3.11.2
Dotčené orgány státní správy
JUDr. Irena
Novotná
Dotčené orgány státní správy provázejí celý průběh investiční
výstavby svými kompetencemi se vyjadřovat k právním úkonům a procesům, a to jak
v přípravné, tak i realizační fázi stavby. Pro stavebníka to představuje velké
množství administrativní činnosti, často vázané na lhůty a problém s
vypracováváním formulářů a jinými podáními k rukám toho kterého dotčeného
orgánu. Tato kapitola si klade za cíl zpřehlednit peripetie zákonů vedoucích ke
kýženému cíli, kterým je získat nějaké povolení nebo souhlas od nejrůznějších
subjektů, které se v dané oblasti pohybují.
NahoruPrávní úprava
Dotčené orgány státní správy upravuje zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon v platném
znění a předpisy související.
NahoruStavební úřady, jejich činnost a rozdělení
Pro rozhodování a vedení řízení dle stavebního zákona jsou příslušné tzv.
stavební úřady. Stavební úřady jsou správní orgány úředního typu povolané k
výkonu státní správy v režimu stavebního zákona a souvisejících právních
předpisů. Věcná příslušnost určuje, který správní orgán, jaké kategorie a
jakého stupně je oprávněn a současně povinen zabývat se a řešit danou
problematiku. Stavební zákon rozděluje stavební úřady z hlediska působnosti na obecné a zvláštní.
NahoruObecné stavební úřady
Obecnými stavebními úřady jsou: ministerstvo, které je
ostředním správním úřadem ve věcech stavebního řádu, krajský úřad, Magistrát
hlavního města Prahy a úřad městské části hlavního města Prahy určené statutem,
magistrát územně členěného statutárního města a úřad jeho obvodu nebo městské
části určené statutem, magistrát statutárního města, pověřený obecný úřad a
jako poslední městský a obecní úřad, který tuto působnost vykonával ke dni 31.
prosince. Krajské stavební úřady jsou nadřízenými správními orgány stavebních
ořadů měst a obcí.
NahoruZvláštní stavební úřady
Zvláštní stavebními úřady jsou vojenské a speciální. Stavební
ořady zvláštní mají zákonem přesně vyjmenovanou působnost, u kterých typů
staveb vykonávají svoji činnost. U všech ostatních staveb, které nejsou zákonem
vyjmenovány, vykonávají působnost obecné stavební úřady. Je tedy nutné určit, o
jakou konkrétní stavbu se jedná.
NahoruSpeciální stavební úřady
Speciální stavební úřady vykonávají působnost stavebního úřadu, s
výjimkou pravomoci ve věcech územního rozhodování u: staveb leteckých, staveb
drah a na dráze, včetně zařízení na dráze, staveb dálnic, silnic, místních
komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací a vodních děl. Působnost
stavebních úřadů na území vojenských újezdů vykonávají újezdní úřady.
Působnost stavebních úřadů, s výjimkou pravomoci ve věcech územního
rozhodování, vykonávají dále: Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra,
Ministerstvo spravedlnosti a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
NahoruMístní příslušnost stavebních úřadů
Z hlediska místní příslušnosti je stavební úřad určen místem
(obcí), kde se stavba nebo její část, popřípadě stavební úpravy, provádí,
opravuje, odstraňuje, či má být realizován nějaký jiný stavební záměr. Místní
příslušnost určuje vztah předmětu správního řízení ke správnímu orgánu v
určitém místě nebo jinak řečeno, určuje, který z věcně příslušných správních
orgánů je v řízení příslušný s ohledem na jeho územní obvod. Týká-li se řízení
nemovitosti, řídí se místní příslušnost místem, kde nemovitost je (např. řízení
o povolení stavby).
Účastníci stavebního řízení a účastníci správního
řízení
Právní úprava:
-
Zákon č. 183/2006 Sb., stavební
zákon, v platném znění, pro účastníky stavebního řízení,
-
Zákon č. 500/2004 Sb., Správní řád, v platném znění, pro
očastníky správního řízení.
Účastníci stavebního řízení jsou definováni stavebním zákonem. Jedná se o výčet
taxativní. Účastníky stavebního řízení stavební zákon, jako zvláštní zákon,
vymezuje odchylně od správního řádu, z ustanovení správního řádu lze stanovit skupiny osob
obecně definované jako účastníky řízení.
NahoruÚčastníci správního řízení
Správní řád jako účastníka
správního řízení vymezuje:
-
v řízení o žádosti žadatel a další dotčené osoby, na které se
pro společenství práv nebo povinností s žadatelem musí vztahovat rozhodnutí
správního orgánu,
-
v řízení z moci úřední dotčené osoby, jimž má rozhodnutí
založit, změnit nebo zrušit právo anebo povinnost nebo prohlásit, že právo nebo
povinnost mají anebo nemají,
-
účastníky jsou též další dotčené osoby, pokud mohou být
rozhodnutím přímo dotčeny ve svých právech nebo povinnostech,
-
účastníky jsou rovněž osoby, o kterých to stanoví zvláštní
zákon,
-
za účastníka bude v pochybnostech považován i ten, kdo tvrdí, že
je účastníkem, dokud se neprokáže opak.
NahoruÚčastníci stavebního řízení
Stavební zákon jako účastníka
stavebního řízení vymezuje:
-
stavebníka, pak vlastníka stavby, na kterém má být provedena
stavba nebo stavební úprava, pokud není sám stavebníkem,
-
dále vlastníka pozemku, na kterém má být prováděna stavba,
není-li stavebníkem,
-
vlastníka stavby na pozemku, na kterém má být prováděna stavba a
vedle něj i toho, kdo má k tomu pozemku nebo stavbě právo odpovídající věcnému
břemenu,
-
vlastníka sousedního pozemku nebo stavby na něm, může-li být
jeho vlastnické právo navrhovanou stavbou přímo dotčeno,
-
toho, kdo má k sousednímu pozemku právo odpovídající věcnému
břemenu, může-li být toto právo navrhovanou stavbou přímo dotčeno.
NahoruKterý předpis má přednost
Vymezení účastníků řízení správního řízení obsažená ve zvláštních
právních předpisech má přednost před obecnou úpravou ve smyslu správního řádu. Což je přímo vyjádřeno ve stavebním zákoně: na postupy a řízení se
použijí ustanovení správního řádu, pokud tento zákon nestanoví jinak. Tedy
pro praxi je důležité si uvědomit, že přednost má úprava ve smyslu správního
řádu, pokud se stavební zákon neodkazuje na jiný právní předpis.
NahoruDotčené orgány – vzájemná součinnost
Principy součinnosti s dotčenými orgány ve vazbě na správní řád, jak
je stanoveno v zákoně č. 183/2006 Sb., stavební
zákon, v platném znění, a zákon č.
500/2004 Sb., Správní řád, v platném znění,
dokládají, že orgány územního plánování a stavební úřady postupují ve
vzájemné součinnosti s dotčenými orgány chránícími veřejné zájmy podle
zvláštních právních předpisů, kde je pak poukázáno poznámkou pod čarou na
konkrétní zákony chránící zvláštní zájmy. Podle těchto zákonů se pak řídí
jednotlivé orgány státní správy hájící své konkrétní zájmy.
NahoruDotčené orgány ve stavebním řízení
Dotčené orgány ve stavebním řízení jsou tedy ty, jimž zvláštní
právní předpisy svěřují ochranu veřejných zájmů, tedy ty orgány, které
zabezpečují:
-
ochranu složek životního prostředí podle předpisů o péči o
zdraví lidu,
-
vytvoření zdravých životních podmínek,
-
ochranu vod,
-
ochranu přírodních léčebných lázní a přírodních léčivých
zdrojů,
-
ochranu zemědělského půdního fondu,
-
ochranu lesů a lesní hospodářství,
-
opatření na ochranu ovzduší,
-
ochranu a využití nerostného bohatství,
-
kulturní památky,
-
ochranu přírody a krajiny
-
odpady.
NahoruOrgány chránící zájmy
Jde tedy zejména o:
-
orgány hygienické služby,
-
vodohospodářské orgány,
-
orgány veterinární péče,
-
inspektoráty lázní a zřídel,
-
orgány zemědělského půdního fondu,
-
orgány státní správy lesního hospodářství,
-
báňské úřady,
-
orgány státní památkové péče,
-
orgány ochrany přírody
-
orgány ochrany ovzduší,
-
orgány státní správy v odpadovém hospodářství.
NahoruDalší orgány ve stavebním řízení
Mimo to jsou však za dotčené orgány ve stavebním řízení považovány
také ty orgány, které hájí zájmy, jako je:
NahoruOrgány chránící zájmy
V této oblasti jsou dotčenými orgány státní správy:
-
orgány protipožární ochrany,
-
inspektoráty bezpečnosti práce,
-
živnostenské úřady,
-
Státní úřad pro jadernou bezpečnost,
-
orgány dopravy,
-
drážní správní orgán,
-
Státní letecká inspekce,
-
orgány spojů,
-
orgány energetické, plynárenské a teplárenské,
-
orgány, které zabezpečují zájmy obrany státu a zájmy bezpečnosti
státu.
NahoruÚloha krajských úřadů
Krajské úřady v přenesené působnosti jsou dotčeným orgánem v územním
řízení a v řízení dle zvláštních právních předpisů, v nichž se rozhoduje o
změnách území, které se dotýkají více správních obvodů obcí s rozšířenou
působností a dále jsou dotčeným orgánem v územním řízení o záměrech, které
vyžadují posouzení vlivu na životní prostředí.
NahoruVztah mezi dotčenými orgány a správním orgánem
Ve vztahu mezi dotčenými orgány a správním orgánem, který vede
řízení, lze rozlišit dvě linie. Na jedné straně jde o plnění povinností
dotčených orgánů, které spočívá v poskytování všech informací důležitých pro
zdárný průběh řízení. Na druhé straně v souvislosti s posouzením otázky, zda
zahájit řízení s probíhajícím řízením nebo s výkonem dozoru, mají dotyčné
orgány právo nahlížet do spisu a právo obdržet kopii materiálů tvořících
součást spisu, jsou-li pro výkon jejich působnosti podstatné.
NahoruČinnost dotčených orgánů dle stavebního zákona
Dotčené orgány dle stavebního zákona vydávají stanoviska,
závazná stanoviska, koordinovaná stanoviska, v nichž se vyjadřují k předmětné
záležitosti.
NahoruVymezení dotčených orgánů ve stavebním zákoně
Problematika dotčených orgánů je pro svoji specifickou oblast
upravena také v části páté, hlavě čtvrté (Ochrana veřejných zájmů a součinnost
správních orgánů) stavebního zákona. To znamená, že je
jednoznačně specifikováno, koho zákon za dotčené orgány považuje. Další možné
vymezení dotčeného orgánu spočívá v možnosti přiznat toto postavení územně
samosprávným celkům a to za předpokladu, že prokáží zainteresovanost do
předmětu řízení, které se týká věcí obsažených v samosprávné působnosti obce či
kraje.
Případy, kdy se územně samosprávný celek stane účastníkem
řízení
Je několik případů, za kterých se může územně samosprávný celek stát
očastníkem řízení. Za prvé může vystupovat jako žadatel, respektive jako osoba,
na jejíž návrh se řízení zahajuje, v druhém případě může vystupovat jako osoba,
která může být rozhodnutím dotčena ve svých právech a povinnostech, které jako
právnická osoba má, a za třetí je tady možnost uplatnění postavení dotčených
orgánů, které mají územně samosprávné celky, jestliže se věc týká práva
ozemního samosprávného celku na samosprávu. Dle tohoto postavení dotčeného
orgánu má tedy některé důležitá procesní práva, jako je nahlížení do spisu a
obdržet kopie materiálů, které jsou součástí spisu.
NahoruRozlišení postavení územně samosprávného celku
Zde je potřeba rozlišit, zda má územní samosprávný celek postavení
přímo účastníka řízení, nebo má postavení dotčeného orgánu. Posuzuje se podle
konkrétní situace, respektive správního řízení. Pokud bychom nemohli aplikovat
ustanovení § 27 správního řádu,
kde se hovoří o účastnících řízení, bude mít ustanovení § 136 odst. 2 podpůrný charakter a
použije se právě toto ustanovení o dotčených orgánech. Posiluje se tak
postavení územně samosprávných celků v situacích, kdy nevystupují jako účastník
řízení.
NahoruČinnosti dotčených orgánů
Podle správního řádu je závazné stanovisko úkon
učiněný správním orgánem na základě zákona, který není samostatným rozhodnutím
ve správním řízení a jehož obsah je závazný pro výrokovou část rozhodnutí
správního orgánu. Správní orgány příslušné k vydání závazného stanoviska jsou
dotčenými orgány.
Rozhodnutí podmíněné závazným stanoviskem je zvláštním typem
rozhodnutí jak z hlediska obsahového, tak zejména z hlediska procesního.
NahoruZávazné stanovisko
Závazné stanovisko je definováno jako úkon učiněný správním
orgánem na základě zákona, který není samostatným rozhodnutím ve správním
řízení a jehož obsah je závazný pro výrokovou část rozhodnutí správního
orgánu s tím, že správní orgány příslušné k vydání závazného stanoviska jsou
dotčenými orgány. Závazné stanovisko patří mezi podklady správního rozhodnutí.
Definice závazného stanoviska, jakožto úkonu správního orgánu, který není
rozhodnutím ve správním řízení, vychází z definice správního řízení obsaženého
v § 9 správního řádu,
resp. Definice správního rozhodnutí obsaženého v § 67 odst. 1 správního řádu.
NahoruSprávní rozhodnutí se liší od závazného stanoviska
Správním rozhodnutím je pouze takový úkon správního orgánu, který v určité věci zakládá, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě
určené osoby nebo v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo
povinnosti má anebo nemá, nebo v zákonem stanovených případech rozhoduje o
procesních otázkách. Závazné stanovisko však takové právní účinky nemá,
protože nikomu práva ani povinnosti nezakládá. Z hlediska procesního je závazné
stanovisko úkonem správního orgánu prováděným podle části čtvrté správního řádu, tedy kvalifikovaným
vyjádřením správního orgánu k určité otázce. Kvalifikovaným proto, že jeho
obsah je závazný pro správní rozhodnutí, jehož je závazné stanovisko podkladem.
Na vydávání závazných stanovisek se vztahují ustanovení upravující základní
zásady činnosti správních orgánů. Také na závazná stanoviska, byť nejsou
správními rozhodnutími, se tedy vztahují takové zásady, jakými jsou např.
zásada zákazu zneužití pravomoci či zásada legitimního očekávání, a porušení
těchto zásad při vydávání závazných stanovisek může vést k jejich zrušení v
přezkumném řízení. Obsah závazného stanoviska je závazný pro výrokovou část
rozhodnutí správního orgánu, jemuž je závazné stanovisko určeno. Závazné
stanovisko je podkladem pro rozhodnutí, nevztahuje se však na něj zásada
volného hodnocení podkladů pro rozhodnutí. Správní orgán může se závazným
stanoviskem nakládat jen takovým způsobem, který mu zákon umožňuje.
Vydávání stanovisek pro účely řízení dle stavebního
zákona
Pro účely řízení dle stavebního zákona se dále vydávají
stanoviska dotčených orgánů státní správy. Dotčené orgány vydávají pro postupy
vedené dle platného stavebního zákona, které nejsou správním řízením,
stanoviska, která nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení,
nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak. Dotčené orgány je uplatňují podle
zvláštních právních předpisů a dle stavebního zákona.
NahoruÚčel stanovisek
Účelem stanovisek orgánů veřejné správy je uplatnit zájmy, jejichž
ochrana je těmto orgánům svěřena. Jde vlastně o prezentaci jejich odborného
názoru, který není pro orgány nebo osoby, jimž je určen, právně závazný. Je
možné mu oponovat posudky, stanovisky nebo vyjádřeními jiných vykonavatelů
veřejné správy obsahujícími odlišný názor, popřípadě důkazy (zejména znaleckými
posudky).
Posudky, stanoviska a vyjádření představují odborné stanovisko
správního orgánu, jejichž účelem je vyjádření odborných názorů v otázkách,
které se dotýkají jejich působnosti. Stanoviska a vyjádření jsou závazná pro
orgány nebo osoby, kterým jsou určena. Výjimku tvoří závazná stanoviska
dotčených správních orgánů, která nejsou rozhodnutím a jejichž obsah je závazný
pro výrokovou část správního rozhodnutí.
NahoruStanovisko – souhlas
Stanoviska dotčených orgánů jsou tedy závazným podkladem pro potřeby
jiných postupů než přímo správních řízení podle stavebního zákona. Stanoviska, která
slouží pro postupy dle stavebního zákona, které nejsou správním řízením a která
nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení, například se stanovisko –
souhlas vyžaduje při uzavírání veřejnoprávní smlouvy na umístění stavby
nebo se vyžaduje stanovisko – souhlas za účelem nahrazení vydání stavebního
povolení. Tato stanoviska jsou dále závazným podkladem pro politiku územního
rozvoje a pro opatření obecné povahy vydávané dle stavebního zákona.
NahoruJednání stavebníka s úřady
Jiným postupem než správním řízením je například jednání stavebníka
s úřady (doklady o jednání s účastníky stavebního řízení, vyjádření, souhlasy,
posouzení atd.).
NahoruZásada kontinuity stanovisek
U vydávání stanovisek platí "zásada kontinuity stanovisek“, podle
které jsou dotčené orgány vázány svým stanoviskem vydaným v předchozí etapě
řízení. Nová nebo změněná stanoviska mohou ve stejné věci uplatňovat pouze
tehdy, budou-li zjištěny a doloženy nové skutečnosti, které nemohly být
uplatněny dříve a kterými se podstatně změnily podmínky.
Orgán územního plánování jako dotčený orgán v územním
řízení
V souvislosti s vydáváním stanovisek je důležité postavení orgánu
ozemního plánování jako dotčeného orgánu v územním řízení. Úřad územního
plánování v rámci územního řízení bude z hlediska své působnosti posuzovat
záměr ve vztahu k územně plánovacím podkladům (územně analytickým podkladům a k
pořízeným a zaevidovaným územním studiím). Dále bude úřad územního plánování
posuzovat záměr i ve vztahu k územně plánovací dokumentaci, tzn. že v rámci
svého vyjádření sděluje stavebnímu úřadu, zda pro dané území je zpracována
platná územně plánovací dokumentace, jaký způsob využití je pro danou plochu,
popř. pro pozemek, stanoven (tzn. způsob využití určený jako hlavní, přípustný,
podmíněně přípustný, nepřípustný), podmínky uspořádání apod. Vyjádření úřadu
ozemního plánování v podstatě představuje poskytnutí informace o podmínkách
stanovených pro území, ve kterém se má požadovaný záměr uskutečnit. Stavební zákon, jako zvláštní zákon,
zakládá působnost úřadu územního plánování jako dotčeného orgánu v územním
řízení. Stavební zákon však již blíže nespecifikuje, jakou formou se úřad
územního plánování jako dotčený orgán vyjadřuje.
Koordinované stanovisko a koordinované závazné
stanovisko
Je-li dotčeným orgánem podle zvláštních právních předpisů tentýž
orgán veřejné správy, vydává koordinované stanovisko nebo koordinované závazné
stanovisko, zahrnující požadavky na ochranu všech dotčených veřejných zájmů,
které hájí.
NahoruPodmínky k vydání stanoviska
Koordinované stanovisko nebo…