6.16.4
Jednotlivé případy soudních rozhodnutí III.
JUDr. Petr Tégl,
Ph.D.
Stavební řízení a obecné technické požadavky na
výstavbu
Stavební řízení a obecné technické požadavky na
výstavbu
Rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 24. 2. 2006,
sp. zn. 30 Ca 24/2005-36
Pozn. red.: Jedná se o rozhodnutí
vydané ještě za účinnosti starého
stavebního zákona (
zákon č. 50/1976 Sb.) a jeho prováděcích
předpisů. Přesto je však toto rozhodnutí použitelné i za účinnosti nového
stavebního zákona.
Výrok:
Pro rozhodnutí o návrhu na umístění stavby je rozhodný právní a
skutkový stav v době jeho vydání. Pokud došlo po podání návrhu na vydání
rozhodnutí o umístění stavby ke změně územně plánovací dokumentace, je
podkladem pro vydání územního rozhodnutí (§ 37 odst. 1
zákona č. 50/1976 Sb., stavebního zákona) již tato změněná územně
plánovací dokumentace, nikoliv ta, která platila v době podání návrhu.
Skutkový stav:
Městský úřad J., stavební odbor (dále jen "stavební úřad“), dne 11.
10. 2004 zastavil územní řízení ve věci umístění "nástavby, přístavby a
stavební úpravy rodinného domu“; návrh na zahájení tohoto řízení podala
žalobkyně dne 18. 9. 2003. Žalovaný rozhodnutím ze dne 17. 3. 2005 zamítl
odvolání žalobkyně a rozhodnutí stavebního úřadu potvrdil.
Žalobkyně napadla rozhodnutí žalovaného žalobou u Krajského soudu v
Hradci Králové. Žalobkyně mj. uvedla, že již v průběhu územního řízení se
dotazovala na soulad plánovaného rozhodnutí o umístění stavby se schváleným
územním plánem, a proto také již dne 24. 4. 2003 požádala stavební úřad o
vyjádření, zda stavba bude v souladu s tehdy platným územním plánem. Vyjádření
však nedostala. Pokud by ale byla plánovaná stavba v rozporu s platným územním
plánem, jevilo by se další řízení o podané žádosti bezpředmětným a nadbytečné
by byly rovněž výzvy k doplnění podané žádosti. Stavební úřad se vyjádřil k
podané žádosti ohledně souladu plánované stavby s platným územním plánem až v
rámci probíhajícího územního řízení, konkrétně dne 27. 11. 2003, ale bez
přihlédnutí k datu podání posuzované žádosti o vydání rozhodnutí o umístění
stavby. Žalovaný pak správnost postupu stavebního úřadu při posuzování souladu
plánované stavby s platným územním plánem neposoudil vůbec.
Žalovaný k věci mj. uvedl, že žalobkyní zmiňovaná žádost ze dne 24.
4. 2003 byla adresována odboru územního plánování a rozvoje města J., jenž ale
není totožný se stavebním úřadem. Vzhledem k tomu nemohla uvedená žádost
vyvolat u stavebního úřadu patřičnou odezvu, resp. ten ji nemohl přezkoumávat
či jinak řešit. Podáním ze dne 27. 11. 2003 ale odbor územního plánování a
rozvoje města Městského úřadu v J. sdělil panu Z. D., zpracovateli projektové
dokumentace stavby, že zamýšlená stavba je v rozporu s platným územním plánem
sídelního útvaru J.
Ze správního spisu vyplynulo, že stavební úřad řízení poprvé
zastavil rozhodnutím ze dne 7. 1. 2004; žalobkyně prý nedoložila návrh
potřebnými údaji. Žalovaný toto rozhodnutí dne 13. 4. 2004 zrušil a věc vrátil
stavebnímu úřadu k dalšímu řízení. V rozhodnutí mimo jiné uvedl, jaké
náležitosti musí obsahovat návrh na vydání rozhodnutí o umístění stavby.
Výslovně přitom uvedl, že bylo povinností stavebního úřadu posoudit návrh z
hlediska péče o životní prostředí a potřeb požadovaného opatření v území a jeho
důsledků, jeho soulad s obecnými technickými požadavky na výstavbu, zda
vyhovuje předpisům, které stanoví podmínky hygienické, protipožární atd.
Upozornil přitom na možnost zastavení územního řízení podle § 35 odst. 3 stavebního zákona v
případě, že se nepodaří ve stanovené lhůtě odstranit nedostatky návrhu.
Stavební úřad v těchto intencích postupoval a žalobkyni dne 26. 4. 2004 vyzval
k doplnění návrhu na vydání rozhodnutí o umístění stavby. Ta návrh však v
souladu s výzvou nedoplnila a z těchto důvodů bylo územní řízení rozhodnutím ze
dne 11. 10. 2004 zastaveno.
Výběr z odůvodnění rozhodnutí:
Krajský soud v Hradci Králové žalobu zamítl. Pokud se žalobkyně
dovolávala rozhodnutí o návrhu na umístění stavby podle stavu ke dni jeho
podání, je třeba poznamenat, že stavební úřad musel rozhodnout o věci na
základě skutkového a právního vztahu, který tu byl až ke dni rozhodnutí o něm.
Rozhodující tak není den podání návrhu či žádosti na vydání rozhodnutí, nýbrž
okamžik, kdy je o nich rozhodováno.
I když platná územně plánovací dokumentace města J. nebyla součástí
správního spisu, nemá krajský soud s ohledem na další v něm obsažené listiny
pochyb o tom, že návrh na umístění stavby s ní nebyl v souladu. Přitom platná
územně plánovací dokumentace je závazným podkladem při vydání každého územního
rozhodnutí a žádnou stavbu nelze umístit v rozporu s ní. Nesoulad návrhu na
umístění stavby s územně plánovací dokumentací je tak vždy důvodem jeho
zamítnutí. Z tohoto pohledu je třeba souhlasit se žalobkyní, že byl-li její
návrh v rozporu s územním plánem sídelního útvaru J., jak o tom byl dopisem
Městského úřadu J. ostatně informován i její projektant Z. D., nebylo již
potřebné na ní vyžadovat další podklady k doplnění návrhu. Vůbec ne již údaj o
souladu návrhu s územně plánovací dokumentací ve smyslu § 3 odst. 1 písm. f)
vyhl. č. 132/1998 Sb., neboť citované ustanovení je aplikovatelné v
případech umísťování staveb v obcích, které nejsou stavebními úřady, což však
není případ města J.
V tomto směru nezbylo než zkonstatovat, že stavební úřad v J.
nepostupoval v dané věci přinejmenším účelně a efektivně, když žalobkyni
vyzýval k předložení listin a důkazů, které jednak mohl provést sám (zjištění
souladu návrhu s územně plánovací dokumentací) a které jednak byly vzhledem k
předem danému výsledku (nesoulad s územním plánem sídelního útvaru) nadbytečné.
To však nemusel žalovaný v době rozhodování o odvolání jednoznačně vědět. Tento
určitým způsobem šikanózní postup byl ale v konečném výsledku přezkumného
řízení nepodstatný, když jeho předmětem bylo přezkoumání rozhodnutí o zastavení
územního řízení z důvodů uvedených v § 35
odst. 3 stavebního zákona, a ty byly koneckonců naplněny.
Městský úřad J., jeho stavební úřad je rozebral v rozhodnutí ze dne 11. 10.
2004 a krajskému soudu nezbývá než na důvody zastavení územního řízení,
podrobně rozvedené v jeho odůvodnění v patnácti bodech, odkázat.
Stavební řízení a obecné technické požadavky na
výstavbu
Stavební řízení a obecné technické požadavky na
výstavbu
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 2. 2006, sp. zn.
2 As 44/2005-116
Pozn. red.: Jedná se o rozhodnutí vydané
ještě za účinnosti starého
stavebního zákona (
zákon č. 50/1976 Sb.) a jeho prováděcích
předpisů. Přesto je však toto rozhodnutí použitelné i za účinnosti nového
stavebního zákona.
Výrok:
I. "Pohodou bydlení“ ve smyslu § 8 odst. 1 in fine vyhlášky č.
137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, nutno rozumět
souhrn činitelů a vlivů, které přispívají k tomu, aby bydlení bylo zdravé a
vhodné pro všechny kategorie uživatelů, resp. aby byla vytvořena vhodná
atmosféra klidného bydlení; pohoda bydlení je v tomto pojetí dána zejména
kvalitou jednotlivých složek životního prostředí, např. nízkou hladinou hluku
(z dopravy, výroby, zábavních podniků, ze stavebních prací aj.), čistotou
ovzduší, přiměřeným množstvím zeleně, nízkými emisemi pachů a prachu, osluněním
apod.; pro zabezpečení pohody bydlení se pak zkoumá intenzita narušení
jednotlivých činitelů a jeho důsledky, tedy objektivně existující souhrn
činitelů a vlivů, které se posuzují každý jednotlivě a všechny ve vzájemných
souvislostech.
II. Správní orgán při posuzování, zda je v konkrétním případě
pohoda bydlení zajištěna, nemůže ovšem zcela abstrahovat ani od určitých
subjektivních hledisek daných způsobem života osob, kterých se má stavba, jejíž
vliv na pohodu bydlení je zkoumán, dotýkat; podmínkou zohlednění těchto
subjektivních hledisek ovšem je, že způsob života dotčených osob a jejich z
toho plynoucí subjektivní nároky na pohodu bydlení nevybočují v podstatné míře
od obecných oprávněně požadovatelných standardů se zohledněním místních
zvláštností dané lokality.
Skutkový stav:
Krajský úřad S. kraje rozhodnutím ze dne 3. 5. 2004 v detailech
změnil, co do merita věci však potvrdil, rozhodnutí Obecního úřadu N.,
stavebního úřadu, ze dne 25. 2. 2004, kterým bylo rozhodnuto o dodatečném
povolení změny stavby přístřešku pro skladování, včetně přípojky el. energie a
silnoproudého rozvodu, a byl dán souhlas s užíváním k provozu rámové pily.
Současně byly v rozhodnutí stanoveny podmínky pro užívání stavby, mj. bylo
stanoveno, že hlučná zařízení mohou být provozována pouze v denní době, tj. od
6 do 22 hodin, a že manipulace se dřevem, která bude prováděna vysokozdvižným
vozíkem do stávajícího objektu skladu, bude minimálně 75 m od hranice pozemku,
za kterou je obytná zástavba.
Městský soud v Praze vyhověl žalobě, jíž žalobci brojili proti
rozhodnutí žalovaného, a zrušil toto rozhodnutí rozsudkem ze dne 10. 5. 2005;
svůj rozsudek odůvodnil tím, že ve správním řízení nebyly – jak ukládá vyhláška č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na
výstavbu, řádně prověřeny různé aspekty účinků hluku, který by měla
dodatečně povolovaná stavba pily produkovat, zejména jeho vliv na pohodu
bydlení; dále nebyly ve správním řízení řádně ověřeny vlivy stavby na dopravní
zátěž v jejím okolí.
Žalovaný (stěžovatel) svoji kasační stížnost opřel o ustanovení §
103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.; namítal kromě jiného nezákonnost spočívající
v nesprávném posouzení právní otázky. V souvislosti s otázkou posuzování pohody
bydlení žalobců z hlediska zátěže hlukem stěžovatel konstatoval, že soud měl za
to, že i když ve správním řízení naměřené hodnoty hluku vydávaného dodatečně
povolovanou stavbou nepřekračují hranice stanovené příslušnou technickou normou
(která navíc není obecně závazná), vzhledem k tomu, že se blíží hraničním
hodnotám v těchto normách, a vzhledem k tomu, že hluk žalobce zatěžuje nejen po
dobu obvyklé pracovní směny, nýbrž po většinu dne, je nutno se zabývat otázkou
pohody bydlení žalobců i z toho pohledu, zda i takováto (tedy z hlediska
technické normy podlimitní) zátěž hlukem nepředstavuje zátěž nepřiměřenou.
Stěžovatel k tomu namítl, že nezná jinou objektivní metodu stanovení přípustné
hladiny hluku než jeho měření podle limitních hodnot uvedených v technických
normách, třebaže se u nich jedná o hodnoty doporučené a nezávazné. Uvedl dále,
že stavební úřad není orgánem veřejného zdraví ve smyslu § 78 zákona č.
258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, takže o otázkách souvisejících se zatížením hlukem rozhodl v
souladu s § 126 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb.,
stavebního zákona, na základě kladného stanoviska dotčeného
orgánu státní správy. Dále stěžovatel poznamenal, že stavební zákon a
související předpisy neumožňují správnímu orgánu stanovit dobu provozu jakékoli
technologie, nýbrž pouze stanovovat podmínky, které mají původ ve stavbě a
upravují účinky stavby jako takové (nelze jimi ale upravovat provozní dobu
určitého zařízení z důvodu hlučnosti). K otázce hlučnosti rámové pily, k
jejímuž provozu dal správní orgán souhlas, stěžovatel poznamenal, že z rozsudku
Městského soudu v Praze není zřejmé, že by byla objektivně zjišťována provozní
doba pily, a dále uvedl, že není korektní, pokud se v rozsudku uvádí, že
žalobci fakticky bydlí v M., pokud jejich trvalé bydliště je v Praze a svoji
nemovitost v M. využívají jako rekreační objekt, u něhož nelze posuzovat pohodu
bydlení jako u rodinného domu. K otázce dopravní zátěže vyvolané stavbou a k
jejímu posuzování pak stěžovatel uvedl následující námitky: pokud žalobci
namítali, že odborné vyjádření k provozu vozidel zpracované Ing. J. nevychází z
pravdivých údajů (podle žalobců vychází z jiné než skutečné šířky komunikace,
jež by měla být dopravou související s pilou zatěžována), setrval stěžovatel v
tomto ohledu na svém stanovisku, že tento posudek sloužil příslušným orgánům k
vydání jejich stanovisek, přičemž stavebnímu úřadu nepřísluší podle platné
legislativy zpochybňovat tato stanoviska.
Jak v otázce posuzování hlučnosti, tak v otázce posuzování dopravní
zátěže se podle stěžovatele jedná o nesouhlas žalobců s podklady a stanovisky
dotčených orgánů státní správy, neboť se jedná o sporné otázky ve věcech zájmů
chráněných zvláštními předpisy, které stavební úřad ani odvolací správní orgán
nemohou změnit nebo zpochybňovat. Správní orgán také podle stěžovatele nemůže
jinému správnímu orgánu přikázat, aby v dané věci proběhlo jednání za
přítomnosti účastníků řízení a znalců, jak bylo uvedeno v § 33
odst. 1 správního řádu (dále jen "spr. ř.“). Tento svůj právní názor stěžovatel opřel
o rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 9. 2003, čj. 7 A 123/2002-28,
zveřejněný pod č. 265/2004 Sbírky rozhodnutí Nejvyššího správního
soudu.
Žalobci navrhli zamítnutí kasační stížnosti. Trvali na názoru, že
rozhodnutí stěžovatele je zkrátilo na jejich právech a je v rozporu s vyhláškou č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na
výstavbu, protože sporná stavba je v rozporu se schváleným územním plánem,
má negativní účinky na životní prostředí a umístění stavby stěžovatelům
nezajišťuje pohodu bydlení. K námitce stěžovatele, že stavební úřad a
stěžovatel neměli možnost odchýlit se od kladných stanovisek dotčených orgánů
státní správy v otázkách zatížení okolí stavby hlukem a dopravou, které stavba
vyvolává, žalobci uvedli, že i v územním a stavebním řízení platí zásada
materiální pravdy (zejm. § 32 spr.
ř.). Ke skutkovým zjištěním správní orgán dospívá hodnocením
důkazů. A právě při hodnocení důkazů stěžovatel a předtím stavební úřad podle
žalobců pochybili, jelikož se nevypořádali s rozpory mezi jednotlivými
listinnými důkazy a námitkami žalobců. Jako příklad žalobci uvedli problematiku
dopravní obslužnosti, kdy se dotčené orgány státní správy opíraly o odborné
posouzení vypracované znalcem Ing. J., i když se jeho odbornost na posuzovanou
problematiku nevztahovala. Správní orgány se nevypořádaly s námitkami, že
silnice neodpovídá parametry požadavkům těžších rozměrných vozidel, zejména
neumožňuje bezpečné vyhnutí dvou rozměrnějších vozidel, dochází k poškozování
nezpevněných krajnic, zejména při vyhýbání protijedoucích vozidel, i k
poškozování zelené plochy před domem žalobců. V rozhodnutí stěžovatele se
neuvádí, proč bylo upuštěno od požadavku Okresního úřadu v B., referátu
dopravy, že povolení pily musí obsahovat také projekt dopravního řešení, např.
výhybny. Podle žalobců odborné vyjádření Ing. J. předložené stavebníkem je v
rozporu se skutečností; nezabývá se ani vlivem hluku z dopravy na obytnou zónu.
Doporučujícího charakteru technických norem jsou si žalobci podle svého
vyjádření vědomi, v rámci zjišťování skutečného stavu věci však bylo podle
jejich názoru třeba vycházet nejen z naměřených hodnot, ale i z dalších
okolností (počet strojů v provozu, doba provozu atd.). Správní orgán má podle
žalobců právo i sám provést všechna šetření nutná k objasnění rozhodujících
okolností a vyřešení rozporů, které jsou rozhodné pro rozhodnutí ve věci; není
přitom vázán jen návrhy účastníků řízení.
K poznámce stěžovatele, že u rodinného domu v M. nelze pohodu
bydlení posuzovat jako u rodinného bydlení, neboť žalobci jej užívají jako
rekreační objekt a trvalé bydliště mají v P., žalobci poukázali jednak na
evidenční charakter údaje o trvalém pobytu, jednak na to, že oba žalobci nebo
alespoň jeden z nich převážnou část roku pobývají v M. Pečují o nezletilé dítě,
které ze zdravotních důvodů žije na venkově a navštěvuje školu v N. Soud nebyl
podle žalobců povinen prokazovat, jakým způsobem žalobci svůj dům v M. užívají,
neboť to měl učinit správní orgán; stavební úřad však podle žalobců zná situaci
v místě z vlastní zkušenosti a vycházel z toho, že dům je užíván k bydlení, a
tuto skutečnost nezpochybňoval. Pokud pak stavební úřad vymezil dobu možného
provozu hlučných zařízení denně od 6 od 22 hodin bez dalších omezení, došlo k
tomu podle žalobců zřejmě po zjištění, že hluk z povolované stavby se šíří
většinu dne.
NahoruVýběr z odůvodnění rozhodnutí
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl. Důvod kasační
stížnosti podle § 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. spočívá v námitce, že
Městský soud v Praze nesprávně dospěl k závěru, že stěžovatel měl sám zkoumat
otázku zajištění pohody bydlení žalobců ve smyslu § 8 odst. 1 věty první
in fine vyhlášky č. 137/1998 Sb., třebaže k otázkám s tím souvisejícím
(zatížení okolí povolované stavby hlukem a dopravou) měl k dispozici stanoviska
dotčených orgánů státní správy, kterými byl vázán.
Podle § 88 odst. 1 písm.
a) stavebního zákona stavební úřad nařídí vlastníku stavby nebo
zařízení odstranění stavby nebo zařízení postaveného bez stavebního povolení či
ohlášení nebo v rozporu s ním. Odstranění stavby se nenařídí, pokud stavebník
prokáže, že stavba je v souladu s veřejným zájmem, zejména s územně plánovací
dokumentací, cíli a záměry územního plánování, obecnými technickými požadavky
na výstavbu, technickými požadavky na stavby a zájmy chráněnými zvláštními
předpisy, a jestliže stavebník v řízení o odstranění stavby podá žádost o její
dodatečné povolení a předloží podklady a doklady vyžádané stavebním úřadem v
jím stanovené lhůtě a v rozsahu jako k žádosti o stavební povolení. Jak zcela
správně uvedl ve svém rozhodnutí Městský soud v Praze, důkazní břemeno k
prokázání splnění všech výše uvedených podmínek nese stavebník.
Vyhláška č. 137/1998 Sb., stanoví ve svém § 4 odst. 1,
že při umísťování staveb a jejich začleňování do území musí být respektována
omezení vyplývající z právních předpisů chránících veřejné zájmy a
předpokládaný rozvoj území, vyjádřený v územně plánovací dokumentaci, popřípadě
v územně plánovacích podkladech. Umístění staveb musí odpovídat urbanistickému
a architektonickému charakteru prostředí a požadavkům na zachování pohody
bydlení. Umístěním stavby a jejím následným provozem nesmí být nad přípustnou
míru obtěžováno okolí, zejména v obytném prostředí, a ohrožována bezpečnost a
plynulost provozu na přilehlých pozemních komunikacích.
Podle § 8 odst. 1 věty první citované vyhlášky pak vzájemné
odstupy staveb musí splňovat zejména požadavky urbanistické, architektonické,
životního prostředí, hygienické, veterinární, ochrany povrchových a podzemních
vod, ochrany památek, požární ochrany, bezpečnosti, civilní ochrany, požadavky
na denní osvětlení a oslunění a na zachování pohody bydlení.
Podle § 13 odst. 1 cit. vyhlášky negativní účinky staveb a
jejich zařízení na životní prostředí, zejména škodlivé exhalace, hluk, teplo,
otřesy, vibrace, prach, zápach, znečišťování vod a pozemních komunikací a
zastínění budov nesmí překročit limity uvedené v příslušných předpisech.
Výše uvedená ustanovení nelze vykládat tak, že vždy, když jsou
splněny požadavky stanovené v § 13 odst. 1 vyhlášky č. 137/1998 Sb.,
jsou automaticky také splněny požadavky podle § 8 odst. 1 cit. vyhlášky,
zejména požadavek na zachování pohody bydlení a požadavky vyplývající z § 4
odst. 1 cit. vyhlášky. Pokud žalobci ve správním řízení poukazovali na
konkrétní skutečnosti, které zpochybňovaly splnění požadavku na pohodu bydlení,
i když stanoviska dotčených orgánů státní správy konstatovala dodržení
předepsaných limitů zatížení, měl se stěžovatel důkladně zabývat jejich
tvrzeními právě i z hlediska zajištění pohody bydlení. Skutečnost, že – jak
vyplývá z měření hluku provedených Ing. K., CSc., a RNDr. Ř. – limitní hodnoty
předepsané v § 12 nařízení vlády č. 502/2000 Sb., o ochraně zdraví před
nepříznivými účinky hluku a vibrací (zejm. odst. 1 a 2 cit.
ustanovení), nebyly překročeny, totiž ještě nutně nemusí znamenat, že takto
zjištěná hladina hluku vydávaného povolovanou stavbou také splňuje požadavek na
pohodu bydlení.
"Pohodou bydlení“ lze podle jedné z možných definic, která se snaží
tento pojem kategorizovat subjektivně, rozumět takový stav, kdy někdo bydlí v
klidu, spokojeně, příjemně a šťastně (viz Marek Hanák: Pohoda bydlení. Právní
rádce, internetová verze, 28. 4. 2005, http://pravniradce.ihned.cz/ ). Z
objektivistického úhlu pohledu lze "pohodou bydlení“ rozumět souhrn činitelů a
vlivů, které přispívají k tomu, aby bydlení bylo zdravé a vhodné pro všechny
kategorie uživatelů, resp. aby byla vytvořena vhodná atmosféra klidného
bydlení; pohoda bydlení je v tomto pojetí dána zejména kvalitou jednotlivých
složek životního prostředí, např. nízkou hladinou hluku (z dopravy, výroby,
zábavních podniků, ze stavebních prací aj.), čistotou ovzduší, přiměřeným
množstvím zeleně, nízkými emisemi pachů a prachu, osluněním apod.; pro
zabezpečení pohody bydlení se pak zkoumá intenzita narušení jednotlivých
činitelů a jeho důsledky, tedy objektivně existující souhrn činitelů a vlivů,
které se posuzují každý jednotlivě a všechny ve vzájemných souvislostech (z
obdobně pojaté definice vychází ve své praxi Ministerstvo pro místní rozvoj,
viz Marek Hanák, cit. dílo).
Nejvyšší správní soud se ve svém výkladu legálního pojmu "pohoda
bydlení“ přiklání k druhé z výše nastíněných definic, tedy definici
objektivistické, která lépe odpovídá ústavním principům zákazu libovůle a
neodůvodněně nerovného zacházení (viz čl. 1 věta první Listiny základních práv
a svobod), nicméně podotýká, že správní orgán při posuzování, zda je v
konkrétním případě pohoda bydlení zajištěna, nemůže zcela abstrahovat ani od
určitých subjektivních hledisek daných způsobem života osob, kterých se má
stavba, jejíž vliv na pohodu bydlení je zkoumán, dotýkat; podmínkou zohlednění
těchto subjektivních hledisek ovšem je, že způsob života dotčených osob a
jejich z toho plynoucí subjektivní nároky na pohodu bydlení nevybočují v
podstatné míře od obecných oprávněně požadovatelných standardů se zohledněním
místních zvláštností dané lokality. V konkrétním případě žalobců tedy
zhodnocení, zda vliv hluku produkovaného povolovanou stavbou nepřípustně
snižuje pohodu bydlení, není proto pouze otázkou obsahu závazného stanoviska
dotčeného orgánu, nýbrž je věcí autonomního posouzení stavebním úřadem či
stěžovatelem po zhodnocení všech relevantních okolností, kterými jsou zejména
objektivní výsledky hlukových měření, časový rozsah provozu pily (stavební úřad
a ostatně i žalovaný tuto skutečnost zohlednili vymezením doby, po kterou smí
být pila v provozu; otázkou zůstává, zda takové vymezení je dostatečné vzhledem
k tomu, že pilu by podle rozhodnutí bylo možno provozovat i ve večerních
hodinách a o víkendech), způsob užívání okolních staveb (pokud by se například
jednalo o stavby užívané zejména k víkendové rekreaci, mohlo by pohodu bydlení
výrazně zvýšit omezení provozu pily pouze na pracovní dny; pokud jsou okolní
stavby užívány zejména k trvalému bydlení, lze zpravidla připustit, že v
pracovní dny, kdy se obecně pracuje více než o víkendech, může požadavkům na
pohodu bydlení odpovídat vyšší hladina hlukové zátěže než o víkendech či
svátcích) a další doprovodné hlukové nebo jiné negativní zatížení (například
hluk či spaliny z vyvolané dopravy posilující negativní účinky hluku z provozu
pily, prach a piliny produkované při řezání dřeva, pokud se rozptylují po okolí
atd.). Je ovšem nutno zdůraznit, že požadavky na pohodu bydlení nelze
absolutizovat a že určité zatížení okolí způsobuje každá stavba, přičemž po
vlastnících okolních staveb je spravedlivé požadovat, aby takovéto zatížení
snášeli, je-li přiměřené poměrům. Ostatně i normy soukromoprávní operují v
právu imisí s pojmem zatížení "nad míru přiměřenou poměrům“ (§ 127 zákona č.
40/1964 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů).
Městský soud v Praze proto rozhodnutí stěžovatele zcela správně
vytkl, že se otázkou pohody bydlení nezabývalo, když se při zvažování vlivu
hluku produkovaného povolovanou pilou omezilo pouze na konstatování, že limitní
hodnoty hluku nebyly překročeny. Správně rovněž poukázal na to, že z hlediska
posuzování pohody bydlení je či může být relevantní, pokud limitní hodnoty jsou
sice dodrženy, ovšem naměřené hodnoty hluku se pohybují u horních hranic
přípustného rozmezí. Zcela důvodně soud též upozornil, že významnou roli při
posuzování pohody bydlení z hlediska zatížení hlukem hraje časové rozložení
produkce hluku v průběhu denní doby a v jednotlivých dnech týdne. Nejvyšší
správní soud se toliko neztotožňuje se závěrem Městského soudu v Praze o tom,
že kritéria, podle kterých byla Ing. K., CSc., a RNDr. Ř. provedena měření
hluku, jsou právně nezávazná – Ing. K., CSc., výslovně uvádí, že měření provedl
a vyhodnotil podle nařízení vlády č. 502/2000 Sb., o ochraně zdraví před
nepříznivými účinky hluku a vibrací, ve znění pozdějších předpisů, které je
obecně závazným právním předpisem k provedení zákona č. 258/2000 Sb., o
ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů; rovněž
RNDr. Ř. porovnává, jakkoli to výslovně v dokladu o úředním měření hluku
neuvádí, naměřené hodnoty hluku s limitními hodnotami podle § 12 odst. 2
citovaného nařízení vlády.
Pokud jde o další okruh problémů, a sice o dopravní zatížení
vyvolané povolovanou stavbou, je opět nutno ve shodě s názorem Městského soudu
v Praze konstatovat, že stěžovatel se ve svém rozhodnutí nevypořádal se zcela
konkrétními skutkovými námitkami žalobců stran povahy příjezdové komunikace ke
stavbě. Jestliže žalobci uvádějí, že komunikace je výrazně užší a i v dalších
parametrech (charakter krajnice), odlišná od toho, z jakých vlastností
komunikace vycházelo odborné vyjádření Ing. J., pak tuto skutečnost nebylo
možno pominout a stěžovatel měl zjistit, jaký je skutečný stav věci v tomto
ohledu. Pokud by zjistil, že šířka komunikace neodpovídá údajům v odborném
vyjádření, měl na to upozornit dotčený orgán státní správy a dotázat se jej,
zda i ve světle nových skutečností setrvává na původním stanovisku, anebo zda
svůj názor s ohledem na tato mění. Tím by stěžovatel nijak nezasáhl do
pravomocí dotčeného orgánu státní správy a nedopustil se excesu ze svých
pravomocí, naopak by nejlepším možným způsobem dostál požadavku přesného a
úplného zjištění skutečného stavu věci, neboť v ústavním a právním státě, jímž
Česká republika je, si nelze představit, že dotčený orgán státní správy by
takové sdělení ignoroval a nezabýval se jím v souladu se zákonem a z hlediska
úkolů, které jsou mu zákonem svěřeny.
NahoruÚzemní plánování: územní opatření o stavební uzávěře
Územní plánování: územní opatření o stavební
uzávěře
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
20. 7. 2009, sp. zn. 8 Ao 1/2009-142
Výrok:
Při posuzování otázky, zda při přípravě územního plánu je třeba
vydat územní opatření o stavební uzávěře (§ 97
stavebního zákona z roku 2006), tedy při úvaze, zda je toto opatření
zapotřebí, protože by mohlo dojít ke ztížení nebo znemožnění využití území
podle připravované územní plánovací dokumentace, je nutno vycházet z aktuálního
stavu této přípravy (z její fáze).
Skutkový stav:
Usnesením zastupitelstva obce ze dne 19. 2. 2008 bylo schváleno
opatření obecné povahy – územní plán obce. Rozsudkem Nejvyššího správního soudu
ze dne 28. 8. 2008, čj. 8 Ao 1/2008-102, bylo toto opatření obecné povahy
zrušeno v části týkající se ploch zemědělských, umístěných východně od S. při
silnici do L.
Opatřením obecné povahy č. 1/2009, ze dne 26. 3. 2009,
zastupitelstvo obce vydalo s poukazem na §
171 až 174 správního řádu z roku 2004 a podle § 94 odst. 1 a § 95 odst. 1 stavebního zákona z roku
2006 územní opatření o stavební uzávěře v části katastrálního území S. vymezené
pod bodem 1 tohoto opatření obecné povahy. Pod bodem 2 bylo vysloveno, že ve
vymezeném území je zakázáno umisťovat (§
76 a násl. stavebního zákona) a provádět
(§ 103 a násl. stavebního
zákona) stavby a zařízení, provádět změny staveb (§ 2 odst. 5 a odst. 6 stavebního
zákona) a měnit vliv staveb na využití území (§ 76 a násl. stavebního zákona), a to s
výjimkou udržovacích prací. Pod bodem 4 bylo vysloveno, že stavební uzávěra
trvá do nabytí účinnosti opatření obecné povahy, kterým se vydává územní plán
obce pro území dotčené stavební uzávěrou. Zároveň bylo rozhodnuto o námitkách
navrhovatele.
Zastupitelstvo obce vycházelo ze závěru, že vzhledem ke zrušení
části územního plánu rozsudkem Nejvyššího správního soudu je nutno v této části
územní plán znovu projednat a rozhodnout o něm. Stavební činnost na dotyčném
území by mohla ztížit nebo znemožnit budoucí využití území dle územně plánovací
dokumentace pořizované v současné době. Funkční využití předmětného území nelze
při znovuprojednání předjímat a stavební uzávěra byla vydána proto, aby územní
plán mohl vést ke stanovení využití území, které nebude mít negativní vlivy na
území.
Návrhem doručeným dne 22. 6. 2009 Nejvyššímu správnímu soudu se
navrhovatel domáhá zrušení uvedeného opatření obecné povahy. Jeho nezákonnost
spatřuje v tom, že: a) dotyčná stavební uzávěra je z hlediska materiálního
pojetí individuálním správním aktem, ačkoli stavební zákon svěřuje
zastupitelstvu obce pravomoc vydat územní opatření o stavební uzávěre formou
opatření obecné povahy, b) nebylo schváleno zadání územně plánovací
dokumentace, která má změnit využití území dotčeného stavební uzávěrou, přičemž
zadání územního plánu z roku 2004 tímto zadáním není a nemůže být, c) i kdyby
toto zadání bylo způsobilé pro chystanou změnu územního plánu obce, žádná změna
ve využití území dotčeného stavební uzávěrou oproti stávajícímu stavu z něj
nevyplývá, d) stavební uzávěrou dochází k zákazu činnosti ve více než nezbytném
rozsahu.
Navrhovatel k těmto bodům uvádí:
ad a) Správní řád opatření obecné povahy
charakterizuje především materiálními znaky, kdy jej negativně vymezuje jako
správní akt, který není právním předpisem, ani rozhodnutím. Územní opatření o
stavební uzávěře, které se vydává jako opatření obecné povahy, musí být tedy
správním aktem, který je konkrétní co do jeho předmětu, jelikož se týká
konkrétního území, v němž zakazuje či omezuje určitou stavební činnost, a
abstraktní, pokud jde o okruh jeho adresátů. Předmětná stavební uzávěra se však
téměř výlučně týká pozemků navrhovatele, který je jejím skutečným adresátem. Na
této skutečnosti nemůže nic měnit ani to, že do vymezeného území byl zahrnut i
pozemek, jehož vlastníkem je dosud O. Š., od něhož navrhovatel své nemovitosti
koupil. Jedná se tedy o individuální akt.
ad b) "Zadání územního plánu 2004“ nemůže posloužit jako zadání
připravované změny územního plánu obce ve smyslu § 47 stavebního zákona, jak to vyplývá i ze
zrušujícího rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 8. 2008. V něm je
odpůrci dán jasný…