6.16.11
Jednotlivé případy soudních rozhodnutí X.
JUDr. Petr Tégl, Ph.D.
NahoruŘízení před soudem: doručování
Usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 12. 2011, sp.
zn. 1 As 115/2011-168
Výrok:
NahoruDoručení územního rozhodnutí
Žadateli o vydání územního rozhodnutí, které bylo napadeno
žalobou před soudem, je třeba vždy doručit vyrozumění dle § 34 odst. 2 s. ř. s.
adresně, nikoliv jeho vyvěšením na úřední desku soudu dle § 42 odst. 4 s. ř. s.
Doručení vyrozumění jeho vyvěšením na úřední desku je ve vztahu k takovémuto
žadateli procesně neúčinné.
Skutkový stav:
NahoruOdvolání proti rozhodnutí o umístění stavby
Dne 12. 6. 2007 podala společnost P., s. r. o. žádost o vydání
rozhodnutí o umístění stavby – bytového domu. Úřad městské části P. žádosti
vyhověl a dne 23. 10. 2007 vydal územní rozhodnutí. Proti tomuto rozhodnutí
podali žalobci odvolání, která však byla zamítnuta rozhodnutím žalovaného.
NahoruŽaloba proti rozhodnutí
Žalobci podali proti rozhodnutí žalovaného žalobu. Městský soud
vyzval žalobce, aby označili osoby, jimž by mohlo náležet postavení osoby
zúčastněné na řízení. Žalobci ve svém podání označili za potenciální osoby
zúčastněné na řízení vlastníky bytů v okolní zástavbě, aniž ovšem mezi ně
zařadili i společnost P., coby žadatele o vydání územního rozhodnutí.
NahoruSeznam osob pro vyrozumění
Osoby zúčastněné na řízení byly vyrozuměny o probíhajícím řízení a
poučeny o tom, aby ve lhůtě do 15 dnů oznámily soudu, zda budou v řízení
uplatňovat práva osoby zúčastněné na řízení. Součástí sdělení byl seznam osob,
pro něž je vyrozumění určeno. V tomto seznamu nebyla uvedena společnost P.
Vyrozumění bylo dle § 42 odst. 4 s. ř. s. doručeno pouze vyvěšením
písemnosti na úřední desce městského soudu a současně i na elektronické úřední
desce. Společnost P. nebyla městským soudem jednotlivě vyrozuměna o
probíhajícím řízení a o možnosti uplatňovat v něm práva osoby zúčastněné na
řízení. Celé řízení před městským soudem proběhlo bez účasti žadatele o územní
rozhodnutí. Teprve po vyhlášení rozsudku, jímž městský soud zrušil rozhodnutí
žalovaného, požádala zástupkyně společnosti P., aby jí bylo umožněno nahlédnout
do soudního spisu. Městský soud doručil rozsudek zástupkyni žalobců a
žalovanému.
Argumenty obsažené v kasační stížnosti a vyjádření
žalobců:
Společnost P. (dále jen "stěžovatelka“) podala kasační stížnost
proti rozsudku městského soudu z důvodu dle § 103 odst. 1 písm. d) s. ř.
s. V ní namítá, že jakožto navrhovatelka stavby je osobou zúčastněnou na
řízení. Městský soud v rozporu s § 34 odst. 2 s. ř. s. nevyrozuměl
stěžovatelku o probíhajícím řízení a nevyzval ji ke sdělení, zda hodlá
uplatňovat práva osoby zúčastněné na řízení. Stěžovatelka o probíhajícím řízení
nevěděla, postupem soudu jí bylo odňato právo vyjadřovat se k probíhajícímu
řízení, a tím současně došlo k porušení práva na spravedlivý proces ve smyslu čl. 36 odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny. Řízení před městským soudem
bylo zatíženo vadou, která může mít za následek nezákonné rozhodnutí ve věci
samé.
NahoruProjednatelnost kasační stížnosti
Dle ustanovení § 102 s. ř. s. mohou kasační stížnost proti
rozhodnutí krajského soudu podat účastníci řízení, z něhož rozhodnutí vzešlo,
nebo osoba zúčastněná na řízení. Osobě náleží postavení osoby zúčastněné na
řízení ve smyslu § 34 odst. 1 s. ř. s. za splnění podmínky materiální a
podmínky formální. Podmínka materiální je v případě stěžovatelky splněna, neboť
zrušením správního rozhodnutí podle návrhu výroku soudu by mohla být přímo
dotčena. Rozhodnutím žalovaného bylo stěžovatelce založeno právo umístit do
území blíže specifikovanou stavbu. Zrušením tohoto rozhodnutí by jí bylo toto
právo odňato. Formální podmínka v případě stěžovatelky naopak splněna nebyla,
neboť se do řízení o žalobě až do okamžiku podání kasační stížnosti
nepřihlásila jako osoba zúčastněná na řízení. Stěžovatelka tedy nebyla v řízení
před městským soudem osobou zúčastněnou na řízení, a při restriktivním výkladu § 102 s. ř. s. by tedy ani nebyla oprávněna podat kasační stížnost proti
rozsudku městského soudu, kterým byla přímo dotčena na svém právu.
Výběr z odůvodnění rozhodnutí:
NahoruSoud zjišťuje zúčastněné osoby
Podstatou argumentace stěžovatelky je, že nebyla o řízení před
městským soudem řádně vyrozuměna. Proto také nesplnila formální podmínku svého
účastenství. Při posuzování této otázky NSS interpretoval soudní řád správní se
zřetelem na ústavní principy. NSS konstantně judikuje, že aplikace § 34
odst. 2 s. ř. s. předpokládá aktivní postup soudu při zjišťování okruhu
možných osob zúčastněných na řízení. Pokud krajský soud nevyrozumí o
probíhajícím soudním řízení účastníka předcházejícího správního řízení
odlišného od žalobce, postupuje v rozporu se zákonem a dopouští se vady
řízení.
NahoruDoručování vyrozumění
Městský soud v daném případě vyrozuměl osoby, u nichž přichází v
úvahu postavení osoby zúčastněné na řízení, o probíhajícím řízení ve smyslu § 34 odst. 2 s. ř. s. vyvěšením oznámení na úřední desce soudu dle §
42 odst. 3 s. ř. s. Toto vyrozumění se vztahuje nejen na osoby výslovně
uvedené v příloze k tomuto oznámení, ale i na všechny další osoby, které se
potenciálně mohou stát osobami zúčastněnými na řízení. Podmínkám, za nichž lze
přistoupit k doručování osobám zúčastněným na řízení vyvěšením na úřední desce,
se NSS detailně věnoval v rozsudku ze dne 5. 8. 2010, č. j. 7 Afs 6/2010-201.
Jedním z kritérií, při jehož naplnění lze aplikovat § 42 odst. 4 s. ř. s. je
neúměrnost doručování při běžném způsobu, tj. nepoměr mezi náklady doručování v
širším smyslu (nejen náklady finančními, ale také časovými, administrativními a
náklady v podobě zvýšeného rizika chyb při doručování a s tím spojených
procesních důsledků atd.) a zájmem na tom, aby každé osobě zúčastněné na řízení
bylo zaručeno, že se do její dispoziční sféry dostanou písemnosti mající význam
pro řízení. Důvodem této neúměrnosti může být např. velký počet adresátů.
Dalším kritériem je pak nemožnost doručování, např. proto, že adresáty nelze
jednotlivě určit. Zákonodárce v § 42 odst. 4 s. ř. s. nedefinoval, co
lze rozumět pod pojmem "velký počet osob zúčastněných na řízení“. Podle NSS
však konkrétní počet ani určit nelze, neboť neúměrnost běžného způsobu
doručování pro velký počet adresátů se musí vždy posuzovat ve vztahu k předmětu
řízení a dále ve vztahu ke konkrétnímu postavení osob zúčastněných na řízení.
Toto ustanovení je třeba vždy interpretovat v souladu se smyslem institutu osob
zúčastněných na řízení, a je tedy třeba chránit procesní práva těchto osob,
mimo jiné jim umožnit fakticky se seznámit s vyrozuměním o probíhajícím řízení.
Je přitom nepochybné, že při doručování podle § 42 odst. 1 s. ř. s. jsou
faktické možnosti adresáta se s doručovanou písemností seznámit mnohem vyšší
než při doručování vyvěšením na úřední desce soudu. Z důvodu ochrany procesních
práv osob zúčastněných na řízení je proto třeba využívat postupu podle ust.
§ 42 odst. 4 s. ř. s. obezřetně a zpravidla jen v těch případech, kdy by
snaha doručit každému účastníkovi řízení vedla s velkou pravděpodobností k
podstatnému prodloužení jeho délky či dokonce skončení řízení fakticky
znemožnila nebo kdy by doručování jednotlivým osobám zúčastněným na řízení bylo
sice technicky bezproblémové a v reálném čase proveditelné, avšak neúměrně
finančně náročné.
NahoruDoručení hlavnímu účastníkovi řízení
NSS dospěl k závěru, že postup dle § 42 odst. 3 s. ř. s. nebyl na stěžovatelku v dané věci aplikovatelný. Stěžovatelka byla tzv. hlavním
účastníkem územního řízení (§ 27 odst. 1 a 3
správního řádu), neboť územní řízení se vedlo o její žádosti.
Soud uzavírá, že žadateli o vydání územního rozhodnutí (tzv. hlavnímu
účastníkovi správního řízení) je třeba doručit vyrozumění dle § 34 odst. 2
s. ř. s. adresně, nikoliv jeho vyvěšením na úřední desku soudu dle § 42
odst. 4 s. ř. s. Doručení vyrozumění jeho vyvěšením na úřední desku tedy
bylo ve vztahu ke stěžovatelce procesně neúčinné. Tento závěr není v rozporu se
zásadou procesní rovnosti. S osobami zúčastněnými na řízení je možné a někdy
dokonce nutné zacházet odlišně, jestliže se tak děje na základě objektivních
kritérií a z racionálních důvodů. Rozlišování osob zúčastněných na řízení pro
účely doručování vyrozumění dle § 34 odst. 2 s. ř. s. dle toho, zda se
jedná o tzv. hlavního účastníka správního řízení, je založeno na objektivním
kritériu. Současně se jedná o rozlišování racionální. Hlavním účastníkům
správního řízení správní rozhodnutí zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti
anebo závazně určuje, že určitá práva mají či nemají. Proto u těchto hlavních
účastníků zájem na tom, aby se jim s určitostí dostaly do dispoziční sféry
písemnosti významné pro uplatňování jejich práv v řízení, musí nutně převážit
nad zájmem na rychlosti a hospodárnosti soudního řízení správního.
NahoruVyrozumění o soudním řízení
Stěžovatelka tedy nemohla naplnit formální podmínku potřebnou pro
to, aby jí v řízení před městským soudem náleželo postavení osoby zúčastněné na
řízení, v příčinné souvislosti s procesní vadou městského soudu. Ten ji totiž
řádně nevyrozuměl o probíhajícím soudním řízení a nevyzval ji, aby soudu
sdělila, zda bude v řízení uplatňovat práva osoby zúčastněné na řízení. Pokud
by za této situace odmítl NSS kasační stížnost stěžovatelky proto, že byla
podána osobou zjevně neoprávněnou, dopustil by se tímto formalistickým postupem
nespravedlivého rozhodnutí.
NahoruVčasnost kasační stížnosti
Dle ustanovení § 34 odst. 3 s. ř. s. se osobě zúčastněné na
řízení doručuje rozhodnutí, jímž se řízení u soudu končí. Lhůta pro podání
kasační stížnosti činí dva týdny od doručení rozhodnutí. Osobě, která tvrdí, že
o ní soud nesprávně vyslovil, že není osobou zúčastněnou na řízení, a osobě,
která práva osoby zúčastněné na řízení uplatnila teprve po vydání napadeného
rozhodnutí, běží lhůta k podání kasační stížnosti ode dne doručení rozhodnutí
poslednímu z účastníků. Zmeškání lhůty k podání kasační stížnosti nelze
prominout (§ 106 odst. 2 s. ř. s.).
Městský soud doručil rozsudek dne 11. 7. 2011 žalobcům, resp. jejich
zástupkyni, a dne 4. 7. 2011 žalovanému. Stěžovatelce soud rozsudek
nedoručoval. Kasační stížnost stěžovatelky byla podána osobně na podatelnu
městského soudu dne 4. 8. 2011. Z Potvrzení o doručení do datové schránky,
které stěžovatelka předložila NSS, plyne, že jí byl dne 28. 7. 2011 městským
soudem doručen anonymizovaný rozsudek. Ze spisu městského soudu pak NSS
zjistil, že dne 20. 7. 2011 podala stěžovatelka u městského soudu žádost o
poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k
informacím, jíž se dožadovala zaslání předmětného rozsudku. Městský soud
této žádosti vyhověl a dne 27. 7. 2011 vložil do datové schránky stěžovatelky
anonymizovaný rozsudek. Je tedy nesporné, že stěžovatelce byl dne 28. 7. 2011
doručen kasační stížností napadený rozsudek, a to v anonymizované podobě, na
základě její žádosti dle zákona č. 106/1999 Sb.
Jelikož stěžovatelka formálně nebyla osobou zúčastněnou na řízení,
nenáleželo jí právo na doručení rozhodnutí, jímž se řízení před městským soudem
skončilo. Doručení rozsudku na základě žádosti stěžovatelky dle zákona č.
106/1999 Sb. nelze považovat za doručení procesně účinné v tom smyslu, že
by zakládalo běh jakékoliv procesněprávní lhůty, zde lhůty pro podání kasační
stížnosti. Při doručování rozsudku městský soud nejednal v tomto případě ve
sféře výkonu soudní moci, nýbrž ve sféře výkonu státní správy soudnictví.
Jelikož stěžovatelce nebyl napadený rozsudek doručován procesně účinným
způsobem dle soudního řádu správního, nemůže se lhůta pro podání kasační
stížnosti stěžovatelkou odvíjet od okamžiku, kdy jí byl rozsudek doručen (§
106 odst. 2 věta první s. ř. s.). Na věc proto dopadá věta druhá § 106
odst. 2 s. ř. s., která míří právě na případy, kdy rozhodnutí nebylo
doručeno osobě zúčastněné na řízení. V takovém případě se běh lhůty pro podání
kasační stížnosti odvíjí "opomenuté“ osobě zúčastněné na řízení od okamžiku
doručení rozhodnutí poslednímu z účastníků.
Napadený rozsudek byl vyhlášen při jednání soudu dne 13. 4. 2011.
Nadiktovaný protokol o jednání byl přepsán dne 13. 4. 2011. Dne 3. 5. 2011 byla
městskému soudu doručena žádost zástupkyně stěžovatelky o povolení nahlížet do
spisu. Městský soud sdělil zástupkyni stěžovatelky, že může do spisu
nahlédnout, což učinila dne 3. 6. 2011. Rozsudek byl písemně vyhotoven dne 30.
6. 2011, kdy byl současně udělen pokyn k jeho doručení účastníkům řízení. Z
obsahu soudního spisu plyne, že nejpozději po vynesení rozsudku městského
soudu, avšak ještě před ukončením řízení před městským soudem (tj. do nabytí
právní moci rozhodnutí o žalobě) se stěžovatelka dozvěděla o tom, že městský
soud vede řízení o žalobě proti rozhodnutí žalovaného. V této fázi řízení
nahlížela do spisu. Pokud by tedy stěžovatelka byla dostatečně bdělá při
ochraně svých práv, mohla by se v tomto okamžiku přihlásit do řízení jako osoba
zúčastněná. Nebránilo by tomu marné uplynutí lhůty dle § 34 odst. 2 s. ř.
s., neboť s ohledem na procesně neúčinné doručení oznámení nezačala
stěžovatelce plynout žádná lhůta pro sdělení, zda bude v řízení uplatňovat
práva osoby zúčastněné na řízení. Za těchto podmínek by se stěžovatelka
přihlásila do řízení jako osoba zúčastněná z vlastní iniciativy, nikoliv na
výzvu soudu, a proto by splnění formální podmínky dle § 34 odst. 2 s. ř.
s. nebylo podrobeno zkoumání, zda se jedná o úkon včasný či opožděný.
Nelze stěžovatelce klást k tíži, že se v situaci, kdy již byl
vyhlášen rozsudek městského soudu a čekalo se na jeho písemné vyhotovení a
doručení, nepřihlásila do řízení z vlastní iniciativy jako osoba zúčastněná. V
této fázi by totiž již fakticky nemohla uplatnit svá stěžejní práva týkající se
vlastního předmětu řízení, tj. právo předkládat písemná vyjádření, požádat u
jednání soudu o udělení slova. NSS ostatně uvedl, že i za této situace byla
stěžovatelka oprávněna podat kasační stížnost. Pokud NSS posuzuje otázku
včasnosti podání kasační stížnosti, musí na stěžovatelku vztáhnout § 106
odst. 2 větu druhou s. ř. s. Stěžovatelka totiž uplatňuje práva osoby
zúčastněné na řízení teprve po vydání rozhodnutí, a to podáním kasační
stížnosti. Stěžovatelka se ještě před doručením rozsudku účastníkům řízení před
městským soudem dozvěděla, že předmětem řízení je rozhodnutí o umístění stavby
vydané k její žádosti a že ve věci již byl vyhlášen rozsudek. Současně jí bylo
umožněno nahlížet do spisu. S ohledem na konkrétní okolnosti tohoto
specifického případu není nepřiměřenou zátěží klást na stěžovatelku požadavek,
aby sama iniciativně u městského soudu průběžně zjišťovala, zda byl rozsudek
vypraven k doručení účastníkům a kdy byl doručen poslednímu z nich. Byla-li by
stěžovatelka dostatečně bdělá, mohla bez větších obtíží zjistit, kdy jí počala
plynout lhůta pro podání kasační stížnosti, a podat pak třebas jen blanketní
kasační stížnost.
Rozsudek městského soudu byl doručen poslednímu z účastníků dne 11.
7. 2011. Od tohoto okamžiku se odvozuje běh lhůty pro podání kasační stížnosti
stěžovatelkou. Lhůta pro podání kasační stížnosti tedy uplynula dne 25. 7.
2011. Stěžovatelka podala kasační stížnost až dne 4. 8. 2011, a proto se jedná
o kasační stížnost opožděnou.
Nahoru Stavební zákon: námitky
proti provádění stavby; pravomoc autorizovaného inspektora; důsledky zrušení
certifikátu autorizovaného inspektora
Rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 4. 8. 2011,
č. j. 30 A 13/2011-46
Výrok:
NahoruPravomoc autorizovaného inspektora
I. Autorizovaný inspektor není oprávněn rozhodovat o tom, zda tu
kterou námitku vypořádal, a odstranil tak rozpory mezi osobami, které by jinak
byly účastníky řízení, či zda je to vůbec námitka vhodná (přiléhavá) k
vypořádání. Vypořádáním námitek v kontextu §
117 odst. 4 stavebního zákona z roku 2006 je třeba rozumět
takový výstup, na jehož základě všechny námitky (i absurdní) zcela odpadnou a
po jejich vypořádání nastane naprosto bezkonfliktní stav.
NahoruNámitky proti provádění stavby
II. Pod pojmem "námitky proti provádění stavby“ uvedeným v § 117 odst. 4 stavebního zákona z roku 2006 je třeba rozumět všechny námitky uplatněné v souvislosti s
povolováním stavby, a nelze je proto omezovat jen na námitky související toliko
s přímým prováděním stavby, tedy se stavebními pracemi na ní.
NahoruZrušení certifikátu autorizovaného inspektora
III. Po zrušení certifikátu autorizovaného inspektora se stane
předmětná stavba, je-li v té době již zahájena, stavbou nepovolenou. V tom
případě musí být projednána stavebním úřadem v řízení o odstranění stavby podle § 129 odst. 1 písm. b) stavebního
zákona z roku 2006, neboť autorizovaný inspektor k tomu pravomoc
nemá.
Skutkový stav:
NahoruCertifikát pro stavbu
Žalovaný (autorizovaný inspektor) vydal certifikát pro stavbu. Tímto
certifikátem stvrdil, že ověřil projektovou dokumentaci stavby a připojené
podklady k ní z hledisek uvedených v § 111 odst. 1 a 2 stavebního zákona a že stavba může
být podle této dokumentace provedena.
NahoruVypořádání s námitkami
Certifikát vydaný žalovaným napadla žalobkyně žalobou u Krajského
soudu, v níž mimo jiné namítala, že se žalovaný nevypořádal zákonným způsobem s
jejími námitkami. Ty zaslala žalovanému doporučeným dopisem, žalovaný je se
žalobkyní projednal dne 19. 10. 2010. Nesouhlasila však se způsobem, jakým to
učinil, což podle ní žalovaný při vydání certifikátu zcela pominul. Její údajný
souhlas s projednáním námitek žalovaný dokladoval pouze svými osobními závěry a
přílohou k jednání ze dne 19. 10. 2010 s podpisy zúčastněných. Na straně zápisu
opatřené podpisy zúčastněných ale není uvedeno, že by tito s vypořádáním
námitek souhlasili.
Žalovaný ve vyjádření k žalobě uvedl, že není správním orgánem a že
certifikát nespadá do oblasti správního řízení. Na základě smlouvy o výkonu
činnosti autorizovaného inspektora provedl kontrolu projektové dokumentace pro
oznámení stavby ve zkráceném stavebním řízení podle § 117 stavebního zákona, projednal s osobami,
jež by byly účastníky stavebního řízení, jimi uplatněné námitky proti stavbě a
vydal certifikát. Zdůraznil, že ani jedna z uplatněných připomínek se netýkala
provádění stavby. Krom toho se podle §
114 odst. 2 stavebního zákona k námitkám účastníků řízení, které
mohly být uplatněny při územním řízení, nepřihlíží. Žalovaný dále uvedl, že při
projednání uplatněných námitek byly tyto účastníkům řízení vysvětleny, a na
závěrečný dotaz, zda s uvedeným řešením připomínek souhlasí a zda mají jiné
připomínky k provádění stavby, které by měly negativní vliv na dotčení jejich
vlastnického práva, byla odpověď účastníků řízení negativní. Dále byli
účastníci řízení informováni, že s takto vysvětlenými připomínkami, které budou
přílohou certifikátu, bude certifikát vydán.
Krajský soud certifikát vydaný žalovaným zrušil a věc mu vrátil k
dalšímu řízení.
Výběr z odůvodnění rozhodnutí:
Žalobkyně brojila zejména proti tomu, že se žalovaný nevypořádal s
jejími námitkami proti stavbě zákonným způsobem, respektive že vzhledem k nim
neměl být certifikát ani oznamován stavebnímu úřadu. Krajský soud těmto
námitkám přisvědčil.
NahoruProjednání námitek
Soud předně zjistil, že se žalobkyně spolu s J. K. vyjádřila k
předmětné stavbě dopisem na základě výzvy žalovaného, v němž uvedla celkem 8
námitek, které poté žalovaný projednal se žalobkyní při jednání. Zápis z něho
je součástí certifikátu, listina na straně 140 je označena jako "Příloha
záznamu z jednání ve věci vypořádání připomínek dle § 117 stavebního zákona, [...] ve věci zakázky
HK – T. – Garáže, k. ú. T. na parcele [...]“. Z konstatace uvedeného záznamu a
jeho samostatné přílohy je tak zřejmé, že záznam nebyl sepsán přímo při
projednávání námitek a za účasti žalobkyně, která by ho mohla korigovat, nýbrž
až dodatečně. Na zmíněné příloze jsou tak uvedeni a podepsáni účastníci, kteří
svými podpisy pouze stvrdili svoji účast na jednání, nic více. Na závěry
žalovaného reagovat nemohli, takže ty byly formulovány jen z pohledu žalovaného
samotného. Právě na tento postup reagovala žalobkyně slovy "údajný souhlas
dokladoval pouze svými osobními závěry a přílohou k jednání s podpisy
zúčastněných“. A trvala na tom, že se způsobem, jakým žalovaný vypořádal její
námitky, nesouhlasila a že to není patrné ani z prezenční listiny. K tomu je
třeba předně uvést, že inspektor musí při vypořádávání námitek osob, které by
byly účastníky stavebního řízení, postupovat podle § 117 odst. 4 stavebního zákona. V
konfrontaci tohoto zákonného ustanovení a způsobu projednání námitek žalobkyně
dospěl krajský soud k závěru, že žalovaný postupoval v rozporu s tímto
ustanovením. Jednoznačně z něho totiž plyne, že inspektor není oprávněn
rozhodovat sám o tom, zda tu kterou námitku vypořádal, a odstranil tak rozpory
mezi osobami, které by jinak byly účastníky řízení, či zda je to vůbec námitka
vhodná k vypořádání, když o ní již bylo rozhodnuto v jiném řízení, nebo zda jde
o námitku absurdní, a proto se jí snad již ani není třeba zabývat. Právě proto
je také v § 117 odst. 4 stavebního
zákona stanoveno, že vypořádání námitek podle jeho § 114, tedy včetně těch, které byly nebo mohly
být uplatněny při územním řízení, zajistí stavební úřad, a nikoliv inspektor, v
dané věci žalovaný, jak se chybně stalo.
NahoruVypořádání námitek
Vypořádáním námitek v daném kontextu totiž krajský soud rozumí
takový výstup, na jehož základě všechny námitky zcela odpadnou a po jejich
projednání nastane naprosto bezkonfliktní stav. A o tom nemá žalovaný žádný
důkaz, jako např. písemné zpětvzetí námitek či prohlášení žalobkyně o tom, že
na podaných námitkách nadále netrvá. Vzhledem k výše uvedenému skutkovému stavu
a žalobnímu tvrzení ovšem nezbývá než konstatovat, že vzdor jednoznačnému znění § 117 odst. 4 stavebního zákona si žalovaný řešil věc po svém. Inspektoři si však musí uvědomit, že mohou dělat
jen to, k čemu je § 117 stavebního
zákona zmocňuje, a dodržovat jím stanovené postupy. V konečném
řešení musí jít o naprostou shodu mezi stavebníkem a případnými účastníky
stavebního řízení.
NahoruCertifikát s vadami
Je tak možno shrnout, že napadený certifikát není vzhledem k výše
uvedenému výsledkem zákonných postupů. Certifikát s takovými vadami neměl být
stavebnímu úřadu vůbec oznamován. Důsledky s tím spojené (možnost provedení
stavby na základě nezákonného aktu) se pak příčí nejen koncepci povolování
staveb podle stavebního zákona (jen na základě řádného
povolení, je-li třeba), ale i obecným právním zásadám vůbec (nelze schvalovat
protiprávní jednání). Krajskému soudu tak nezbylo, než konstatovat, že k
oznámení stavebníka připojený certifikát vznikl nezákonným způsobem – postupem,
při němž došlo k podstatným porušením ustanovení o řízení před správním
orgánem, které mělo za následek nezákonné rozhodnutí ve věci samé. Krajský soud
se neztotožňuje rovněž s tvrzením žalovaného, že by se pojem "námitky proti
provádění stavby“ uvedený v §
117 odst. 4 stavebního zákona týkal pouze námitek ohledně
realizace stavby, krátce řečeno jen těch, které by souvisely s vlastním
prováděním stavby, se stavebními pracemi na stavbě. To proto, že by tento
zužující výklad krátil uvedené osoby v jejich právech při ochraně jejich
subjektivních veřejných práv oproti stavu, kdy by byla tatáž stavba
projednávána ve stavebním řízení. Takový výklad má krajský soud z hlediska
ústavní konformity za zcela nepřijatelný.
Řízení před soudem: možnost krajského soudu odchýlit se
od judikatury Nejvyššího správního soudu
Stavební řízení: účastníci řízení; souhlas orgánu státní správy
lesů
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 1. 6. 2011, sp. zn.
1 As 6/2011-347
Výrok:
I. Krajský soud se může odchýlit od dosavadní judikatury
Nejvyššího správního soudu k určité otázce, jestliže není v dané věci přímo
zavázán právním názorem kasačního soudu (§ 110 odst. 3 s.ř.s.) a jestliže svůj
odlišný právní názor podepře komplexní, racionální a transparentní konkurující
argumentací. Jsou-li tyto podmínky splněny, pak krajský soud zaujetím odlišného
právního názoru neporuší § 12 s. ř.s.
NahoruÚčastníci řízení
II. Taxativní výčet účastníků stavebního řízení obsažený v § 109 odst. 1 stavebního
zákona z roku 2006 má za následek vyloučení obecné definice
účastníků řízení obsažené v § 27 správního řádu z roku 2004. Nemá však
za následek vyloučení zvláštních ustanovení o účastenství v řízení, která
nejsou v přímém rozporu s definicí účastníků stavebního řízení. Ustanovení § 109 odst. 1 stavebního
zákona z roku 2006 a § 70 odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně
přírody a krajiny, je proto možné aplikovat souběžně.
NahoruSouhlas orgánu státní správy
III. Souhlas orgánu státní správy lesů s dotčením pozemků v
ochranném pásmu lesa (§ 14 odst. 2 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích) je
nezbytným podkladem stavebního řízení, v němž mohou být dotčeny zájmy chráněné
zákonem o lesích. Nestačí, byl-li souhlas udělen již pro účely územního
řízení.
Skutkový stav:
NahoruŽádost o stavební povolení
ŘSD ČR (dále jen "osoba zúčastněná na řízení“) podalo u žalovaného
žádost o stavební povolení pro stavbu "Dálnice D 8, stavba 0805 L. – Ř., část D
"most D.“. Zahájení řízení bylo žalovaným oznámeno formou veřejné vyhlášky.
Žalovanému následně došlo oznámení žalobce b), že hodlá vystupovat ve stavebním
řízení jako účastník, a to na základě § 70
odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Následně doručil žalobce b) žalovanému písemné námitky proti vydání stavebního
povolení. Žalobce a) oznámil žalovanému svoji účast v řízení, ovšem v průběhu
řízení nevznesl žádné námitky. Žalovaný vydal stavební povolení, ve kterém
rozhodl i o námitkách žalobce b).
Oba žalobci podali proti rozhodnutí žalovaného rozklad. Ministr
dopravy shora označeným rozhodnutím rozklady zamítl a potvrdil prvostupňové
rozhodnutí.
NahoruNapadnutí rozhodnutí
Žalobci napadli rozhodnutí žalovaného samostatnými žalobami. Městský
soud spojil obě věci ke společnému projednání, neboť se týkají téhož správního
rozhodnutí. Soud se nejprve zabýval aktivní žalobní legitimací obou žalobců a
dospěl k závěru, že je dána. Přesto však usoudil, že žalobcům nenáleželo dle
platné právní úpravy postavení účastníků stavebního řízení a bylo jim přiznáno
správními orgány nad rámec zákona. Soud k tomu nejprve poznamenal, že Úmluva o
přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní
ochraně v záležitostech životního prostředí (publ. pod č. 124/2004 Sb. m. s.,
dále jen "Aarhuská úmluva“) ani směrnice EIA (85/337/EHS, ve znění směrnice
97/11/ES a směrnice 2003/35/ES) nejsou přímo závazné. Vnitrostátní úprava
nicméně respektuje rámec pro přiznání postavení účastníka řízení při
rozhodovacích procesech týkajících se životního prostředí, vymezený těmito
prameny práva. Ty obsahují požadavek přístupu veřejnosti do povolovacího řízení
v co nejranější fázi, což je v podmínkách české právní úpravy územního
řízení.
NahoruOkruh účastníků stavebního řízení
Soud je toho názoru, že okruh účastníků stavebního řízení je vymezen
v § 109 stavebního zákona oproti
obecnému vymezení účastníků v § 27
správního řádu jinak, a to taxativním výčtem subjektů
disponujících určitým hmotným právem. Poukazuje přitom na úpravu účastenství v
územním řízení obsaženou v § 85 stavebního
zákona, dle níž jsou účastníky i osoby, o kterých tak stanoví
zvláštní právní předpis. Odlišení okruhu účastníků územního a stavebního řízení
má své opodstatnění v tom, že předmět těchto řízení je rozdílný. Z platné
právní úpravy nelze pro stavební řízení dovodit, že by jeho předmětem byly
otázky týkající se přímo životního prostředí, ochrany přírody a krajiny apod.,
ačkoliv samozřejmě obecně platí, že každá stavební činnost má svým způsobem
vliv na životní prostředí. Účast veřejnosti ve stavebním řízení tudíž nemůže
být opodstatněna tvrzením, že jsou v tomto typu řízení řešeny otázky
související s ochranou životního prostředí. Nehledě na to, § 114 stavebního zákona omezuje okruh námitek
přípustných ve stavebním řízení na tvrzení o dotčení věcných práv k
nemovitostem. Občanská sdružení ovšem těmito právy nedisponují.
NahoruEnvironmentální rozhodování
Nový stavební zákon přinesl dle městského soudu
změnu v tom, že posunul environmentální rozhodování do ranějších fází
povolovacího procesu, který má několik etap. O tom ostatně svědčí i změna
vymezení okruhu účastníků stavebního řízení oproti § 59 odst. 1 písm. c) zákona č. 50/1976
Sb. (starý stavební zákon).
Ponechání či naopak vypuštění určité kategorie účastníků stavebního řízení v
novém stavebním zákoně oproti předchozí úpravě nelze chápat jako formulační
rozmar zákonodárce, ale jako nastolení nové restriktivní konstrukce, kterou
nová úprava sleduje. Jejím cílem je zajistit účast veřejnosti již ve fázích
počátečních, kde může být účinná, a naopak vyloučit ji tam, kde opodstatnění
postrádá. Odlišná konstrukce účastenství v územním a stavebním řízení odpovídá
konstrukci účastníků stavebního a kolaudačního řízení dle starého stavebního
zákona. NSS se v rozsudku čj. 7 As 29/2003-78 vyslovil v tom směru, že § 70 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny, nezakládá občanským sdružením účastenství v
kolaudačním řízení. To potvrdil i Ústavní soud v usnesení sp. zn. II. ÚS
114/05. Zcela obdobný vztah je i mezi § 109
stavebního zákona a § 23 odst. 9 zákona č. 100/2001
Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. Městský soud proto
posoudil obě žaloby jako nedůvodné.
NahoruPřezkum rozhodnutí
Žalobce b) se žalobou domáhal přezkumu rozhodnutí o udělení výjimky
dle § 43 zákona o ochraně přírody a
krajiny ze zákazů stanovených § 26 odst. 1 písm. f) tohoto
zákona. Soud s poukazem na rozhodnutí rozšířeného senátu NSS dovodil, že se
jedná o rozhodnutí, které je způsobilé být předmětem samostatného soudního
přezkumu. Jeho zákonnost proto nemůže být posuzována v rámci soudního přezkumu
stavebního povolení.
Dalším z rozhodnutí, jehož přezkumu se žalobce b) domáhal, je
rozhodnutí Správy CHKO Č. s. o udělení výjimky dle § 56 odst. 1 zákona o ochraně přírody a
krajiny ze zákazů stanovených § 49 odst. 1 a § 50 odst. 2 tohoto zákona.
Rovněž toto rozhodnutí podléhá dle městského soudu samostatnému soudnímu
přezkumu. Stejně tak další rozhodnutí o udělení výjimky dle § 56 odst. 1 zákona o ochraně přírody a
krajiny ze zákazů stanovených § 49 odst. 1 a § 50 odst. 2 tohoto zákona,
které vydalo Ministerstvo ŽP, bylo přezkoumáno městským soudem v samostatném
řízení. I toto rozhodnutí bylo rozsudkem zrušeno. Skutečnost, že obě rozhodnutí
o udělení výjimky byla zrušena, není z pohledu zákonnosti stavebního povolení
relevantní, neboť soud vychází ze skutkového a právního stavu, který tu byl v
době rozhodování správního orgánu. Obě rozhodnutí byla zrušena soudem až poté,
co stavební povolení nabylo právní moci. Ze stejného důvodu je bez významu, že
po vydání stavebního povolení bylo Krajským soudem v Ú n. L. zrušeno i územní
rozhodnutí o umístění předmětné stavby.
Žalobce b) konečně namítal, že nebyl vydán jako podklad pro stavební
řízení souhlas dle § 14 odst. 2 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích,
ačkoliv některé pozemky, na nichž má být dálnice postavena, se nacházejí v
pásmu 50 m od okraje lesa. Městský soud považuje i tento žalobní bod za
nedůvodný, neboť žádné ustanovení zákona nezakládá příslušnost konkrétního
správního orgánu vydat souhlas k vydání rozhodnutí o povolení stavby v okruhu
do 50 m od okraje lesa. Ustanovení § 14 odst. 2 věty druhé lesního
zákona se vztahuje jen na umísťování staveb. Souhlas dle lesního zákona by
byl nezbytným podkladem stavebního povolení jen tehdy, pokud by jím byl dotčen
zájem chráněný lesním zákonem. Takovou argumentaci však žalobce nevznesl a
nepředložil důvody, pro které by neměl postačovat souhlas vydaný dle § 14
odst. 2 věty druhé lesního zákona pro územní řízení.
NahoruKasační stížnost
Žalobce b) (dále jen "stěžovatel“) podal proti rozsudku městského
soudu včasnou kasační stížnost z důvodu dle § 103 odst. 1 písm. a) a d) s.
ř. s. Napadá především právní názor městského soudu, dle něhož se § 70 zákona o ochraně přírody a
krajiny neuplatní při určování okruhu účastníků stavebního
řízení. Stěžovatel je toho názoru, že je možné souběžně užít § 109 stavebního zákona a § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny. I
kdyby byl shledán mezi těmito normami konflikt, je třeba aplikovat přednostně § 70 zákona o ochraně přírody a
krajiny jako pravidlo zvláštní. Analogie s úpravou účastenství v
kolaudačním řízení nemůže dle stěžovatele obstát. Neúčast občanských sdružení v
kolaudačním řízení totiž plyne z povahy předmětu tohoto typu řízení. NSS v
rozsudku čj. 7 As 7/2009-88 naznačil, že účast občanských sdružení v
kolaudačním řízení není vyloučena. Výklad zastávaný stěžovatelem nemůže být
zpochybněn ani § 114 stavebního
zákona. Účastenství v řízení nelze redukovat pouze na oprávnění
podat námitky. Účastník řízení má totiž jiné možnosti, jak ovlivnit výsledek
správního řízení, a to např. prostřednictvím § 36 správního řádu. Krom toho, napadnout obsah
závazných stanovisek vydaných pro stavební řízení, např. dle § 12 a § 44
zákona o ochraně přírody a krajiny, není možné jinak než
prostřednictvím účasti v samotném stavebním řízení.
NahoruProjekt ozelenění stavby
Stěžovatel dále zpochybňuje tezi městského soudu, že ve stavebním
řízení nejsou řešeny žádné otázky související s ochranou přírody a krajiny. U
rozsáhlých staveb je totiž ve stavebním řízení posuzována řada otázek
týkajících se této oblasti, které nebylo možno vypořádat v územním řízení.
Konkrétní způsob provedení stavby může být významný z hlediska…