vyhláška č. 132/1998 Sb."), výzva orgánu státního stavebního
dohledu může být provedena záznamem do stavebního deníku nebo do jednoduchého
záznamu o stavbě, písemným oznámením nebo do protokolu. Výzva obsahuje stručný
popis zjištěné závady, způsob a lhůtu zjednání nápravy, upozornění na následky
neuposlechnutí výzvy, jméno, příjmení a podpis osoby vykonávající státní
stavební dohled.
NahoruStátní stavební dohled
Státní stavební dohled představuje určitou formu kontrolní
(inspekční) činnosti, jejímž cílem je především zabezpečení veřejných zájmů a
dodržování povinností stavebníků, vlastníků staveb a dalších osob, které
souvisejí s prováděním, užíváním a odstraňováním staveb a které vyplývají z
obecně závazných právních předpisů (popř. některých technických norem).
Stavební úřad často provádí kontrolu na místě stavby, přičemž v případě, že při
této své činnosti zjistí nějaké pochybení (závadu, postup v rozporu se zákonem
apod.), je nutné operativně, tj. především pohotově a pružně, působit k jejímu
odstranění. Je zřejmé, že kontrolu na místě stavby (jakož např. ani záznam do
stavebního deníku) z povahy věci nemůže provádět stavební úřad jako takový, ale
pouze jeho pracovníci k této činnosti pověření – v terminologii zákona
označování jako státní stavební dozor. Ač to tedy z doslovného znění zákona
nemusí být na první pohled zcela zřejmé, státní stavební dohled není jakýmsi
autonomním orgánem státu nezávislým na stavebním úřadu, ale jeho činnost lze
mnohem spíše podřadit pod činnost samotného stavebního úřadu. Za této situace
nelze než uzavřít, že pochybení Stavebního úřadu v K. H. nelze spatřovat v tom,
že výzva ze dne 28. 1. 2004 byla označena jako výzva Stavebního úřadu v K. H.,
a nikoliv jako výzva státního stavebního dozoru.
NahoruNepřezkoumatelnost odůvodnění rozsudku
K námitce dovolatele týkající se nepřezkoumatelnosti odůvodnění
rozsudku odvolacího soudu nezbývá než uvést, že i když se odvolací soud s
právní otázkou, zda byl Stavební úřad v K. H. oprávněn vydat výzvu dle § 102 odst. 1 stavebního
zákona, vypořádal poněkud jiným způsobem než soud dovolací, své
úvahy srozumitelně objasnil. Dle přesvědčení dovolacího soudu tak odůvodnění
odvolacího soudu týkající se této právní otázky za nepřezkoumatelné považovat
nelze. Je evidentní, že nepřezkoumatelnost odůvodnění rozsudku odvolacího soudu
nelze spatřovat ani v tom, že se odvolací soud neztotožnil s právním názorem
dovolatele.
NahoruUžívání stavby
K otázce, zda lze výzvou podle §
102 odst. 1 stavebního zákona nařídit okamžité ukončení užívání
prodejny, která je kolaudovaná jako prodejna od 19. století, i když nikoliv ke
konkrétnímu účelu, a ke stejnému účelu je užívána 20 let.
Podle § 85 stavebního
zákona v rozhodném znění stavbu lze užívat jen k účelu určenému
v kolaudačním rozhodnutí, popř. ve stavebním povolení. Změny ve způsobu užívání
stavby, v jejím provozním zařízení, ve způsobu nebo podstatném rozšíření
výroby, popřípadě činnosti, která by mohla ohrozit zdraví a život nebo životní
prostředí, jsou přípustné jen na základě rozhodnutí stavebního úřadu o změně v
užívání stavby. Změnu v užívání stavby, která je spojena se změnou stavby,
projedná stavební úřad ve stavebním řízení a po jejím dokončení provede
kolaudaci změny stavby.
Zásadní stavební úpravy kvůli změnám v užívání
stavby
Při posuzování otázky, zda v konkrétním případě dochází, či naopak
nedochází ke změně v užívání stavby, je třeba vycházet z požadavků zvláštních
předpisů chránících veřejné zájmy. Není tedy nutné, aby schválení stavebního
úřadu podléhala každá, byť sebemenší změna v užívání stavby, při níž prakticky
nedochází k žádným stavebním zásahům. Naproti tomu však změny v užívání
stavby, k nimž z povahy věci nemůže dojít bez provedení zásadních stavebních
úprav, schválení stavebního úřadu podléhají. Je přitom nepochybné, že změna
klenotnictví na provozovnu s prodejem masa, uzenin a občerstvení, tedy provoz,
při němž navíc může reálně dojít k ohrožení zdraví zákazníků, náleží do
posledně uvedené skupiny. Tento závěr by pak platil tím spíše, pokud by
předmětné prostory byly zkolaudovány jako prodejna již v 19. století, jak tvrdí
dovolatel. Je totiž zcela zřejmé, že bez podstatných stavebních úprav by v
těchto prostorách o více než 100 let později nemohlo být provozováno řeznictví
a uzenářství. Konečně, existuje evidentní a velmi silný veřejný zájem na
tom, aby byly užívány jen zkolaudované stavby. Odporovalo by proto smyslu
celého kolaudačního řízení, pokud by kolaudační rozhodnutí bylo možno
takříkajíc "vydržet". Jinak řečeno, protiprávní stav spočívající v užívání
předmětných prostor bez náležitého kolaudačního rozhodnutí nemohl být zhojen
ani tím, že k němu (protiprávnímu užívání) docházelo po dobu 20 let.
NahoruUžívání bez kolaudace
Za situace, kdy je v řízení v podstatě nesporné, že dovolatel užíval
předmětné prostory jako provozovnu s prodejem masa, uzenin a občerstvení, aniž
by tyto prostory k takovémuto užívání byly zkolaudovány, je pro posouzení věci
rozhodné zodpovězení otázky, zda stavební úřad byl oprávněn vyzvat dovolatele,
aby užívání předmětných prostor ukončil. Cílem výzvy vydané podle § 102 odst. 1 stavebního zákona je operativně působit na odstraňování nedostatků, a to nejen při provádění nebo
odstraňování staveb, ale rovněž při jejich užívání. Neexistuje přitom žádný
rozumný důvod, proč by prostřednictvím výzvy vydané podle §
102 odst. 1 stavebního zákona nemohl být odstraněn nedostatek
spočívající v užívání stavby bez kolaudačního rozhodnutí. Bylo by rovněž v
naprostém rozporu se smyslem a účelem stavebního zákona, pokud by stavební úřad
mohl osobě, která užívá stavbu bez kolaudačního rozhodnutí nebo v rozporu s
ním, uložit vysokou pokutu, ale nemohl by tuto osobu napřed vyzvat, aby
postupovala v souladu se zákonem. Pochybení pak nelze spatřovat ani v tom, že
dovolatel byl vyzván k okamžitému ukončení protiprávního jednání. Postup
stavebního úřadu před vydáním výzvy totiž nelze než označit vůči dovolateli za
benevolentní či shovívavý. Ač měl stavební úřad po více než dva roky možnost
zahájit řízení, v jehož důsledku by dovolateli mohla být udělena pokuta
dosahující výše jednoho milionu Kč, po celou tuto dobu se snažil s dovolatelem
dohodnout na smírném řešení věci. Za této situace se jeví stanovení byť zcela
minimální lhůty ke zjednání nápravy jako adekvátní a přiměřené.
NahoruVady řízení
K námitce, že odvolací soud nepoučil účastníky řízení podle §
118a o. s. ř., pročež je jeho rozhodnutí překvapivé.
Jak již bylo uvedeno, namítané vady řízení nemohou samy o sobě
založit přípustnost dovolání. Jelikož je však dovolání dovolatele s ohledem na
výše uvedené přípustné, zabýval se dovolací soud i touto námitkou.
Podle § 118a o. s. ř. ukáže-li se v průběhu jednání, že
účastník nevylíčil všechny rozhodné skutečnosti nebo že je uvedl neúplně,
předseda senátu jej vyzve, aby svá tvrzení doplnil, a poučí jej, o čem má
tvrzení doplnit a jaké by byly následky nesplnění této výzvy. Má-li předseda
senátu za to, že věc je možné po právní stránce posoudit jinak než podle
účastníkova právního názoru, vyzve účastníka, aby v potřebném rozsahu doplnil
vylíčení rozhodných skutečností.
Dle ustálené judikatury Nejvyššího soudu (srov. rozsudek ze dne 5.
8. 2011, sp. zn. 22 Cdo 5178/2009) je překvapivým takové rozhodnutí, které
nebylo možno na základě zjištěného skutkového stavu, postupu odvolacího soudu a
dosud přednesených tvrzení účastníků, předvídat. Tak je tomu tehdy, pokud
odvolací soud posuzoval skutečnost, kterou žádný z účastníků řízení nikdy
netvrdil či nepopíral, popř. která nebyla předmětem posuzování soudu prvního
stupně. Překvapivými rozhodnutími jsou taková rozhodnutí, jejichž přijetím je
účastník řízení zbaven možnosti skutkově a právně argumentovat, nebo která z
pohledu předcházejícího řízení originálním způsobem posuzují rozhodovanou věc.
V posuzované věci pak rozhodnutí odvolacího soudu v žádném případě za
nepředvídatelné považovat nelze. Odvolací soud totiž založil své rozhodnutí na
posouzení právě těch právních otázek, jejichž řešení považoval v posuzované
věci za rozhodné i sám dovolatel (a kterými se výše zabýval i dovolací soud,
tj. tím, zda stavební úřad byl oprávněn vydat výzvu podle §
102 odst. 1 stavebního zákona a zda touto výzvou bylo možné
vyzvat dovolatele k okamžitému ukončení užívání předmětných prostor). Z důvodů
shora uvedených dospěl dovolací soud k závěru, že napadené rozhodnutí je věcně
správné.
NahoruII.
Stavební zákon: výrobek
plnící funkci stavby
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 8. 12. 2010, sp. zn.
10 Ca 280/2008
Výrok:
NahoruVýrobek plnící funkci stavby
Pojmu "výrobek plnící funkci stavby“ je nutno rozumět tak, že se
jedná o výrobek, který plní takovou funkci, jakou obvykle plní stavby ve smyslu § 2 odst. 3 stavebního zákona z
roku 2006. Nejpodstatnějším charakteristickým znakem výrobku plnícího funkci
stavby ve smyslu stavebního zákona je to, že se jedná o výrobek umístěný
na určitém konkrétním místě trvale nebo dlouhodobě. Takovým výrobkem může
být např. i silniční vozidlo.
Skutkový stav:
NahoruZákaz užívání výrobků, které plní funkci stavby
Žalobce se domáhá přezkoumání rozhodnutí Magistrátu města P. (dále
jen "magistrát"), kterým bylo zamítnuto jeho odvolání proti rozhodnutí Úřadu
mětské části P. 21, stavebního úřadu (dále jen stavební úřad) a toto rozhodnutí
potvrzeno. Tímto rozhodnutím bylo žalobci podle § 108 odst. 2 stavebního zákona z roku
2006 zakázáno užívání výrobků, které plní funkci stavby, a to samostatného
objektu recepce a objektu WC a sprch pro návštěvníky a 24 mobilních objektů pro
ubytování návštěvníků, které byly umístěny bez souhlasu stavebního úřadu.
NahoruVypořádání námitek vůči postupu stavebního úřadu
Žalobce v první námitce nesouhlasí se způsobem, jakým se magistrát
vypořádal s jeho námitkami směřujícími vůči postupu stavebního úřadu při
opatřování důkazů. Podle názoru žalobce magistrát jako odvolací orgán v rámci
"správního uvážení“ volně vykládá zákon a pro odůvodnění nezákonného postupu
stavebního úřadu používá volně vyfabulované "argumenty“ nemající oporu v zákoně
jako jsou "veřejně přístupné místo“, "procesní ekonomie“, "chyby nedosáhly
intenzity“. Žalobce uvádí, že zákonnost je jen jedna a pokud zákon stanoví
podmínky pro provedení určitého úkonu, nelze jejich nedostatek zhojit volnou
fabulací v rámci správní úvahy. Předmětný pozemek je navíc pronajatý, přístup
na něj mají pouze platící návštěvníci koupaliště a osoby ubytované v kempu,
nejde tedy o náměstí, na které je umožněn vstup všem osobám. Také pracovníci
stavebního úřadu mohou na tuto plochu vstupovat, ale musí respektovat minimálně stavební zákon, což se v tomto případě
nestalo.
Nesouhlas s výkladem pojmu "výrobek plnící funkci
stavby“
Ve druhé žalobní námitce žalobce nesouhlasí s výkladem magistrátu k
pojmu "výrobek plnící funkci stavby“. Žalobce si je vědom toho, že posouzení
skutečnosti, zda se jedná o výrobek plnící funkci stavby a zda nemotorové
vozidlo může být tímto výrobkem, je problematikou dosud v judikatuře neřešenou,
a dále toho, že jde o oblast hraniční. Domnívá se však, že po dobu, po kterou
si mobilní domov zachová vlastnosti nemotorového vozidla, tj. přepravitelnost a
vlastnosti takové, jaké měl, když byl podle normy ČSN EN 1647 certifikován, je
vozidlem. Pokud tyto vlastnosti ztratí v důsledku toho, že se stane
nepřepravitelným např. proto, že je umístěn na podezdívku nebo spojen do
podoby, která převoz neumožňuje, stává se výrobkem plnícím funkci stavby. Pokud
si však zachová vlastnosti vozidla, je vozidlem a režim stavebního zákona se na něj nevztahuje
podobně jako na karavany nebo jiná motorová či nemotorová kempová vozidla.
Skutečnost, zda je kterékoli z výše zmíněných vozidel připojeno rozpojitelnou
přípojkou k přívodu elektřiny, vody či je umožněn odtok odpadních vod do
veřejné kanalizace, nemění nic na tom, že jde o vozidlo.
NahoruMobilní domov
Argumentace žalovaného, že nemotorové vozidlo musí být vybaveno
státní poznávací značkou a musí být za něj zaplaceno povinné ručení, je v
rozporu s normou ČSN EN 1647, kterou sám žalovaný v odůvodnění svého rozhodnutí
cituje, a podle níž jde o vozidlo, které není určeno k provozu na veřejných
komunikacích. Podle platné právní úpravy je registrace vozidla a zaplacení
povinného ručení požadavkem zákona pro silniční vozidla, u mobilního domova se
však jedná "o přepravitelné obytné vozidlo pro volný čas, které nesplňuje
požadavky na konstrukci a provoz silničních vozidel, ale je vybaveno pro
přepravu a je určeno pro dočasné nebo sezónní ubytování“, a tudíž se na něj
povinnost registrace a povinného ručení nevztahuje.
Žalovaný ve vyjádření k podané žalobě uvedl, že setrvává na
odůvodnění napadeného rozhodnutí a navrhuje, aby byla žaloba zamítnuta. Uvádí
dále, že pokud by měly být mobilní domy posuzovány dle zákona č. 56/2001
Sb., musel by být takový dům natolik mobilní, tj. samostatně pojízdný či
tažený, že by byl přemisťován po pozemních komunikacích. Norma ČSN EU 1647 v
bodě 3.1 definuje mobilní domov jako "přepravitelné obytné vozidlo pro volný
čas, které nesplňuje požadavky na konstrukci a provoz silničních vozidel, ale
je vybaveno pro přepravu a určeno pro dočasné nebo sezónní ubytování“. Ze znění
normy je zřejmé, že mobilní domov je pro přepravu pouze vybaven, avšak není
samostatně pojízdný nebo tažený a uzpůsobený provozu na pozemních komunikacích.
Pokud by měl být podle § 2 odst. 3 zákona o provozu posuzován jako
přípojné nemotorové vozidlo, muselo by takové vozidlo splňovat požadavky § 6
odst. 1 zákona o provozu, tj. být přihlášeno k registraci a mít povinné
ručení.
Pokud by měly být posouzeny dle § 2 odst. 2 zákona o provozu jako "zvláštní vozidlo vyrobené k jiným účelům, než k provozu na pozemních
komunikacích, které může být při splnění podmínek stanovených zákonem k provozu
na pozemních komunikacích schváleno“, bylo by možné ho za takovéto vozidlo
považovat pouze do momentu připojení na areálové rozvody. Ve chvíli, kdy je
splnění účelu užívání mobilního domu podmíněno osazením a stavbou sítí
technického vybavení, jedná se z hlediska stavebních předpisů o výrobek plnící
funkci stavby, přičemž funkcí stavby je v daném případě rekreace.
Žalobce podal k tomuto vyjádření repliku, v níž zdůraznil, že
mobilní domov má jako vozidlo i prohlášení o shodě obsahující konstatování, že
jde o vozidlo. Pokud by bylo možné na vozidlo aplikovat § 108 stavebního zákona, bylo by třeba
předložit i doklad podle zvláštního předpisu prokazující shodu jeho vlastností
s požadavky na stavby podle §
156. Pokud nelze takový doklad získat, připojí se k ohlášení
technická dokumentace výrobce nebo dovozce, popř. další doklad, z něhož je
možné ověřit dodržení požadavků na stavby. Tento požadavek však nelze u
mobilního domova splnit, neboť takové doklady nelze opatřit. Názor, že
flexibilní a odpojitelné připojení k sítím by činilo z vozidla stavbu, by vedl
k absurdním závěrům a učinilo by výrobek plnící funkci stavby i z běžně
napojovaných karavanů.
Dodatečně pak žalobce zaslal soudu stanovisko MMR, z něhož vyplývá,
že podle názoru ministerstva v případě, že je mobilní dům natolik mobilní, že
může být přemisťován po pozemních komunikacích, má charakter vozidla nebo
přívěsu, a tudíž není v režimu stavebního zákona.
Městský soud v Praze žalobou napadené rozhodnutí, jakož i řízení,
které jeho vydání předcházelo, přezkoumal v rozsahu uplatněných žalobních bodů,
kterými je vázán, a vycházel přitom z následujícího skutkového a právního
stavu, který tu byl v době rozhodování správního orgánu.
NahoruMístní šetření
Dne 2. 6. 2008 provedl stavební úřad bez přítomnosti žalobce místní
šetření v areálu kempu, při němž bylo zjištěno, že v areálu jsou umístěny
mobilní domy, některé z nich jsou užívány. Na dveřích recepce byla vyvěšena
otvírací doba. V prostoru mobilhausů je upraveno sezení se slunečníky a
plastovým zahradním nábytkem, mobilhausy jsou napojeny na kanalizaci, plynové
bomby jsou odstaveny vně mobilhausů, komunikace pro příjezd k mobilhausům jsou
vysypány štěrkem.
NahoruZákaz užívání výrobků, které plní funkci stavby
Dne 11. 6. 2008 pak vydal stavební úřad rozhodnutí, kterým podle § 108 odst. 2 stavebního zákona žalobci zakázal užívání výrobků, které plní funkci stavby, a to: samostatného
objektu recepce, objektu WC a sprch pro návštěvníky a 24 mobilních objektů pro
ubytování návštěvníků na předmětných pozemcích.
NahoruOdvolání proti rozhodnutí
V odůvodnění rozhodnutí stavební úřad popsal zjištění učiněná při
místním šetření dne 2. 6. 2008 a uvedl, že užívání výrobků zakázal, protože
jsou umístěny bez předchozího povolení stavebního úřadu a protože nebyl
předložen doklad prokazující shodu jejich vlastností s požadavky na stavby
podle § 156 stavebního
zákona. Žalobce podal proti tomuto rozhodnutí odvolání, v němž
argumentoval obdobně jako v žalobě, když jednak poukazoval na nezákonný způsob
provádění místního šetření dne 2. 6. 2008, k němuž nebyl přizván, a jednak
dovozoval, že na předmětné mobilní domovy nelze § 108 stavebního zákona vztáhnout.
V průběhu odvolacího řízení žalobce předložil žalovanému znalecký
posudek zpracovaný znaleckým ústavem, z jehož závěrů vyplývá, že předmětné
mobilní domy nejsou výrobkem plnícím funkci stavby a jedná se o nemotorové
přívěsné vozidlo s pevnou obytnou nástavbou.
NahoruNezákonný postup stavebního úřadu?
O odvolání rozhodl žalovaný rozhodnutím napadeným nyní žalobou tak,
že odvolání zamítl a rozhodnutí stavebního úřadu potvrdil. K námitce týkající
se nezákonného postupu stavebního úřadu při místním šetření magistrát uvedl, že
správcem pozemků, na nichž bylo šetření provedeno, je městská část P. K. Areál
koupaliště je místem veřejně přístupným, nelze proto vstup posoudit jako vstup
na cizí pozemek bez vědomí vlastníka. Ze správního spisu pak vyplývá, že ke
vstupu na stavby ani do staveb při tomto šetření nedošlo, když účelem šetření
bylo ověřit dodržování ustanovení stavebního zákona a výzvy k bezodkladnému
zastavení prací. Opatření důkazů tudíž odvolací orgán neshledal v rozporu se
zákonem.
Protože podle § 108 odst. 2
stavebního zákona je rozhodnutí o zákazu užívání prvním úkonem v
řízení, nebyl stavební úřad povinen žalobci dávat možnost vyjádřit se ke
zjištěným skutečnostem. Případné pochybení stavebního úřadu při výkonu
stavebního dozoru by podle názoru žalovaného nemělo vliv na věcnou stránku
prvoinstančního rozhodnutí. Odvolací orgán by sledoval hledisko procesní
ekonomie, kdy není nutné ani vhodné rušit a vracet k novému projednání
rozhodnutí, kde vady řízení nebo chyby rozhodnutí nedosáhly takové intenzity,
která by měla za následek…