42
Časový a finanční harmonogram stavby
Cíl lekce:
V úvodní části dnešní lekce se budeme věnovat harmonogramu stavby.
Seznámíme se s pojmy časového a finančního harmonogramu stavby a ty si také
předvedeme na příkladech. Dále se podíváme na vazbu rozpočtáře a rozpočtu na
certifikát ISO 9001 nebo ISO 9002 v organizaci, která jej má zaveden. A závěrem
také nahlédneme na několik základních dokumentů vyskytujících se v procesu
výstavby.
Obsah lekce:
- 11.1 Harmonogram stavby
- - Pojem „projektové řízení“
- - Co je to harmonogram, z čeho se skládá a k čemu
slouží
- - Časový harmonogram stavby
- - Standardní postup sestavení harmonogramu
- - Finanční harmonogram stavby (tzv. „CASH FLOW “)
- 11.2 Certi fik át ISO a rozpočtář
- - Vazba mezi ISO a rozpočtářem v certifikované stavební
firmě
- 11.3 Závěrem
- - Doporučená literatura a odkazy
Nahoru11.1 Časový a finanční harmonogram stavby
Pojem „projektové řízení“
V úvodu této části lekce se musíme zmínit o pojmu „ projektové
řízení“. Základním pilířem projektového řízení je „projekt“. Tento
pojem „projektu “ je definován jako proces s jasně definovaným začátkem a
koncem, vstupy a výstupy, který je tvořený sledem činností vykonávaných k
dosažení předem stanoveného cíle. Každý projekt je určen sektorem své
působnosti (v našem případě jde o stavebnictví), organizací, místem, časem,
náklady, zdroji, průběhem, cíli, strategií apod. Projekt tedy zachycuje všechny
podstatné souvislosti spojené s cílem o který usiluje.
„Cíl“ projektu vyjadřuje očekávané změny, které od projektu
očekáváme. Tento cíl je v našem případě dobře měřitelný. K jeho naplnění je
zapotřebí spotřebovat určité množství lidských, přírodních, energetických,
finančních a případně dalších zdrojů.
Z hlediska proveditelnosti je účelné projekt rozdělit do několika
částí. Tyto „části“ pak dále na jednotlivé úkoly a činnosti, pro které
vybíráme z předem připravených variant optimální rozvrh těchto úkolů, který
posléze můžeme standardizovat a použít jej tak na dalších akcích obdobného
charakteru.
Co je to harmonogram, z čeho se skládá a k čemu slouží
V souvislosti s řízením projektu se nám objevuje nový termín a to je „harmonogram“. Harmonogram je grafické znázornění časového sledu a doby
trvání jednotlivých složek výstavby. Jinými slovy, je to časový plán definující
termíny, lhůty a intervaly mezi stavebními činnostmi.
Podle podrobnosti členění činností a časového horizontu rozlišujeme
tyto harmonogramy:
-
strategický
-
koordinační
-
prováděcí
„Strategický harmonogram“ je časovým plánem zpracovávaným na
celý průběh realizace stavby. Stanovuje lhůty realizace jednotlivých hrubých a
dílčích fází výstavby, zejména pak smluvní termíny. Slouží k obchodnímu vedení
investora (objednatele) stavby. Časovou jednotkou zde bývá měsíc nebo
čtvrtletí.
„Koordinační harmonogram“ je časový plán sloužící pro potřeby
operativního řízení stavební nebo technologické části stavby. Zpracovává se
samostatně pro jednotlivé části výstavby. Časovou jednotkou je zde den,
popřípadě týden.
„Prováděcí harmonogram“ je podrobný, přehledný časový plán pro
taktické řízení realizace výstavby a je určen pro vedení projektu. Časovou
jednotkou je zde taktéž den, popřípadě týden. Právě tento typ harmonogramu bude
předmětem našeho dalšího…