13.2.1
Kánon a antropometrie, antropometrie a ergonomie
Souvislost mezi architekturou a rozměry lidského těla je nepochybná.
Rozměry lidského těla jsou předmětem zájmu umělců již od starověku, pro
proporce lidského těla – velikostní vztahy mezi jednotlivými jeho částmi se
užívá termín kánon (původně kanón, řec. kanwn = hůlka, pravítko, soubor
pravidel). Známý je kánon staroegyptský, kánon Polykleitův, Praxitelův,
Vitruviův; z renesančního období je nutno připomenout Leonarda da Vinci a
Albrechta Dürera. V 18. a 19. století vzniká několik prací tohoto druhu: J.
Marshall, G. Fritsch, A. P. Losenko, P. Richer, J. Kollmann, G. Bammes a další.
Tyto studie prováděli buďto lékaři (pak mají charakter antropologický), nebo
umělci (potom jsou zpracovány na téma tzv. plastické anatomie).
Kánon je ovšem soustava lidských proporcí, soustava
vzájemných vztahů velikostí jednotlivých částí těla, která je zidealizovaná za
účelem dosažení formální estetické dokonalosti. Naproti tomu antropometrie zjišťuje a konstatuje skutečné velikosti vyjádřené v
centimetrech, milimetrech, popřípadě ve stopách a palcích, zjišťuje variabilitu
lidské postavy, s níž nadále pracuje.
Ve 20. století je nejvýznamnějším dílem tohoto oboru Le Corbusierův
Modulor. Zde jsou proporční vztahy, dané tzv. Fibonacciho řadou a poměrem
zlatého řezu, fixovány absolutní velikostí: vychází se z výšky lidské postavy
nejprve 175 cm, později 183 cm. Při použití Moduloru se tak vytváří při
navrhování architektonického díla jak vizuálněkompoziční, tak i užitné
vlastnosti. Zde je nutno opět připomenout Vitruvia. Rovněž tento autor uvádí ve
svém kánonu vzájemné délkové vztahy mezi jednotlivými částmi těla: palce,
dlaně, lokte, délky chodidla atd. i vzhledem k celé postavě. Jako délkovou míru
Vitruvius používá ve svých teoretických úvahách o architektuře délku chodidla –
stopu: např. atrium má míti délku 40 stop. Vyjadřovat rozměrové vlastnosti
porovnáváním s lidskou postavou a jejími částmi je jistě nejpřirozenější, stále
se používá, metrická soustava je pro projektování racionální. Rozměry
architektonického díla a jeho částí jsou tedy dány exaktní, absolutní
velikostí, pokud stopu za takovou budeme považovat – přesná délka starořímské
stopy není jednoznačně zjištěna, někteří historikové uvádějí 280 mm, nejspíše
však byla 296 mm. Velikostní údaje však Vitruvius uvádí zejména pro jejich
vzájemné vztahy, jedná se tedy o kompoziční prostorové souvislosti, které mohou
mít vliv na psychickou stránku, na duševní pohodu uživatele stavby.
NahoruAntropometrie
Antropometrie jako samostatná disciplína vznikla v 19.
století. Antropometrie se zabývá přesným měřením jednotlivých mezinárodně
dohodnutých) rozměrů lidského těla. Statistickým vyhodnocením těchto údajů lze
např. stanovit rasové typy, průměrné, maximální a minimální velikosti určitého
typu, při antropometrickém průzkumu v různých obdobích nebo u různých věkových
skupin lze do jisté míry stanovit prognózu vývoje.
Statistické vyhodnocování postihuje variabilitu člověka. Pro
označení skupin osob s některým stejným znakem je v antropometrii zaveden pojem
percentil; např. výška 95. percentilu znamená, že 95 % osob je nižších než tato
výška.
NahoruAntropomotorika
Na antropometrii navazuje antropomotorika, zabývající se
studiem možností lidské postavy při pohybu. Ergonomie využívá výsledků zkoumání
antropometrie antropomotoriky a mnoha dalších disciplín, zejména anatomie,
fyziologie, psychologie, sociologie atd. a přirozeně též mnoho technických
disciplín; má výrazně multidisciplinární charakter.
NahoruErgonomie
Ergonomie – studuje vztah mezi člověkem a prací. Studuje
nároky práce na fyzickou zdatnost (sílu, rychlost, vytrvalost) a dále nároky na
smyslové orgány a vyšší nervovou činnost. Ergonomie je přizpůsobování umělého
materiálního prostředí člověka jeho anatomickým, fyziologickým a psychickým
vlastnostem a možnostem. Ergonomie je vědecká disciplína založená na porozumění
interakcí člověka a dalších složek systému, zabývá se vztahy mezi člověkem,
jeho činností a ostatními prvky systému a využívá poznatků, údajů a metod
řešení k dosažení optimální pohody člověka a výkonnosti systému.
Při navrhování je vždy nutno zvážit, kdy lze uplatnit pouhá minima,
vyplývající z antropometrických měr, kdy je nutno korigovat rozměry, tj.
zvětšit, v návaznosti na antropomotoriku, resp. jakým způsobem je nutno počítat
s pohybem osob, kdy je nutno započítat tzv. osobní prostor.
Dalším prvkem, který se ve výsledku podstatným způsobem uplatní,
bude architektonický záměr, reagující například na společenský význam daného
prostoru apod.
NahoruVÝVOJ KÁNONU
Vývoj kánonu
Leonardo da Vinci postavil nauku o proporcích na vědecký základ.
Upravil Vitruviův kánon, stojící figuru s upaženými končetinami rozdělil
horizontální linií na horní a dolní polovinu ve výši kosti stydké.
Michelangelovy postavy mívají poměrně malou hlavu, výška těla se
rovná osmi výškám hlavy a délce nosu. V mezích kánonu si však Michelangelo
podržel určitou volnost.
A. Dürer po velmi podrobném zkoumání proporcí (míry velikosti
milimetru) pozoroval velikou variabilitu a dospěl k určení 26
charakteristických typů dle věku, pohlaví, rasy apod. Nelze stanovit jediný
ideální kánon.
Zeising ve svém kánonu důsledně aplikuje poměr zlatého řezu, dle
toho se má výška těla k výšce až po pupek jako tato k vzdálenosti od pupku až k
temeni, délka paže je k délce předloktí s rukou ve stejném poměru jako
předloktí s rukou k délce celé horní končetiny atd.
Za modul slouží Fritschovu kánonu délka páteře, měřená od dolního
okraje nosu až k hornímu okraji stydké spony (symphysy) při vzpřímeném držení
těla. Submodulem pak je čtvrtina modulu, Fritsch dále pracuje s polovinou a
třetinou submodulu.
Architekt Le Corbusier používal pro všechny své projekty od roku
1945 poměry podle zlatého řezu s názvem "Le Modulor". Určitý úsek dělil ve
zlatém řezu tak, aby poměr celého úseku k větší části byl stejný jako větší
část k menší.
Le Corbusier označuje tři intervaly lidského těla, které tvoří podle
Fibonaciho řadu zlatého řezu – chodidlo, solar plexus, hlavu a prsty zdvižené
ruky, jak vidíme na proporční figuře vysoké 175 cm. Po roce 1947 Le Corbusier
vychází z výšky člověka 183 cm a pomocí zlatého řezu vytváří červenou a modrou
řadu s východiskem 226 cm od úrovně špičky prstů zvednuté ruky, jak znázorňuje
schéma postav s neohraničenými číselnými hodnotami Moduloru.
Tabulka Základní antropometrické body vycházejí z kostrového
podkladu
Tabulka Přehled tělesných rozměrů
Výška těla
Výška těla
Tělesnou výšku definujeme jako přímou vzdálenost nejvyššího bodu na
temeni hlavy (vertex) od podložky. Nutný je předepsaný vzpřímený postoj u
stěny, přičemž hlava měřené osoby musí být na takové úrovni, jako by se dívala
do dálky, tj. dolní okraj očnice je v jedné rovině s horním okrajem vnějšího
zvukovodu (v tzv. Frankfurtské horizontále), ruce přitisknuté k tělu. Obrys
temene hlavy, lopatek, hýždí a pat je ve svislé rovině, například dotýká se
stěny.
Použití: Je to rozměr, který ovlivňuje řešení konstrukce budov,
místností, průchodů, vozidel, výtahů aj., odvozuje se z něj minimální podchozí
výška. Je určující pro umístění všech předmětů nad hlavou, např. svítidel,
ovladačů apod. V poloze vleže je rozhodující pro rozměry postelí a lehátek při
započítání prodloužení o 25–30 mm. V naší populaci se výška těla žen v rozmezí
1. až 99. percentilu pohybuje od 1467 do 1782 mm, u mužů od 1530 do 1891 mm. K
vlastní tělesné výšce je třeba přičíst tloušťku podrážky běžné obuvi, u mužské
obuvi je to 25 mm, u žen tyto hodnoty mohou u některých druhů obuvi dosáhnout
až 70 mm. Normální pokles výšky v důsledku uvolněného postoje proti hodnotě
naměřené u vzpřímené postavy je 20 mm. V průběhu dne poklesne tělesná výška v
důsledku stlačení meziobratlových destiček a většího zakřivení páteře o 25
mm.
Výška očí
Výška očí
Je to vzdálenost vnitřního koutku oka od země. Postoj osoby je
stejný jako při měření výšky.
Význam: Jedná se o rozměr pro stanovení roviny oka a tím kvalitu
zorného pole. Určuje polohu předmětů, které mají být viděny a naopak předměty,
které mají být umístěny mimo zorné pole, např. osvětlovací tělesa. Je nutné
brát v úvahu i prostor nad hlavou, např. ovladače nebo přístroje v dopravních
prostředcích apod. Na oblečení připočítáváme stejně jako při výšce těla.
Výška ramen
Výška ramen
Je to přímá vertikální vzdálenost od země po bod…