3.8.11
Investiční výstavba – vodní hospodářství, majetkoprávní vztahy,
ozemní plánování a ochrana vod
JUDr. Irena Novotná
NahoruPrávní úprava
Základním předpisem je vodní zákon č.
254/2001 Sb., v platném znění.
Předmětem úpravy jsou pozemky, které jsou pokryty vodou a dále ty
pozemky, které sice pokryty vodou nejsou, ale nachází se v blízkosti vodou
pokrytých pozemků. Patří sem i pozemky, na kterých se nachází vodohospodářská
díla.
NahoruVodní toky
Zákonem jsou definovány jako povrchové vody tekoucí vlastním spádem
v korytě trvale nebo po převažující část roku, a to včetně vod v nich uměle
vzdutých. Jejich součástí jsou i vody ve slepých ramenech a v úsecích přechodně
tekoucích přirozenými dutinami pod zemským povrchem nebo zakrytými úseky.
NahoruRozhodnutí vodoprávního úřadu
V pochybnostech o tom, zda jde o vodní tok, rozhoduje vodoprávní
ořad. Může též rozhodnout, že vodním tokem jsou i jiné povrchové vody, než je
uvedeno výše.
NahoruKoryta vodních toků
Pro majetkoprávní vztahy je důležité ustanovení zákona, že koryto
vodního toku je tvořeno pozemkem evidovaným samostatně v katastru nemovitostí
jako vodní plocha a způsobem využití pozemku jako vodní tok. Pokud však vodní
tok protéká po pozemku, který není evidován v katastru nemovitostí jako vodní
plocha, je koryto vodního toku tvořeno dnem a břehy až po břehovou čáru určenou
hladinou vody, která zpravidla stačí protékat tímto korytem, aniž se vylévá do
přilehlého území.
NahoruRozhodnutí vodoprávního úřadu
V pochybnostech o hranici koryta vodního toku rozhodne místně
příslušný vodoprávní úřad.
Vlastnictví pozemků, zcizování, předkupní právo
státu
Pozemky, na nichž se nacházejí koryta významných vodních toků,
jejichž vlastníkem je stát, a tyto pozemky jsou vedeny v katastru nemovitostí
jako vodní plocha, nelze zcizit. Pokud jsou tyto pozemky k datu účinnosti
tohoto zákona ve vlastnictví jiných osob, mohou příslušní správci povodí na
náklady státu tyto pozemky po dohodě s jejich vlastníky od nich vykoupit nebo,
pokud nelze dohody dosáhnout, mohou ve veřejném zájmu podat příslušnému
stavebnímu úřadu návrh na jejich vyvlastnění. K těmto pozemkům má stát
předkupní právo.
NahoruVýjimka
Výjimku může povolit Ministerstvo zemědělství, zejména v
případech:
-
zřizování vodních staveb nebo jiných staveb dotýkajících se
vodních toků,
-
směny pozemků k plnění mezinárodních dohod o státních
hranicích,
-
změn nebo přeložek koryt vodních toků
-
zřizování staveb dopravní a technické infrastruktury.
NahoruOchrana vodních toků a jejich koryt
Zákon o vodách zakazuje měnit směr,
podélný sklon a příčný profil koryta vodního toku, poškozovat břehy, těžit z
koryt vodních toků zeminu, písek ani nerosty a ukládat do vodních toků
předměty, kterými by mohlo dojít k ohrožení plynulosti odtoku vod, zdraví nebo
bezpečnosti, jakož i ukládat takové předměty na místech, z nichž by mohly být
splaveny do vod.
Zákaz se však nevztahuje na případy, kdy se činnosti v něm uvedené
provádějí v souladu s tímto zákonem.
NahoruSpráva vodních toků a správci vodních toků
Vodní toky jsou předmětem správy. Člení se na významné vodní toky a
drobné vodní toky. Seznam významných vodních toků stanoví vyhláškou
Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí.
Správu významných vodních toků zajišťují právnické osoby, správci povodí, ale
správu drobných vodních toků vykonává stát svými organizačními složkami, které
k tomuto účelu Ministerstvo zemědělství zřídí, pokud se Ministerstvo
zemědělství nedohodne o výkonu správy těchto drobných vodních toků s
právnickými osobami, jimž drobné vodní toky slouží nebo s jejichž činností
souvisejí nebo s obcemi, jejichž územím drobné vodní toky protékají; na území
vojenských újezdů zajišťuje správu drobných vodních toků Ministerstvo
obrany.
Drobný vodní tok, jehož správce nebyl stanoven, je ve
správě správce vodního toku, jehož je drobný vodní tok přítokem, a to až do
doby, než bude jeho správce stanoven podle odstavce 2.
NahoruOprávnění při správě vodních toků
Správci vodních toků jsou oprávněni:
-
při výkonu svých práv a povinností vstupovat v nezbytném rozsahu
na cizí pozemky a stavby, pokud k tomu není třeba povolení podle zvláštních
předpisů,
-
v zájmu péče o koryta vodního toku odstraňovat nebo nově
vysazovat stromy a keře na pozemcích při něm,
-
v rozsahu, který připouští řádný výkon péče o koryta vodního
toku, bez povolení vodoprávního úřadu těžit z koryta vodního toku říční
materiál, popřípadě tuto těžbu umožňovat těm, kteří k tomu získali povolení
podle § 14 odst. 1 písm.
b) za úhradu nákladů, které mu v souvislosti s tím vzniknou;
tímto ustanovením nejsou dotčeny zvláštní předpisy upravující vyhledávání a
dobývání nerostů,
-
požadovat předložení povolení nebo souhlasu vodoprávního úřadu
týkajícího se vodního toku a zjišťovat, zda jsou tato rozhodnutí dodržována,
dávat pokyny pro manipulaci s vodními stavbami jejich uživatelům v rámci
komplexního manipulačního řádu soustavy vodních nádrží na vodním toku, pokud to
vyžaduje mimořádná situace.
Správci vodních toků mohou při výkonu správy vodního toku, pokud je
to nezbytně nutné, užívat pozemků při vodním toku, a to:
-
u vodních toků, které jsou vodními cestami dopravně významnými,
nejvýše v šířce do 10 m od břehové čáry,
-
u ostatních významných vodních toků jiných než pod písm. a) nejvýše v šířce do 8 m od
břehové čáry,
-
u drobných vodních toků nejvýše v šířce do 6 m od břehové
čáry.
Vodoprávní úřad může pro nezbytně nutné potřeby a na nezbytně nutnou
dobu stanovit k užívání i větší šířku pozemků při vodním toku, než je uvedeno v
zákoně.
Nedojde-li mezi vlastníkem těchto pozemků a správcem vodního toku k
dohodě o užívání pozemků, jak je stanoveno v zákoně, je příslušný o tom
rozhodnout vodoprávní úřad.
Způsobí-li správce vodního toku při výkonu oprávnění podle odstavce 1 nebo 2 škodu, je povinen
ji nahradit. O náhradě škody platí obecné předpisy.
Povinnosti vlastníků pozemků, na nichž se nacházejí koryta
vodních toků
Vlastníci pozemků, na nichž se nacházejí koryta vodních toků, jsou
povinni:
-
strpět na svém pozemku břehové porosty, jakož i obecné nakládání
s vodami ve vodním toku,
-
udržovat břehy koryta vodního toku ve stavu potřebném k
zajištění neškodného odtoku vody, odstraňovat překážky a cizorodé předměty ve
vodním toku, s výjimkou nánosů, pokud tyto činnosti neznamenají vynaložení
zvláštních nákladů, zvláštní odbornou způsobilost nebo použití speciální
techniky,
-
strpět na svém pozemku vodní stavby umístěné v korytě vodního
toku, vybudované před účinností tohoto zákona,
-
ohlašovat správci vodního toku zjevné závady v korytě vodního
toku,
-
strpět na svém pozemku bez náhrady umístění zařízení ke
sledování stavu povrchových a podzemních vod a ekologických funkcí vodního
toku, například plavebních znaků apod.,
-
umožnit vodoprávnímu úřadu, České inspekci životního prostředí,
jakož i vodní stráži a správci vodního toku výkon jejich oprávnění,
-
strpět po nich průchod osob podél vodních toků; výjimku z této
povinnosti může povolit vodoprávní úřad po projednání s příslušným správcem
vodního toku.
Povinnosti vlastníků pozemků sousedících s koryty vodních
toků
Vlastníci pozemků sousedících s koryty vodních toků jsou
povinni:
-
umožnit správci vodního toku výkon jeho oprávnění,
-
strpět na svém pozemku bez náhrady umístění zařízení ke
sledování stavu povrchových a podzemních vod a ekologických funkcí vodního
toku, například plavebních znaků apod.,
-
strpět po nich průchod osob podél vodních toků; výjimku z této
povinnosti může povolit vodoprávní úřad po projednání s příslušným správcem
vodního toku.
Vodoprávní úřad může vlastníkům pozemků sousedících s koryty vodních
toků zakázat kácet stromy a keře zabezpečující stabilitu koryta vodního
toku.
Povinnosti vlastníků staveb a zařízení ve vodních tocích nebo
sousedících s nimi
Vlastníci staveb a zařízení ve vodních tocích jsou povinni
odstraňovat předměty zachycené či ulpělé na těchto stavbách a zařízeních.
Vlastníci staveb, které nejsou vodními stavbami, nebo zařízení ve vodních
tocích, popřípadě sousedících s nimi jsou povinni ve veřejném zájmu dbát o
jejich statickou bezpečnost a celkovou údržbu, aby neohrožovaly plynulý odtok
povrchových vod, a zabezpečit je proti škodám působeným vodou a odchodem ledu.
Pokud k narušení plynulého odtoku vod dojde v důsledku zanedbání péče o tyto
stavby nebo zařízení, jsou jejich vlastníci povinni na své náklady provést
nápravu a plně obnovit plynulý odtok vody; jinak je vodoprávní úřad oprávněn
zajistit nápravu na náklady vlastníka; odpovědnost za škodu způsobenou
zanedbáním povinné péče o stavbu nebo zařízení ve vodním toku nebo s ním
sousedícím tím není dotčena.
NahoruPochybnosti o rozsahu povinností a oprávnění
V pochybnostech o rozsahu povinností nebo oprávnění správců vodních
toků rozhodne Ministerstvo zemědělství. To rozhodne i v pochybnostech o rozsahu
povinností vlastníků pozemků, na nichž se nachází koryto vodního toku,
vlastníků pozemků sousedících s koryty vodních toků a vlastníků staveb a
zařízení ve vodním toku nebo sousedících s ním.
NahoruStavby k odvodňování zemědělských pozemků
Stavby k odvodňování zemědělských pozemků se pro účely tohoto zákona
člení na hlavní odvodňovací zařízení a podrobná odvodňovací zařízení.
Hlavním odvodňovacím zařízením se rozumí:
-
otevřené a zakryté kanály od světlosti 30 cm včetně,
-
sběrné otevřené příkopy,
-
objekty na kanálech a příkopech a čerpací stanice.
Podrobným odvodňovacím zařízením se rozumějí:
-
pro podzemní odvodnění sběrné a svodné drény,
-
drenážní šachty a výusti,
-
pro povrchové odvodnění sběrné a svodné příkopy a objekty na
nich.
Pokud jsou podrobná odvodňovací zařízení součástí odvodňovací
stavby, která souvisí s více pozemky, jsou vlastníci pozemků povinni strpět
toto zařízení na svých pozemcích a zajišťovat jejich údržbu a obnovu. Vlastník
pozemku nesmí jeho užíváním negativně ovlivnit funkci odvodňovací stavby.
Vlastník pozemku, na kterém je umístěno hlavní odvodňovací zařízení, je povinen
toto zařízení strpět, pokud bylo vybudováno před účinností tohoto zákona.
Vodoprávní úřad je oprávněn rozhodnout o opatřeních k zajištění
funkce staveb k odvodňování pozemků. Tímto rozhodnutím určí povinnosti
vlastníků pozemků, na kterých jsou stavby k odvodňování pozemků umístěny,
popřípadě povinnosti správce navazujícího vodního toku.
NahoruVstup na pozemky
Vlastníci pozemků sousedících s vodní stavbou jsou povinni umožnit
za účelem provozu a provádění údržby vodních staveb v nezbytném rozsahu vstup
na své pozemky těm, kteří zajišťují provoz nebo provádějí údržbu těchto
staveb.
NahoruÚzemní plánování a ochrana vod
Vodní hospodářství je souhrnem činností, jejichž cílem je:
-
trvalé účelné a bezpečné nakládání s povrchovými a podzemními
vodami,
-
ochrana vodních poměrů a vodních zdrojů,
-
ochrana předpovodněmi,
-
správa povodí a plánování v oblasti vod.
NahoruHospodářské a jiné významné funkce vody
Kromě hospodářské funkce vody je nutné pohlížet na vodu jako na
významný krajinotvorný a estetický prvek v životním prostředí. Současně však
může být voda příčinou významného ohrožení území při povodních a médiem pro
rychlé a často skryté šíření znečištění v povrchových a podzemních vodách.
NahoruVodní hospodářství v ČR a Směrnice EU
Obsah integrovaného plánování v oblasti vod je kombinací procesu
začleňování evropských směrnic do naší legislativy a dalších postupů pro řešení
strategických otázek vývoje vodního hospodářství. Evropské směrnice se zabývají
zejména otázkami kvality vod, ekologických aspektů souvisejících s vodami a s
tím souvisejícími aspekty trvale udržitelného rozvoje. Do integrovaného
plánování v oblasti vod je však nutné zahrnout i ostatní problémy, zejména pak
otázky protipovodňové ochrany. Je zřejmé, že pro účely územního plánování od
vyšších územně správních celků až po podrobnost územního plánu obce budou v
…