3.10
Hospodaření s majetkem státu
JUDr. Irena Novotná
Novelizace zákona č. 219/2000 Sb. a předpisů
souvisejících
NahoruPrávní úprava a novelizace pro rok 2010–2011
Hospodaření s majetkem státu upravuje zákon č. 219/2000 Sb., o
majetku České republiky a o jejím vystupování v právních vztazích (dále
ZMS), ve znění změn a doplňků a prováděcí vyhlášky č. 62/2001 Sb., o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem
státu, v platném znění.
V této kapitole jsou zohledněny změny v dalších zákonech, které v
praxi souvisejí se ZMS a jejichž význam a smysl je stručně popsán. Změny byly
provedeny zejména v roce 2010 i v roce 2011.
Novelizace zákona č. 219/2000 Sb., zákonem č. 227/2009
Sb.
Zákon č. 219/2000 Sb., ve znění posledních změn a doplňků byl
novelizován zákonem č. 227/2009 Sb. Zákonem se mění některé zákony v
souvislosti s přijetím zákona o základních registrech s účinností od 1. 7.
2010.
NahoruVybudování pilířů elektronizace veřejné správy
Vytvoření centrálních registrů veřejné správy řeší potíže související
s nejednotností, multiplicitou a neaktuálností klíčových databází. Jedná se o
jeden z pilířů elektronizace veřejné správy.
Právní úprava systému základních registrů
NahoruInformační systém základních registrů
Přijetím zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, s
očinností od 1. 7. 2010 se otevřela možnost fungování systému základních
registrů (novelizován zákonem č. 100/2010 Sb., o základních registrech,
s účinností od 15. 4. 2010). Důvodem novelizace zákona č. 111/2009 Sb.,
zákonem č. 100/2010 Sb., byla změna vlády, a z toho důvodu bylo nutno
analyzovat některých z přijatých kroků pro realizaci zákona č. 111/2009 Sb.,
o základních registrech. Proto vzhledem k časovému posunu schvalovacích
procesů projektů v Integrovaném operačním programu nebylo možné, aby se
ukončilo přechodné "testovací období" systému základních registrů k 30. 6.
2011. Jako reálný termín ukončení přechodného “testovacího období" bylo
stanoveno datum 30. 6. 2012. Tím se realizace posouvá o jeden rok. Až po
zkušenostech s implementací datových schránek orgány veřejné moci byly
stanoveny podrobnější termíny a podmínky přechodu jednotlivých agendových
informačních systému na využívání údajů ze základních registrů tak, aby po
přechodném období měli správci základních registrů jistotu, že orgány veřejné
moci a jejich informační systémy jsou adekvátně připraveny k využívání údajů ze
systému základních registrů bez omezení poskytovaných služeb jiným orgánům
veřejné moci a veřejnosti.
Konkrétně o novele zákona č. 219/2000 Sb., zákon č.
227/2009 Sb.
Zákon č. 227/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o základních registrech, novelizuje zákon č. 219/2000
Sb., v následujícím ohledu:
Do zákona č. 219/2000 Sb., ve znění pozdějších změn a
doplňků, se vkládá § 64a zákona. Ukládá Ministerstvu vnitra nebo
Policii České republiky, aby poskytovaly pro výkon působnosti na úseku
hospodaření s majetkem státu Ministerstvu financí a Úřadu pro zastupování státu
ve věcech majetkových tímto zákonem vymezené údaje podle ustanovení §
64a.
NOVELIZACE DALŠÍCH ZÁKONŮ, SOUVISEJÍCÍCH SE ZÁKONEM č.
219/2000 Sb .
Se zákonem č. 219/2000 Sb., v platném znění, souvisí celá řada
právních předpisů, které byly v průběhu let 2010–2011 novelizovány. Jelikož se
při aplikaci zákona č. 219/2000 Sb., v platném znění, tyto jednotlivé
předpisy v nejrůznějších situacích též v praxi aplikují, tento následující
přehled slouží k orientaci v jinak dost nepřehledné situaci, která se týká
zejména systému hospodaření s veřejnými prostředky. Jde o zákon č. 250/2000
Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zákon č. 218/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech, zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky, v platném znění a zákon č. 13/1997, o pozemních
komunikacích. Lze jen doporučit k pozornosti zákon č. 281/2009
Sb., s účinností od 1. 1. 2011, který mění některé zákony v souvislosti
se zákonem č. 280/2009 Sb., daňovým řádem, s účinností od 1. 1.
2011.
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, byl novelizován zákonem č. 227/2009 Sb., o němž je
pojednáno výše, a zákonem č. 281/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s přijetím daňového řádu, s účinností od 1. 1. 2011. Novelizace
spočívá ve změně znění ustanovení § 22 odst. 13, kde za slovo "odvodů“
se vkládají slova "a penále“. V tomtéž ustanovení § 22 odst. 13 se za
větu první novelou vložila věta: "Porušitel rozpočtové kázně má při
správě odvodů za porušení rozpočtové kázně postavení daňového
subjektu.“ a větu poslední novela zrušila. Současně se do tohoto
ustanovení doplnil odst. 14, který zní:
"Územní samosprávný celek poskytuje na vyžádání informace
získané při správě odvodů za porušení rozpočtové kázně orgánu oprávněnému ke
kontrole těchto poskytnutých prostředků.“
Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
Zákon o rozpočtových pravidlech byl v roce 2010 novelizován celkem
třikrát. Jelikož se jedná o stěžejní zákon, vztahující se k hospodaření majetku
státu, je nutné jeho novelizace sledovat. Zákon byl změněn novelou – zákonem č. 139/2010 Sb., s účinností od 20. 5. 2010.
Změna, která se týká dotací, spočívá ve změně ustanovení
§ 14 zákona.
V ustanovení § 14 se za odst. 6 vkládá nový odst.
7, který včetně poznámky pod čarou č. 15b zní:
- (7) Poskytovatel může v rozhodnutí o dotaci stanovit u programů
nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie výdaje nebo náklady,
které budou vyúčtovány jako paušální, jejichž výše nemusí být prokazována.
Paušální výdaje nebo náklady se stanoví:
-
procentem ze skutečně vynaložených a prokázaných,
poskytovatelem stanovených výdajů nebo nákladů projektu,
-
na základě poskytovatelem stanovených jednotkových nákladů,
nebo
-
jako pevná částka pokrývající veškeré výdaje či náklady
projektu nebo jejich část.
NahoruNařízení Evropského parlamentu
Jde o implementaci Čl. 7 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES)
č. 1080/2006, ze dne 5. 7. 2006, o Evropském fondu pro regionální rozvoj
a o zrušení nařízení (ES) č. 1783/1999, ve znění nařízení Evropského parlamentu
a Rady (ES) č. 397/2009. Čl. 11 odst. 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady
(ES) č. 1081/2006 ze dne 5. 7. 2006 o Evropském sociálním fondu a o zrušení
nařízení (ES) č. 1784/1999, ve znění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES)
č. 396/2009.
Novela, zákon č. 199/2010 Sb., s účinností od 1. 1.
2011
Další novelizaci zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech, přináší zákon č. 199/2010 Sb., kterým se mění zákon
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony s účinností od 1. 1. 2011. V ustanovení § 35 zákona č. 218/2000 Sb., s účinností od 1. 1. 2011 jsou tyto
změny:
NahoruZměna v ustanovení § 35 zákona č. 218/2000 Sb.
Nadpis § 35 zní: "Výkon činností v souvislosti s řízením
státního dluhu“. V ustanovené § 35 odst. 1 a 2 včetně poznámky pod čarou
č. 20 znějí:
"(1) Ministerstvo nebo právnická osoba jím zřízená podle
zvláštního zákona jsou v souvislosti s řízením státního dluhu
oprávněny:
-
sjednávat obchody s investičními nástroji a cennými papíry
nabývat, zcizovat a právně zatěžovat investiční nástroje a cenné papíry,
zejména obchodovat na vlastní účet se státními dluhopisy a dalšími investičními
nástroji; tyto obchody je ministerstvo oprávněno sjednávat s tuzemskými či
zahraničními osobami, a to samostatně nebo prostřednictvím jiné osoby,
-
organizovat trh se státními dluhopisy,
-
provozovat platební systém podle zákona upravujícího platební
styk; tento platební systém se nepovažuje za platební systém s neodvolatelností
zúčtování,
-
vést evidenci zaknihovaných nebo listinných státních dluhopisů,
včetně státních dluhopisů pro fyzické osoby, a provádět související činnosti;
tato evidence je samostatnou evidencí podle zákona upravujícího podnikání na
kapitálovém trhu, vede se též v evidenci emise a provozní řád pro její vedení
stanoví ministerstvo,
-
provozovat vypořádací systém podle zákona upravujícího
podnikání na kapitálovém trhu pro státní dluhopisy; existence a název tohoto
vypořádacího systému se Komisi Evropských společenství nenahlašuje,
-
provádět úschovu a správu státních dluhopisů a jiných cenných
papírů, nebo
-
zabezpečovat další činnosti spojené s řízením státního
dluhu.“
Oprávněné osoby, vykonávající činnosti v souvislosti se státním
dluhem
Do ustanovení § 35 se vkládá odst. 2 v návaznosti na odst. 1 písm. a v tomto doslovném znění:
"(2) Činnosti uvedené v odstavci 1 písm. a) může na základě dohody
s ministerstvem vykonávat tuzemská nebo zahraniční osoba, je-li k výkonu takové
činnosti oprávněna; činnost uvedenou v odstavci 1 písm. a) může na základě
dohody ministerstvo vykonávat také prostřednictvím České národní
banky.“
NahoruZměna zákona o platebním styku
V této souvislosti se vkládá do ustanovení § 62 zákona č. 284/2009
Sb., o platebním styku, odst. 3 v tomto doslovném znění: "(3) Výkon
činností uvedených v odstavci 1, pokud je vykonává ministerstvo nebo právnická
osoba zřízená podle jiného právního předpisu ministerstvem, nepodléhá dohledu
České národní banky a není k němu třeba povolení, registrace nebo jiné
podnikatelské oprávnění.“
NahoruNovela, zákon č. 227/2009 Sb.
Novelou – zákonem č. 227/2009 Sb., je dotčen i zákon č.
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších změn a
doplňků, v souvislosti se zákonem o základních registrech, jak je pojednáno
výše.
NahoruNovela, zákon č. 281/2009 Sb.
Tato novela je vydaná v souvislosti s daňovým řádem, zákonem č.
280/2009 Sb., s účinností od 1. 1. 2011 a mění zákon č. 218/2000 Sb.,
zákon o rozpočtových pravidlech, v ustanovení § 44, který řeší
správu odvodů a porušení rozpočtové kázně takto:
V ustanovení § 44a odst. 8 včetně poznámek pod čarou č. 24 a
24a zní:
"(8) Správu odvodů za porušení rozpočtové kázně a penále
vykonávají územní finanční orgány podle daňového řádu. Porušitel rozpočtové
kázně má při správě odvodů za porušení rozpočtové kázně postavení daňového
subjektu. Územní finanční orgán poskytuje na vyžádání informace získané při
správě odvodů správnímu orgánu, který rozhodl o poskytnutí prostředků ze
státního rozpočtu, státních finančních aktiv, státního fondu nebo Národního
fondu, a orgánu oprávněnému ke kontrole těchto poskytnutých prostředků, jakož i
ke kontrole použití prostředků státního rozpočtu nebo jiných peněžních
prostředků státu, jde-li o informace týkající se správy odvodu za porušení
rozpočtové kázně; to platí i pro příslušný orgán Evropské unie a správní orgán,
který se podílí na správě těchto prostředků poskytnutých ze zahraničí. Penále,
které vzniklo v důsledku porušení rozpočtové kázně před vyměřením, je splatné
do 30 dnů ode dne doručení platebního výměru. Odvod a penále lze vyměřit do 10
let od 1. ledna roku následujícího po roce, v němž došlo k porušení rozpočtové
kázně.“ Část druhá se ruší.
Dále byl zákon novelizován zákonem č. 427/2010 Sb., kterým
se mění zákon č. 326/2009 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o
změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 325/1999 Sb., o
azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů, (zákon o azylu), ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony s účinností od 1. 1. 2011, zákonem č. 30/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový
řád, a další související zákony s účinností od 1. 3. 2011 a zákonem
č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících
zákonů, s účinností od 1. 4. 2011.
NahoruPOZEMKOVÝ FOND ČESKÉ REPUBLIKY
Zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky
Novelou – zákonem č. 229/2009 Sb., účinným od 1. 1. 2010, se
změnil zákon č. 569/1991 Sb., na základě usnesení vlády č. 257 "Zásady
transformace Pozemkového fondu České republiky, ze dne 17. 3. 2008, které
uložilo ministrovi zemědělství zahájit přípravu legislativních a organizačních
kroků v souvislosti s transformací Pozemkového fondu. Prvním krokem k
transformaci Pozemkového fondu České republiky bylo nahradit kolektivní způsob
řízení Pozemkového fondu České republiky způsobem monokratickým. Dalším úkolem
vyplývajícím z tohoto usnesení bylo připravit materiál k vymezení rozsahu
nezbytné rezervy státní půdy pro realizaci rozvojových záměrů státu. Úkoly
vyplývající z usnesení vlády, týkající se změny způsobu řízení Pozemkového
fondu České republiky a vymezení…