Nejdležitějšími právními předpisy v této oblasti jsou zákon o cenách a zákon o veřejných zakázkách.
Zákon č. 526/1990 Sb.
Základním
předpisem pro sjednávání cen je zákon č. 526/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Zákon stanovuje podmínky, na které je vázána dohoda o ceně. Pro ceny stavebních
prací jsou důležitá tato ustanovení:
- název zboží (obecný,
technický nebo obchodní)
- měrná jednotka
- kvalitativní podmínky
- dodací podmínky
- jiné podmínky (například
platební)
- zisk (přiměřený)
Ze
zřetelem na Zákon o cenách, je zbožím i stavební produkce. Z tohoto důvodu
je třeba při kalkulaci stavebních prací vymezit výše uvedené podmínky.
Zákon č. 137/2006 Sb.
V
roce 2006 byl vstoupil v platnost zákon č. 137/2006 Sb. o veřejných
zakázkách, který nahradil zákon 40/2004 Sb., který harmonizuje právní
úpravu veřejných zakázek v České republice s právem ES. Zákon vymezuje okruh zadavatelů
a člení veřejné zakázky podle druhu na veřejné zakázky na dodávky, na stavební
práce a na služby. V příloze č. 3 jsou vyjmenovány stavební činnosti, které
jsou předmětem veřejné zakázky. Podle výše předpokládané ceny předmětu veřejné
zakázky na nadlimitní a podlimitní. Zákon o veřejných zakázkách rozlišuje
způsoby zadávání veřejných zakázek. Jsou jimi:
- otevřené řízení
- užší řízení
- jednací řízení s
uveřejněním
- jednací řízení bez uveřejnění
- soutěžní dialog
- zjednodušené podlimitní
řízení
Zadavatelé
by měli vždy přednostně užívat otevřené řízení nebo užší řízení. Další druhy
řízení mohou použít tehdy, pokud jsou pro jejich užití splněny podmínky dané v
Zákoně.
Zákon
rozlišuje 3 druhy zadavatelů:
- veřejný zadavatel,
- dotovaný zadavatel
- sektorový zadavatel.
Zákon
zavádí do právního řádu též pojem centrální zadavatel.
Veřejné
zakázky malého rozsahu nemusejí být zadávány veřejným zadávacím řízením. Zákon
stanoví kritéria, jak určit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. Veřejnou
zakázku malého rozsahu jsou veřejné…