Ing. arch. akad. arch. Jan Vrana
Aquapark je veřejné zařízení velmi atraktivní, ale i investičně a provozně velmi náročné.
Je třeba plně respektovat ekonomické skutečnosti nejen při výběru lokality, ale i při stanovení koncepce, rozsahu, určení priorit, technického a technologického vybavení.
Úspěšná realizace aquaparku a hlavně úspěšný provoz celého zařízení musí vycházet z podrobného posouzení všeobecných aspektů, marketingového plánu, finanční přípravy, výběr dobrého projektu, určení vhodného realizátora, dodavatele stavby a personálního zajištění provozu a chodu aquaparku.
SOUHRN VŠEOBECNÝCH ASPEKTŮ PROJEKTU
Urbanizmus
— soulad s územním plánem
— dopravní dostupnost – parkování, MHD
— polohová, výšková, plošná a všeobecná vhodnost místa
— ekologie – vzduch, voda, zeleň, bioprostředí
— možnosti napojení na inženýrské sítě ZT, EL, plyn, teplo
— okolní zástavba + výhled – vazby na jiné aktivity
— sociální prostředí, dostupnost návštěvníků
Nutnost průzkumu lokality a zaměření
— povětrnostní podmínky
— hydrogeologický a geologický průzkum
— denorologický průzkum
— zjištění stávajících inženýrských sítí
— nutnost EIA ? – vynětí z ZPF
— demografie – spádovost
— dekontaminace území starých prům. areálů
— marketingový průzkum
— průzkum na trhu plaveckých center
Formulování poslání a cílů výstavby
Základní charakteristika sport + zábava, ext., int. rekreace
Spádová oblast město 100 000 obyvatel + okolní populace
Stanovení funkční náplně – základní sportovní příprava, bazénová zábava, relaxace, školy
Stanovení doprovodných aktivit gastro – občerstvení, fitness, sauna, bowling, masáže, hry,
exteriérové terasy, hřiště pro děti, beach volejbal
Předpokládané kapacity investice
— návštěvníci
— velikost vodní plochy
— velikost obestavěného prostoru
— velikost pozemku
— parking
Výchozí prvky pro ověřovací studie
— stavební program – vodní prvky
— dispozice, objemy, velikosti
— architektura konstrukce
— technologie
Plánování přípravy projektu – lhůty
— investiční záměr – stanovení rozsahu
— schvalovací proces celé investice
— ověřovací objemová, architektonická studie
— rozhodnutí o výběru lokality
— majetkoprávní jednání – investiční příprava
— projektová příprava
— schvalovací proces
— výběr dodavatele
— výstavba areálu
— zkušební provoz
— zahájení provozu areálu
TVORBA MARKETINGOVÉHO PLÁNU
Rozsah poskytovaných služeb musí vycházet z velikosti investic, musí však zohlednit veškeré současné moderní trendy, a to jak v oblasti vodních atrakcí, tak v oblasti technologie, prostoru s ohledem na jeho vytápění a údržbu.
Návštěvnost veřejnosti podložená kvalitou poskytovaných služeb dává předpoklad účtovat tzv. vyšší ceny, které jsou k rozvoji a zabezpečení plaveckých center nezbytné. Cenovou politikou určujeme i strukturu návštěvníků.
Úspornější a méně honosnější varianta aquacentra se projeví menšími náklady na provoz a strukturálním rozdělením návštěvníka na 75 % návštěvníků z města a 25 % návštěvníků z okolních spádových oblastí. Nákladnější varianta výše uvedený poměr v praxi otočí ve prospěch návštěvníků ze spádových oblastí. S ohledem na ekonomiku provozu a rozpočet města je praktická úspornější investice (nižší náklady na provoz, návratnost investice, dotace atd.).
Investor si musí stanovit horní hranici finančních prostředků, které je ochoten v případě potřeby každoročně formou dotací na provoz z rozpočtu města investovat!
Způsob prodeje:
— jednotlivé vstupy přes pokladnu recepce
— permanentní karty (mnoho variant)
— předprodej vstupenek + předplatné přes podniky
— smluvní poskytování služeb klientům příspěvkových organizací za výhodných podmínek
— prodej služeb prostřednictvím organizací Save Max apod.
— prodej prostřednictvím klubového systému a to z účtu zákazníka nebo hotově
— ostatní druhy prodeje je možné zpracovat dle požadavku investora a charakteru projektu
Ceny za vstupné:
vzhledem k velkým rozdílům výše vstupného v jednotlivých regionech, které vycházejí z poptávky a ekonomických možností obyvatel regionu, je tato příjmová položka stanovena na základě strategie investora.
Je-li investorem město a pro své občany chce zajišťovat službu dostupnou všem, cena je do 40 Kč (dotuje rozdíl mezi náklady za provoz a příjmy, který se pohybuje v rozpětí statisíců korun až desítek miliónů korun, dle charakteru provozu, místa provozu a strategie). V případě, že provozovatel usiluje o minimalizaci ztrát z provozu, účtuje vyšší ceny.
Návštěvníci plaveckých center vnímají stejným způsobem většinu plaveckých bazénů a špatně je rozlišují. Je zapotřebí vytvořit návrh tzv. marketingový mix, který požadované rozlišení umožní.
Jedná se o tyto oblasti:
— reklama (informativní, přesvědčovací, připomínající)
— způsoby osobního prodeje
— public relation
— formy podpory prodeje
Tato oblast je aktuální jak v rozhodovacím řízení před projektovou činností, ale i před a při zahájení provozu.
MODEL PROVOZNÍHO A EKONOMICKÉHO ROZBORU BAZÉNU
Do této kapitoly po odsouhlasení projektové dokumentace, odsouhlasení představy o způsobu řízení a dílčích kroků spojených s budoucím provozem, je nezbytné zapracovat níže uvedená témata do organizace řízení provozu plaveckého centra.
Dokumenty týkající se postavení projektu na trh
— dosažení tržního podílu na trhu
— zvýšení prodejnosti + obsazení trhu
— upevnění pozice na trhu plaveckých center
Dokumenty v ekonomické oblasti
— cenová politika v návaznosti na konkurenční prostředí
— metody vedoucí ke zvýšení zisku a rentability obratu
— rozpočtové plány (roční, nákladů a výnosů, spotřeby energií, mezd, režijních nákladů, oprav, nákupu surovin, zboží)
Dokumenty v sociální oblasti
— zajištění kvalifikovaných pracovníků na jednotlivé provozy
— mzdová politika
— způsoby odměňování + motivační kritéria
— doplňování a zvyšování kvalifikací
— organizace rozpisu služeb – vytváření organizačních struktur
Dokumenty v oblasti bezpečnosti práce, hygieny, požární ochrany, provozních řádů a pokynů
Tyto oblasti jsou nezbytnou součástí jak před zahájením provozu, tak v jeho průběhu a neustále se vyvíjí dle rozsahu a organizace poskytovaných služeb. Dále sem budou patřit účetní předpisy, daňová soustava, cenová pravidla, celní předpisy, sociální předpisy atd.
DEFINOVÁNÍ VARIANT DLE VELIKOSTI INVESTICE
Varianta A — 200 mil. Kč
Varianta B — 250 mil. Kč
Varianta C — 300 mil. Kč
Varianta D — 350 mil. Kč
Varianta E — 400 mil. Kč