3.4.1
Úprava podle stavebního zákona
ÚČINNOST STAVEBNÍHO ZÁKONA A SOUVISEJÍCÍ NOVÉ PRÁVNÍ
PŘEDPISY
Dne 11. 5. 2006 vyšel v částce 63 Sbírky zákonů stavební
zákon.
Stavební zákon nabyl účinnosti dnem 1. 1. 2007 s výjimkou
ustanovení §
143 až 145, 147 až 151, které nabyly
účinnosti dne 1. 7. 2006 a § 102 odst.
2, který nabyl účinnosti až 1. 1. 2012.
Stavební zákon byl již několikrát novelizován. Nejnovější novela
provedená zákonem č. 350/2012 Sb. je nejrozsáhlejší a v souvislosti s ní budou
muset být změněny prováděcí vyhlášky.
Ve stejné částce vyšly další předpisy, které mají přímou souvislost
se stavebním zákonem, a to:
-
zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického
práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění),
-
zákon č. 186/2006 Sb., o změně některých zákonů souvisejících
s přijetím stavebního zákona a zákona o vyvlastnění.
Dále byly přijaty s účinností od 1. 1. 2007:
Níže uvedené vyhlášky budou novelizovány.
-
vyhláška. č. 498/2006 Sb., o autorizovaných
inspektorech,
-
vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb,
-
vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání
území,
-
vyhláška č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního
řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření,
-
vyhláška č. 526/2006 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení stavebního zákona ve věcech stavebního řádu.
OBECNÉ PRINCIPY ŘÍZENÍ PODLE NOVÉHO STAVEBNÍHO
ZÁKONA
Pro řízení podle nového stavebního zákona je důležitým výchozím
ustanovením § 4. Toto ustanovení
ukládá stavebním úřadům, aby přednostně využívaly zjednodušující postupy, aby
dotčené osoby byly co nejméně zatěžovány, aby všude, kde to zákon umožňuje,
vydávaly pouze jedno rozhodnutí a upouštěly od dalšího povolování záměru. Ani
při zjednodušujících postupech nesmí být dotčeny zájmy a práva dotčených osob a
veřejné zájmy chráněné zvláštními předpisy.
Požaduje se, aby stavební úřady postupovaly ve vzájemné součinnosti
s orgány, které chrání veřejné zájmy podle zvláštních předpisů, jestliže tyto
zájmy mohou být v konkrétním řízení dotčeny. V takovém případě jde o dotčené
orgány, které podle zvláštních předpisů vydávají pro účely územního rozhodnutí
či stavebního povolení svá závazná stanoviska, která jsou závazným podkladem
pro požadované rozhodnutí. Závazným stanoviskem je vázán i dotčeny orgán, který
jej vydal. Podle § 4 odst.
3 je dotčený orgán vázán svým předchozím stanoviskem a
navazující stanoviska mohou být v téže věci uplatňována pouze na základě nově
zjištěných a doložených skutečností, které nemohly být dříve uplatněny a
kterými se podstatně změnily podmínky, za kterých bylo závazné stanovisko
vydáno. Jinak se k navazujícímu stanovisku nepřihlíží. Dále se nepřihlíží k
závazným stanoviskům dotčených orgánů, o kterých bylo rozhodnuto ve vydaném
regulačním plánu, v územním rozhodnutí nebo v územním opatření o stavební
uzávěře anebo v územním opatření o asanaci území, nejde-li o závazné stanovisko
uplatněné na základě nově zjištěných a doložených skutečností.
Dotčené orgány mohou kontrolovat plnění svých požadavků, které se
staly součástí vydaného rozhodnutí.
V zájmu efektivnosti činnosti dotčených orgánů a v zájmu
hospodárnosti průběhu řízení stavební zákon stanoví, aby bylo vydáváno
koordinované stanovisko zahrnující požadavky na ochranu všech dotčených
veřejných zájmů. Tento postup je možný pouze v těch případech, kdy je dotčeným
orgánem podle zvláštních právních předpisů tentýž orgán veřejné správy.
Koordinované stanovisko lze vydat, nejsou-li požadavky na ochranu veřejných
zájmů v souladu.
Pokud dojde v řízení k protichůdným stanoviskům a vzniklý rozpor se
ani nepodaří odstranit v průběhu řízení, rozhoduje o něm společný nadřízený
orgán, jestliže takový společný nadřízený orgán neexistuje, pak se o rozporu
vede rozporová dohadovací řízení na úrovni ústředních úřadů. Pokud ani zde
nedojde k dohodě, rozhodne o sporu na návrh příslušného ministra vláda.
ÚPRAVA PODLE NOVÉHO STAVEBNÍHO ZÁKONA –
OBECNĚ
Na přípravě nového stavebního zákona se začalo pracovat počátkem 90.
let minulého století. Úkolem nové úpravy byl požadavek na zjednodušení
jednotlivých řízení, odstranění náročných administrativních postupů, zakotvení
větších kontrolních pravomocí stavebních úřadů při výstavbě a užívání stavby,
stanovení povinností jednotlivých osob účastných na přípravě, realizaci a
užívání staveb a vytvoření podmínek pro přenesení části pravomocí stavebních
úřadů na privátní subjekty.
Stavební zákon obsahuje řadu institutů, které minulý zákon č.
50/1976 Sb. buď vůbec neznal anebo je významně modifikuje.
Jde o následující úpravu s uvedením příslušného ustanovení
zákona:
-
Územně plánovací informace – §
21,
-
Zjednodušené územní řízení – §
95,
-
Územní souhlas – § 96,
-
Územní opatření – § 97,
-
Veřejnoprávní smlouva – §
78 a 116,
-
Stavby a zařízení bez povolení – §
103,
-
Stavby na ohlášení – §
104 až 108,
Odlišnosti od minulé právní úpravy obsažené v zákoně č.
50/1976 Sb.
-
Užívání staveb – §
119 až 127,
-
Kontrola staveb – §
132 až 134,
-
Povinnosti osob – §
152 až 154,
-
Vybrané činnosti ve výstavbě – § 158, 159,
-
Autorizovaný inspektor – §
143 až 151,
-
Formuláře žádostí – §
196.
NahoruÚzemně plánovací informace – § 21
Územně plánovací informace je pojata jako služba těm stavebníkům,
kteří ještě před zahájením přípravy výstavby chtějí znát podmínky, za kterých
může být vydáno požadované opatření (územní rozhodnutí, územní souhlas).
Informaci podle věcné a místní příslušnosti poskytují:
Územně plánovací informace není koncipována jako povinnost.
Poskytuje se ke konkrétnímu záměru. Na územně plánovací informaci k podmínkám
vydání územního rozhodnutí a k podmínkám vydání územního souhlasu je důležité
to, že orgán příslušný k poskytnutí informace je povinen uvést seznam orgánů
veřejné správy, které budou v daném případě mít postavení dotčených orgánů.
NahoruZjednodušené územní řízení – § 95
Za předpokladu, že záměr, pro který je požadováno vydání územního
rozhodnutí
-
je v zastavitelné ploše nebo v zastavěném území,
-
nevyžaduje posouzení vlivů na životní prostředí,
-
žádost je doložena závaznými stanovisky, popřípadě rozhodnutími
dotčených orgánů se zjednodušeným řízením,
-
souhlasem účastníků řízení, kteří mají vlastnická nebo jiná
věcná práva k pozemkům, jež jsou předmětem územního řízení nebo mají společnou
hranici s těmito pozemky, a stavbám na nich; a též výslovně souhlasí se
zjednodušeným řízením. Souhlas musí být vyznačen na situačním výkresu. Jestliže
žádost nesplňuje podmínky pro zjednodušené územní řízení, stavební úřad
rozhodne usnesením o provedení územního řízení; toto usnesení se oznamuje pouze
žadateli a nelze se proti němu odvolat.
Pokud žádost splňuje podmínky pro zjednodušené územní řízení,
stavební úřad posoudí záměr, vyhotoví návrh výroku rozhodnutí, který vyvěsí na
úřední desce po dobu 15 dnů; návrh výroku se doručí žadateli a dotčeným orgánům
jednotlivě.
Žadatel musí zajistit, aby informace o návrhu výroku rozhodnutí byla
bezodkladně vyvěšena na místě určeném stavebním úřadem, a to po dobu 15
dnů.
Informace obsahuje údaje o žadateli, o předmětu územního řízení
včetně grafického vyjádření záměru. Pokud žadatel informaci nevyvěsí, stavební
úřad opakuje vyvěšení návrhu výroku rozhodnutí na úřední desce nebo rozhodne
usnesením o provedení územního řízení, pokud mělo porušení této povinnosti
žadatele za následek zkrácení práv účastníků územního řízení.
V případě, že se neprokáže opak, má se za to, že žadatel povinnost
vyvěšení informace splnil. Zde se novelou stavebního zákona sleduje odstranění
nejistoty, kdy stavebník informaci o záměru vyvěsil, a tato informace byla
neznámou osobou stržena.
Účastníci řízení mohou v 15denní lhůtě ode dne vyvěšení podat
námitky proti návrhu výroku rozhodnutí. Ve stejné lhůtě mohou proti návrhu
výroku rozhodnutí podat výhrady dotčené orgány, pokud v něm nejsou obsaženy
podmínky uplatněné v jejich závazném stanovisku nebo pokud je záměr navržen v
rozporu s jejich rozhodnutím.
Po podání výhrady nebo námitky stavební úřad usnesením rozhodne o
provedení územního řízení. Nepřihlíží se k námitkám účastníků řízení
("sousedů“), kteří dali svůj souhlas s navrhovaným záměrem, jestliže se
nezměnily podklady, ke kterým dali svůj souhlas. Zda se změnily podklady, za
kterých vlastník mezujícího pozemku dal svůj souhlas.
Pokud se týká výhrad dotčeného orgánu, postup bude stejný.
Nezdá se, že vyhláška mohla nad rámec zákona rozšířit obsah
dokumentů povinně přikládaných žádosti o zjednodušené řízení, jestliže tyto
dokumenty jsou v § 95 odst. 1
SZ uvedeny taxativním výčtem.
NahoruÚzemní souhlas – § 96
Místo územního rozhodnutí stavební úřad vydá územní souhlas, pokud
je záměr v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše, poměry v území se
podstatně nemění a záměr nemá nové nároky na veřejnou dopravní a technickou
infrastrukturu. Územní souhlas nelze vydat v případech záměrů posuzovaných ve
zjišťovacím řízení nebo pro které bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů
provedení záměru na životní prostředí podle zákona o posuzování vlivů na
životní prostředí.
Na rozdíl od stávající úpravy mohou souhlasná závazná stanoviska či
rozhodnutí dotčených orgánů obsahovat podmínky, za kterých je souhlas udělován
a které musí být splněny.
Institut územního souhlasu lze užít pouze při splnění podmínek v § 96 uvedených a pro stavby,
terénní úpravy a zařízení výslovně uvedených v § 96 odst. 2 SZ, žádost o vydání
kolaudačního souhlasu musí být doložena předepsanými doklady.
Stavební úřad žádost přezkoumá a je-li úplná, stavební úřad vydá
územní souhlas do 30 dnů ode dne podání žádosti. Pokud nebude dodržena lhůta k
vydání územního souhlasu, ačkoli žádost je úplná, jedná se pak o nesprávný
úřední postup a je možno z tohoto titulu požadovat náhradu škody podle zák.
č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti státu při výkonu veřejné moci.
V územním souhlasu ani nikde jinde stavební úřad nerozhoduje o
případných námitkách osob, které daly souhlas k vydání územního souhlasu. Kdy
mohou tyto osoby dát své námitky v procesu vydávání územního souhlasu, ze
zákona nevyplývá.
Územní souhlas nabývá právních účinků dnem doručení žadateli.
Podle zákona stavební úřad doručuje žadateli územní souhlas spolu s
ověřeným situačním výkresem.
Osobám čili mezujícím sousedům, kteří dávali svůj souhlas k záměru,
a dotčeným orgánům a místně příslušné obci se musí zaslat, jak z textu vyplývá,
územní souhlas a situační výkres s vyznačením účinnosti. Těmto subjektům se
tyto dokumenty mohou posílat až po doručení žadateli. Jedině tak bude možné na
nich vyznačit účinnost.
Územní souhlas platí dva roky od jeho vydání. Nutno rozlišovat den
doručení žadateli, kterým územní souhlas nabývá účinnosti ode dne vydání
územního souhlasu, kterým se začíná počítat platnost územního rozhodnutí.
Stavební zákon blíže nespecifikuje, co se rozumí dnem vydání. Mohli bychom
vycházet z § 71 správního řádu, kde je uvedeno, co se
rozumí dnem vydání rozhodnutí, pokud nám nevadí, že pojem "vydání rozhodnutí“
je upraven v části druhé, která se na vydávání územního souhlasu
nevztahuje.
Územní souhlas lze přezkoumat v přezkumném řízení, které lze zahájit
do 1 roku ode dne, kdy územní souhlas nabyl právních účinků. Rozhodnutí ve věci
v přezkumném řízení v prvním stupni nelze vydat po uplynutí 15 měsíců ode dne,
kdy územní souhlas nabyl právních účinků.
Stavební úřad může usnesením rozhodnout, že žádost o vydání územního
souhlasu posoudí v územním řízení. Může tak učinit, dojde-li k závěru, že
žádost nebo záměr nesplňuje podmínky pro vydání územního souhlasu nebo mohou
být přímo dotčena práva dalších osob kromě těch, které k záměru daly svůj
souhlas a tyto další osoby nevyslovily souhlas s tím, že budou jejich práva
přímo dotčena.
Z textu zákona nevyplývá, kdy se tyto další osoby dozví, že stavební
úřad z moci úřední dospěl k závěru, že jejich práva mohou být přímo dotčena a
jakým způsobem budou tyto osoby s dotčením svých práv souhlasit.
V každém případě je nutno konstatovat, že stavební úřad v odůvodnění
rozhodnutí o provedení územního řízení bude muset uvést konkrétní skutečnosti,
o které své rozhodnutí opírá.
Úprava v tomto směru je velice volná a bude vyžadovat metodické
pokyny ke správné aplikaci institutu územního souhlasu.
Žádost o územní souhlas se považuje za žádost o vydání územního
rozhodnutí, a pokud je to pro posouzení záměru nezbytné,…